2020-04-17 piątek 4,5-latki
Temat tygodnia: Wiosna na wsi
Temat dnia: Wiosenne prace na wsi
1. Pole
Na polach rozpoczęły się prace: orka, bronowanie kultywatorami gleby oraz jej wałowanie,
a następnie siew i sadzenie roślin.
−− Dawniej nie było traktorów. Co wykorzystywano do prac polowych?
−− Co robią ludzie w ogródkach?
Sad
W sadzie wiosną (w marcu) właściciele przycinają gałęzie drzew i krzewów, opryskują drzewa,
bielą wapnem ich pnie.
−− Dlaczego są wykonywane takie prace?
Zwierzęta wiejskie
Rolnicy przez cały rok codziennie muszą dbać o zwierzęta. Np. krowy muszą być dojone
dwa razy dziennie, codziennie :)
−− Czy praca rolnika jest łatwa?
2. Kliknijcie w karty pracy 4, na stronie 10, tam przedstawiono niektóre prace rolników, sadowników i ogrodników. Czy znacie jeszcze jakieś czynności gospodarskie? Na następnej stronie - 11 mamy narzędzia.
A tu kilka narzędzi. Jak one się nazywają i co można nimi zrobić?
3. Zabawa metodą opowieści ruchowej –„ W ogrodzie.”
Dzieci wybrały się do ogrodu na zaproszenie ogrodnika Macieja (w roli ogrodnika Rodzic). Witają się z ogrodnikiem i rozpoczynają oglądanie ogrodu.
Dzieci:
- Wąchają kwiatki, wykonują przysiad, skłon głowy w przód i głęboki
wdech nosem, a wydech – ustami,
- biegają po alejkach, wyciągają ramiona w bok, naśladując motyle. rytmicznie podnoszą je i opuszczają.
Ogrodnik Maciej prosi dzieci o pomoc przy sadzeniu.
Dzieci:
- Sadzą rośliny, wykonują siad klęczny, naśladują czynności: kopania, sadzenia, przysypywania roślin ziemią,
- myją ręce po pracy, stają w rozkroku, wykonują lekki skłon tułowia w przód, pocierają dłońmi o siebie,
- podlewają posadzone rośliny. Poruszają się po wyznaczonym miejscu i naśladują podlewanie.
Ogrodnik chwali dzieci za dobrze wykonaną pracę i dziękuje za pomoc, podając dłoń każdemu dziecku.
Dla chętnych:
Dzieci 5-letnie:
Karty pracy cz.4,s.10-11
•Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie
do czytania, pisania, liczenia, s. 70–71.
• Rysowanie po śladach.
• Kolorowanie rysunków.
•• Ćwiczenia w czytaniu.
Dzieci 4-letnie
Dla każdego dziecka: karta G: zdjęcia: grabi,
wideł, motyki, sekatora, łopaty, karta N:
podpisy do zdjęć.
Dzieci dobierają nazwy do obrazków narzędzi
ogrodniczych.