Czwartek 2.02.2020r
TEMAT DNIA: Ptasie trele
1. Poranna wiosenna gimnastyka.
Witam cię serdecznie i zapraszam do wiosennych ćwiczeń gimnastycznych. Poproś rodzica, aby jeśli to możliwe wydrukował dla ciebie kartę z wiosennym zestawem ćwiczeń, a ty przygotuj kredki i nożyczki. Potrzebny będzie również pojemnik na losy np. koszyk lub pudełko. Pokoloruj obrazki i poproś rodzica, aby je wyciął. Poskładaj karteczki na części i włóż do pojemnika. Wylosuj 3 kartki, a następnie wykonaj zapisane na nich ćwiczenia (zamiast 10 powtórzeń ćwiczenia, zrób ich tyle, ile masz lat). Wykorzystaj obrazki w kolejnych dniach do ćwiczeń porannych.
https://ekodziecko.com/wiosenna-gimnastyka-dla-przedszkolaka
2. Opowieść „ Powrót bociana”.
Słuchaj uważnie opowieści rodzica i wykonuj jego polecenia.
Całą zimę bocian Kajtek spędził w Afryce. Kiedy poczuł, że nadszedł czas powrotu wyruszył w rodzinne strony. Leciał niewysoko nad afrykańską sawanną. Przelatywał nad stadem lwów, a jeden z nich groźnie zaryczał (otwórz szeroko buzię i naśladuj ryczącego lwa). Nad rzeką ujrzał słonie, które kręciły trąbami (złącz i wyciągnij do przodu usta kręcąc nimi na wszystkie strony). Na drugim brzegu rzeki wylegiwały się cztery tłuste hipopotamy ( nadymaj policzki cztery razy). Wkrótce doleciał do morza i usłyszał szum fal (naśladuj szum fal). Morze było ogromne, więc bocian leciał nad nim przez wiele, wiele dni. Kiedy znalazł się nad lądem, przysiadł na chwilkę, aby się pożywić ( zrób z ust dziobek, otwieraj go i zamykaj). Po jedzeniu bocian pięknie wyczyścił dziobek (językiem wyczyść kąciki ust). Nasz Kajtek poczuł, że jest już niedaleko – przeleciał jeszcze nad pastwiskiem, gdzie brykały koniki (kląskaj jak konik) i minął w powietrzu wieżę kościoła, z której rozlegało się głośne bicie dzwonów (powtarzaj słowa bim, bam, bim bam). Na polu, tuż przy lesie pracował traktor (naśladuj odgłosy traktora). Jeszcze tylko kilka machnięć skrzydłami i już był przy swoim dawnym gnieździe. Poczuł się szczęśliwy i radośnie zaklekotał (klekotaj jak bocian).
3. Oglądanie filmików i słuchanie ptasich głosów.
Obejrzyj filmiki ( po pół minuty każdy) przedstawiające niektóre ptaki powracające do nas na wiosnę. Czy wiesz jak nazywają się te ptaki? Posłuchaj odgłosów, jakie wydają.
https://www.youtube.com/watch?v=nZ8DJa4Oc8w
https://www.youtube.com/watch?v=dPgQkURUdPQ
https://www.youtube.com/watch?v=2S1-DNqDsXQ
https://www.youtube.com/watch?v=qG9W69vlmSA
4. Ćwiczenia ortofoniczne „Ptasie trele”.
Powtarzaj za rodzicem wypowiadane przez niego dźwięki – odgłosy ptaków.
- lo, lo, lo, lo ,lo
- dijo, dijo ,dijo
- lu, lu, lu, lu, lu
- pio ,pio, pio
- ćwir, ćwir, ćwir
- fiju, fiju ,fiju
- czyr, czyr, czyr
- kuku, kuku, kuku
- kiwit. kiwit, kiwit 5. Rozmowa z dzieckiem na temat : „Co słychać u ptaków wiosną?”
Zastanów się i spróbuj odpowiedzieć na pytanie: Co robią ptaki wiosną?
(Rodzic zadaje dziecku pomocnicze pytania, uzupełnia jego wypowiedzi zwracając uwagę na wiosenne zaloty ptaków i dobieranie się w pary, budowanie gniazda, składanie jaj i ich wysiadywanie, aż do wyklucia piskląt).
6. Zabawa ruchowa „Ptaki, do gniazd”.
Połóż małą poduszkę na środku podłogi. Będzie to ptasie gniazdo, a ty zamień się w ptaszka, który wyfrunął z gniazdka. Biegaj po pokoju naśladując latanie ptaka. Na hasło „ ptaki, do gniazd” jak najszybciej powróć do swojego gniazda siadając na poduszce.
(Zabawę powtarzamy kilkukrotnie).
7. Ćwiczenia grafomotoryczne i kolorowanie rysunku.
Rysuj po kropkach, a następnie pokoloruj obrazek.
https://miastodzieci.pl/kolorowanki/rysuj-po-linii-wiosenne-gniazdo/
8. Zabawy na świeżym powietrzu (w miarę możliwości).
Zaproś rodzica na spacer. Obserwuj ptaki i słuchaj ich głosów. Poszukaj gniazd, budek lęgowych na okolicznych drzewach. Spróbuj zbudować gniazdko dla ptaszka. Możesz wykorzystać drobne patyczki, suchą trawę, małe piórka, mech itp.