Środa 17.06.2020r

TEMAT DNIA: Ahoj, przygodo!

 

Ahoj, dzieci! Dzisiaj przywitałam się z wami w taki sposób, w jaki witają się żeglarze i marynarze pływający po jeziorach, morzach i oceanach. Chciałabym podczas dzisiejszych zajęć „zabrać” was na morską wyprawę, w czasie której przeżyjemy różne przygody. A zatem: Ahoj, przygodo!

1.     Oglądanie filmiku i słuchanie piosenki „Ahoj, przygodo”.

 

Obejrzyjcie filmik i posłuchajcie piosenki żeglarskiej pt. „Ahoj przygodo”. Zobaczcie jak wspaniale bawią się dzieci, nawet wtedy gdy pada deszcz. Powtarzajcie słowa refrenu piosenki:

„Ahoj, przygodo, ahoj, ahoj, ahoj.  /3x

Nie ma nudy bawimy się!”

Posłuchajcie uważnie jeszcze raz słów piosenki, które przeczyta wasz rodzic i spróbujcie odpowiedzieć na pytanie: W co bawią się dzieci?

 

Dosyć nudy, dziś żeglować chcę,
przez oceany, morza 
wiatr poniesie mnie.
Lornetka w ręku,
kompan i już wiesz,
nie ma nudy, nie ma nieee!

ref.
Ahoj, przygodo, ahoj, ahoj, ahoj /x3
Nie ma nudy, bawimy się!

 

Dzikie lądy, nieodkryty raj,
sztorm na morzu, wyłowiony skarb,
na jednej łajbie, ja i mój brat.
W naszym domu, cały świat.

ref.
Ahoj, przygodo, ahoj, ahoj, ahoj /x3
Nie ma nudy, bawimy się!

 2.     Zabawa dydaktyczna „Pojazdy wodne”

 

Przygotowałam dla was fotografie przedstawiające różne pojazdy wodne. Z pewnością znacie już niektóre z nich. Nazwijcie je wspólnie z rodzicem

 

 

STATEK

 

 

ŻAGLÓWKA

 

 

ŻAGLOWIEC

 

 

 

 

ŁÓDKA

 

 

MOTORÓWKA

 

 

 

 

KAJAK

 

 

ROWER WODNY

Ludzie bardzo lubią spędzać letni wakacyjny czas na wodzie. Uczestniczą np.    w spływach kajakowych, rejsach statkiem, pływają łódką, na żaglówce, a nawet na tratwie. Obejrzyjcie fotografie na ten temat.  

 

SPŁYW KAJAKOWY

 

 

REJS STATKIEM

 

SPŁYW TRATWĄ

 3.     Nauka rysowania żaglówki i statku.

 

Obejrzyjcie filmiki, z których dowiecie się jak w prosty sposób narysować żaglówkę i statek, a potem spróbujcie rysować sami.

https://www.youtube.com/watch?v=6qSFHpDHOJs

https://www.youtube.com/watch?v=bDFQe3YlNaQ

 4.     Zabawa ruchowa „Morska wyprawa”.

 

Zapraszam was teraz na morską wyprawę w nieznane.

Będziecie żeglarzami płynącymi po morzu. Usiądźcie skrzyżnie na dywanie i wykonujcie różne ruchy zgodnie z poleceniami.

  • wiosłujemy – naśladujemy wiosłowanie, machając rękami po bokach
  • wciągamy żagle na maszt – przekładamy dłonie zaciśnięte w pięści jedna na drugą
  • przechylamy się na lewą burtę – przechylamy się w lewą stronę
  • przechylamy się na prawą burtę – przechylamy się w prawą stronę
  • nadchodzi wielka fala – kładziemy się na plecach
  • sztorm –  leżąc machamy rękami w różnych kierunkach
  • wypatrujemy lądu przez lunetkę – przykładamy zwiniętą dłoń do oka i rozglądamy się

Uff! Dopłynęliśmy do brzegu. Wstajemy i z radości tańczymy przy skocznej piosence „Hej żeglujże żeglarzu”.

 5.     Oglądanie bajek animowanych: „Reksio żeglarz” oraz „Bolek i Lolek na wakacjach. Morska przygoda.”

 

Zachęcam was do obejrzenia bajek z czasów mojego dzieciństwa bardzo lubianych przez dzieci. Pierwsza to historia o Reksiu żeglarzu, druga opowiada o morskiej przygodzie Bolka i Lolka.

https://www.youtube.com/watch?v=s3iMc26UH7g

https://www.youtube.com/watch?v=BXoI0ovO9ZY

 6.     Paca plastyczna (do wyboru).

Wybierzcie jedną z proponowanych prac plastycznych związanych  z tematem dzisiejszych zajęć.

  • Żaglówka z figur geometrycznych

 

 

 

  • Stateczek z opakowania po jajkach

 

 

  • Łódeczka z łupiny orzecha

 

 

Opis wykonania łódeczki znajduje się tutaj.

Łódeczki można również wykonać z innych materiałów dostępnych w domu.np. twardej gąbki, styropianu, zakrętki plastikowej, korka lub dna butelki PET,  z których powstanie kadłub. Do wykonania masztu używamy wykałaczek szaszłykowych, a do żagli – papieru kolorowego. Żagiel nabijamy na wykałaczkę i tak przygotowany maszt wbijamy lub przyklejamy plasteliną do kadłuba. Teraz nie pozostaje nic innego jak zwodować łódeczkę w misce wypełnionej wodą lub w basenie i  dmuchając w nią wprawić  w ruch.  Pomoczcie dłonie, zróbcie fale… Dobrej zabawy!