Środa 17.06.2020r
TEMAT DNIA: Ahoj, przygodo!
Ahoj, dzieci! Dzisiaj przywitałam się z wami w taki sposób, w jaki witają się żeglarze i marynarze pływający po jeziorach, morzach i oceanach. Chciałabym podczas dzisiejszych zajęć „zabrać” was na morską wyprawę, w czasie której przeżyjemy różne przygody. A zatem: Ahoj, przygodo!
1. Oglądanie filmiku i słuchanie piosenki „Ahoj, przygodo”.
Obejrzyjcie filmik i posłuchajcie piosenki żeglarskiej pt. „Ahoj przygodo”. Zobaczcie jak wspaniale bawią się dzieci, nawet wtedy gdy pada deszcz. Powtarzajcie słowa refrenu piosenki:
„Ahoj, przygodo, ahoj, ahoj, ahoj. /3x
Nie ma nudy bawimy się!”
Posłuchajcie uważnie jeszcze raz słów piosenki, które przeczyta wasz rodzic i spróbujcie odpowiedzieć na pytanie: W co bawią się dzieci?
Dosyć nudy, dziś żeglować chcę,
przez oceany, morza
wiatr poniesie mnie.
Lornetka w ręku,
kompan i już wiesz,
nie ma nudy, nie ma nieee!
ref.
Ahoj, przygodo, ahoj, ahoj, ahoj /x3
Nie ma nudy, bawimy się!
Dzikie lądy, nieodkryty raj,
sztorm na morzu, wyłowiony skarb,
na jednej łajbie, ja i mój brat.
W naszym domu, cały świat.
ref.
Ahoj, przygodo, ahoj, ahoj, ahoj /x3
Nie ma nudy, bawimy się!
2. Zabawa dydaktyczna „Pojazdy wodne”
Przygotowałam dla was fotografie przedstawiające różne pojazdy wodne. Z pewnością znacie już niektóre z nich. Nazwijcie je wspólnie z rodzicem
STATEK
ŻAGLÓWKA
ŻAGLOWIEC
ŁÓDKA
MOTORÓWKA
KAJAK
ROWER WODNY
Ludzie bardzo lubią spędzać letni wakacyjny czas na wodzie. Uczestniczą np. w spływach kajakowych, rejsach statkiem, pływają łódką, na żaglówce, a nawet na tratwie. Obejrzyjcie fotografie na ten temat.
SPŁYW KAJAKOWY
REJS STATKIEM
SPŁYW TRATWĄ
3. Nauka rysowania żaglówki i statku.
Obejrzyjcie filmiki, z których dowiecie się jak w prosty sposób narysować żaglówkę i statek, a potem spróbujcie rysować sami.
https://www.youtube.com/watch?v=6qSFHpDHOJs
https://www.youtube.com/watch?v=bDFQe3YlNaQ
4. Zabawa ruchowa „Morska wyprawa”.
Zapraszam was teraz na morską wyprawę w nieznane.
Będziecie żeglarzami płynącymi po morzu. Usiądźcie skrzyżnie na dywanie i wykonujcie różne ruchy zgodnie z poleceniami.
- wiosłujemy – naśladujemy wiosłowanie, machając rękami po bokach
- wciągamy żagle na maszt – przekładamy dłonie zaciśnięte w pięści jedna na drugą
- przechylamy się na lewą burtę – przechylamy się w lewą stronę
- przechylamy się na prawą burtę – przechylamy się w prawą stronę
- nadchodzi wielka fala – kładziemy się na plecach
- sztorm – leżąc machamy rękami w różnych kierunkach
- wypatrujemy lądu przez lunetkę – przykładamy zwiniętą dłoń do oka i rozglądamy się
Uff! Dopłynęliśmy do brzegu. Wstajemy i z radości tańczymy przy skocznej piosence „Hej żeglujże żeglarzu”.
5. Oglądanie bajek animowanych: „Reksio żeglarz” oraz „Bolek i Lolek na wakacjach. Morska przygoda.”
Zachęcam was do obejrzenia bajek z czasów mojego dzieciństwa bardzo lubianych przez dzieci. Pierwsza to historia o Reksiu żeglarzu, druga opowiada o morskiej przygodzie Bolka i Lolka.
https://www.youtube.com/watch?v=s3iMc26UH7g
https://www.youtube.com/watch?v=BXoI0ovO9ZY
6. Paca plastyczna (do wyboru).
Wybierzcie jedną z proponowanych prac plastycznych związanych z tematem dzisiejszych zajęć.
- Żaglówka z figur geometrycznych
- Stateczek z opakowania po jajkach
- Łódeczka z łupiny orzecha
Opis wykonania łódeczki znajduje się tutaj.
Łódeczki można również wykonać z innych materiałów dostępnych w domu.np. twardej gąbki, styropianu, zakrętki plastikowej, korka lub dna butelki PET, z których powstanie kadłub. Do wykonania masztu używamy wykałaczek szaszłykowych, a do żagli – papieru kolorowego. Żagiel nabijamy na wykałaczkę i tak przygotowany maszt wbijamy lub przyklejamy plasteliną do kadłuba. Teraz nie pozostaje nic innego jak zwodować łódeczkę w misce wypełnionej wodą lub w basenie i dmuchając w nią wprawić w ruch. Pomoczcie dłonie, zróbcie fale… Dobrej zabawy!