2020-06-08 Poniedziałek 3,4-latki
Poniedziałek 08.06. 2020r
Tematyka tygodnia: Projekt „Las”
TEMAT DNIA: Leśne drzewa
1.Wprowadzenie do tematyki tygodnia – słuchanie muzyki relaksacyjnej „Odgłosy natury” (zagadka dźwiękowa).
Witam was kochani. W tym tygodniu poznacie dokładniej niezwykle piękne miejsce, bardzo bliskie mojemu sercu. Zapraszam was na chwilę relaksu. Połóżcie się wygodnie, zamknijcie oczy i posłuchajcie odgłosów pochodzących z tego miejsca. Na końcu spróbujcie powiedzieć dokąd przeniosła was ta muzyka.
(Słuchamy nagrania kilka minut)
Doskonale. Były to odgłosy lasu. Z czym kojarzy wam się las?
Las to prawdziwy dom przyrody, w którym mieszkają rośliny, zwierzęta i grzyby.
2.Słuchanie piosenki „Liście i igiełki” oraz rozmowa na temat jej treści.
W lesie królują drzewa. Posłuchajcie piosenki, z której dowiecie się jakie liście mogą mieć drzewa.
(Warto posłuchać piosenki dwukrotnie)
Tekst piosenki:
Na polanie rośnie brzoza
Może zgadlibyście
Czy ma liście, czy igiełki?
Macie rację - liście.
Ref.: Są na świecie różne drzewa
Małe albo wielkie
Ale wszystkie zawsze mają
Liście lub igiełki. 2x
Rośnie w lesie wielka sosna
Może nam powiecie
Czy igiełki ma, czy liście?
Igły - brawo dzieci.
Czy zapamiętaliście:
- Jakie drzewa występowały w piosence?
- Czy brzoza ma liście czy igiełki?
- Jakie liście ma sosna?
Powtórzcie słowa refrenu piosenki:
Są na świecie różne drzewa
Małe albo wielkie
Ale wszystkie zawsze mają
Liście lub igiełki.
3. Zabawa dydaktyczna „Drzewa liściaste i drzewa iglaste”.
Spójrzcie na fotografie przedstawiające gałązki drzew z piosenki. Pierwsza z nich to gałązka brzozy - drzewa liściastego, druga należy do sosny - drzewa iglastego.
Drzewa liściaste mają liście o różnych kształtach, które opadają na zimę. Drzewa iglaste posiadają liście w postaci igieł, które u większości są zielone przez cały rok i nie opadają na zimę. Zapamiętajcie! Tak naprawdę igły to również liście.
Obejrzyjcie teraz plansze przedstawiające niektóre drzewa liściaste i iglaste rosnące w polskich lasach, ich liście, owoce lub szyszki. Powtarzajcie za rodzicem nazwy tych drzew, spróbujcie podzielić je na sylaby klaskając.
DRZEWA LIŚCIASTE:
DRZEWA IGLASTE:
4.Poznanie budowy drzewa.
Na planszy przedstawiona jest budowa drzewa. Pokaz paluszkiem takie części drzewa jak: korzenie, pień, koronę. Jak sądzisz, z czego składa się korona drzewa?
Wszystkie te części pełnią bardzo ważna rolę np. korzenie służą do pobierania wody z gleby i przytwierdzają drzewo do ziemi.
5. Rysowanie drzew: liściastego i iglastego.
Obejrzyjcie krótki filmik, z którego dowiecie się jak krok po kroku narysować drzewo liściaste. Teraz spróbujcie rysować sami.
Czy wiecie jak w prosty sposób narysować drzewo iglaste?
Rysujemy prostą kreskę i wiele kresek ukośnych po obu jej stronach.
Wasz rodzic pokaże wam jak to zrobić.
6. Zabawa ruchowa „ Dzieci i drzewa”.
Każde drzewo jest inne, niepowtarzalne, piękne i pełne życia. Drzewa dają nam tlen, którym oddychamy i dużo dobrej energii, dlatego warto często przytulać się do nich. Zapraszam teraz was i waszych rodziców do zabawy ruchowej „Dzieci i drzewa”. Wasz rodzic będzie drzewem – stanie na środku pokoju z rękami wzniesionymi do góry, a wy będziecie biegać po pokoju – lesie. Na znak rodzica (klaśnięcie) szybko podbiegacie do drzewa, kucacie pod nim i obejmujecie jego pień (nogi rodzica) rękami przytulając się do niego (zabawę powtarzamy kilkakrotnie zamieniając się rolami).
7. Praca plastyczna „Moje drzewo”.
Wybierzcie jedną z proponowanych prac plastycznych pt. „Moje drzewo”. Opis wykonania prac znajdziecie tutaj.
Wybierzcie się z rodzicem na spacer po najbliższej okolicy. Obserwujcie i nazywajcie drzewa liściaste i iglaste. Wybierzcie jedno z drzew, dotknijcie jego kory, liści. Przytulcie się do niego, zamknijcie oczy, a z pewnością da wam dużo dobrej energii.