2020-06-01 Poniedziałek 4,5-latki
Projekt "Las"- poniedziałek
1. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Kłótliwe drzewa”.
Wstał poranek, mgłę przegonił i zatrzymał się nad lasem.
Lubił patrzeć się na drzewa i rozmawiać z nimi czasem.
Ale co to? Awantura! Buk z modrzewiem się pokłócił.
– Pan mnie kłuje! Tak nie można! Niech pan sobie igły skróci.
Świerk zaś żale miał do brzozy:– Pani słońce mi zasłania!
– A pan wcale nie jest lepszy i nikomu się nie kłania!
– Całą wodę dąb wypija! Wszystko pewnie przez te liście!
– Mój jałowcu – nie przesadzaj, nie masz racji, krzewie, oczywiście!
Młoda sosna głos zabrała:– Skończcie, proszę, kłótnie, spory.
Lepiej żyjmy sobie w zgodzie, tak jak było do tej pory.
Mała jestem – każdy widzi. Tutaj się bezpiecznie czuję.
Pośród was tak rosnę sobie. Nic mi przez to nie brakuje.
Drzewa aż się zawstydziły. Przeprosiły się czym prędzej.
A na koniec obiecały: już nie będzie kłótni więcej!
2. Obejrzyjcie te "Kłótliwe drzewa". Zauważcie, że jedne mają liście, a drugie igły.
3. Drzewo zbudowane jest z korzeni, pnia i korony.
Korzenie – pobierają z ziemi pożywienie (wodę i składniki mineralne).
Pień – jest pokryty korą, która chroni drzewo przed uszkodzeniami.
Korona drzew, czyli gałęzie z liśćmi. Liście zawierają zielony barwnik, dzięki któremu pobierają energię słoneczną i uwalniają tlen do atmosfery, a dla siebie produkują cukier.
Uwaga: igły drzew iglastych to także liście!
4. Wyjdźcie na zewnątrz i przyjrzyjcie się różnym rodzajom drzew.
Drzewa rozpoznajemy po tym, że każdy gatunek ma inną korę, inne liście i owoce.
Pamiętamy o szczególnej okazji, jaką jest Dzień Dziecka.
Wszystkiego najlepszego! Udanego świętowania.
Tutaj znajdziecie mnóstwo propozycji nie tylko na Dzień Dziecka. Między innymi:
- przedstawienia teatralne, bajki, filmy edukacyjne,
- zabawy w programowanie, zajęcia techniczne,
- wirtualne spacery po Centrum Nauki Kopernik, oglądanie gwiazdozbiorów,
-gry On-line, cykle muzyczne, Sisi- pogromczyni nudy,
-zajęcia sportowe, eksperymenty, kursy majsterkowania i kulinarne warsztaty