2020-05-18 Poniedziałek 3,4-latki
Poniedziałek 18.05.2020r
TEMATYKA TYGODNIA: Święto rodziców
TEMAT DNIA: Portret mojej rodziny
1. Wprowadzenie do tematyki tygodnia – rozwiązanie zagadki.
Witam was serdecznie. Rozwiążcie zagadkę kończąc rymowankę, a dowiecie się, o czym będziemy rozmawiać na naszych zajęciach w tym tygodniu.
Razem mieszkamy: ja, mama, tata.
Mam młodszą siostrę, starszego brata.
Każdy pamięta o urodzinach,
bo taka właśnie jest moja … (rodzina)
2. Słuchanie wiersza B. Formy pt. „Moja rodzina” i rozmowa na temat jego treści.
Zapraszam was do wysłuchania wiersza pt. „Moja rodzina”.
Moja rodzina
to ja, mama, tata.
Mam też siostrę Alę
i młodszego brata.
Siostra jest wysoka,
czarne włosy ma,
a braciszek mały
skończył latka dwa.
Wspólne zabawy,
wspólne spacery.
Zimą na narty
latem rowery.
Czas wolny zawsze
razem spędzamy,
bardzo się mocno
wszyscy kochamy
Porozmawiajmy na temat rodziny opisanej w wierszu. Postarajcie się odpowiedzieć na następujące pytania:
- Kto należy do rodziny z wiersza?
- Jaka jest siostra? Jaki jest brat?
- Jak spędza swój wolny czas rodzina z wiersza?
- Co jest najważniejsze w rodzinie?
3. Ćwiczenia słownikowe „Rodzina”. Globalne (całościowe) czytanie wyrazów: „mama”, „tata”.
Podajcie nazwy członków rodziny przedstawionych na obrazkach. (Uwaga dla rodzica: Gdy dziecko poda nazwy wszystkich członków rodziny, rodzic czyta i wskazuje wyrazy: mama, tata, a dziecko patrzy na nie i je powtarza).
Teraz postarajcie się odpowiedzieć pełnymi zdaniami na pytania dotyczące waszych rodzin:
- Jakie osoby tworzą twoją najbliższą rodzinę?
- Jak mają na imię poszczególni członkowie twojej rodziny? (np. Moja mama ma na imię…)
Oto kolejne zadanie. Wasz rodzic będzie wypowiadał rytmicznie ( z podziałem na sylaby) imiona członków rodziny, a waszym zadaniem jest odpowiedzieć, kim dla was jest ta osoba. Słowo to podziel na sylaby z wyklaskiwaniem.
4. Zabawa paluszkowa „Rodzinka”.
Przypomnijmy sobie zabawę paluszkową „Rodzinka”.
Ściskamy dłoń w pięść i recytujemy wierszyk pokazując kolejne palce (zaczynamy od kciuka). Na końcu machamy całą dłonią.
Ten pierwszy – to nasz dziadziuś.
A obok – babunia.
Największy – to tatuś.
A przy nim – mamunia.
A to jest – dziecinka mała!
Tralalala, la, la …
A to – moja rączka cała!
Tralalala, la, la …
Zabawę powtarzamy kilka razy.
5. Zabawy ruchowe z rodzicem.
Proponuję wam teraz zabawy ruchowe, do których zaproście rodzica.
- Zabawa „Mamo (tato), ile kroków do domu?”.
Rodzic staje w jednym końcu pokoju, a dziecko w drugim.
Dziecko pyta „Mamo (tato), ile kroków do domu?”. Rodzic podaje liczbę (1, 2, 3 lub 4), a dziecko odlicza kroki w kierunku rodzica. Gdy dziecko dotrze do rodzica przytula go i następuje odwrócenie ról.
- Zabawa taneczna „Taniec przyklejaniec”.
Podczas nagrania rodzic tańczy z dzieckiem. Na słowa „Zatańczymy śmieszny taniec, mały taniec przyklejaniec” – klaszczemy. Na słowa „Teraz rączki przykleimy i wesoło zatańczymy” – pokazujemy ręce, „przyklejamy” je do rąk dziecka i tańczymy. Dalszy ciąg zabawy toczy się analogicznie zgodnie ze słowami piosenki, która znajduje się tutaj
6. Wysłuchanie piosenki „ Moja wesoła rodzinka”.
Posłuchajcie piosenki o pewnej wesołej rodzince, którą przedstawiono na portrecie.
7. Praca plastyczna „Portret rodziny”.
3 – LATKI
Poproście rodziców, aby jeśli to możliwe wydrukowali wam kartkę z ramką (najlepiej na kartce z bloku technicznego). Pokolorujcie kredkami ramkę , a w środku wykonajcie portret swojej rodziny wykorzystując kolorowe figury geometryczne tak jak na tej fotografii.( Jeśli chcecie możecie sami narysować portret swojej rodziny).
4 – LATKI
- Przygotujcie kartę nr 3 z wyprawki plastycznej, klej i nożyczki.
- Wytnijcie ramkę wzdłuż linii przerywanej.
- Wyjmijcie nacięty prostokąt.
- Sklejcie ramkę.
- Włóżcie do środka rysunek (portret ) swojej rodziny.
W tym tygodniu zaproście rodziców do wspólnego oglądania zdjęć rodzinnych. Przypomnijcie sobie miejsca, sytuacje, w których zdjęcia zostały zrobione.