2020-06-22 ,, ZAJĘCIA NA PONIEDZIAŁEK"
Zajęcia na poniedziałek, 22.06.2020
Temat tygodnia: Pożegnania nadszedł czas.
Temat dnia: Pocieszajki dla maluchów.
Odpowiedzcie: O czym jest piosenka?
A wy, jakie zdarzenia zapamiętałyście z przedszkola?
Posłuchajcie opowiadania Agaty Widzowskiej:
Ada była bardzo dumna z tego, że po wakacjach pójdzie do szkoły. Będzie miała kolorowy plecak, a w nim książki, zeszyty i
piórnik z przyborami. Bardzo chciała się nauczyć samodzielnie czytać, bo obiecała Olkowi, że w przyszłości to ona przeczyta mu
bajkę na dobranoc, a nie odwrotnie.
Na zakończenie ostatniego roku w przedszkolu zaproszono wszystkich rodziców, a młodsze grupy zadbały o niespodzianki:
zaśpiewały piosenki pożegnalne i wręczyły starszakom samodzielnie przygotowane sadzonki drzewek szczęścia w małych
doniczkach.
Grupa Ady odwdzięczyła się przedstawieniem teatralnym dla maluchów o misiu, który trafił do przedszkola i niczego nie potrafił
robić samodzielnie: nie umiał jeść, ubrać się, wiązać sznurowadeł i budować domku z drewnianych klocków. Nie wiedział
nawet, że przed jedzeniem trzeba myć łapki, ani nie znał słów: proszę, dziękuję, przepraszam. Ten miś musiał się wszystkiego
nauczyć w przedszkolu, a dzieci mu w tym pomagały.
Był to teatrzyk kukiełkowy, w którym Ada przedstawiała postać dziewczynki o imieniu Basia. Tomek trzymał kukiełkę misia, a
Basia uczyła go jak myć łapki.
- O, popatrz, misiu,
Tu jest łazienka,
Wodą się zmywa
Farbę na rękach.
A ty masz łapki
Całe w powidłach,
Więc musisz użyć wody i mydła
Piotrek i Janek poruszali kukiełkami zielonych żabek i śpiewali:
Kum, kum, kum!
Rech, rech, rech!
Było przedszkolaków trzech.
Hopsa w lewo!
Hopsa w prawo!
Skaczą zwinnie. Brawo, brawo!
Ucz się misiu, z nimi ćwicz,
Skacz i do dziesięciu licz!
Jeden, dwa, trzy, cztery………..
Potem na scenie pojawiały się symbole pór roku: słońce, bławatek, kasztany i skowronek.
Dzieci z młodszych grup doskonale wiedziały, które symbolizują wiosnę, lato, jesień i zimę. Na zakończenie wszystkie starszaki
ukłoniły się pięknie i wyrecytowały:
- Nie płaczcie, kochani, gdy nas tu nie będzie,
nasz wesoły uśmiech zostawimy wszędzie.
A gdy po wakacjach znajdziemy się w szkole,
będziemy wspominać kochane przedszkole.
Młodszym dzieciom bardzo podobało się przedstawienie, a po spektaklu wszyscy chcieli z bliska obejrzeć kukiełki. Ada stanęła
pod oknem i przyglądała się swoim koleżankom i kolegom. Z jednej strony cieszyła się na myśl o szkole, z drugiej jednak czuła,
że będzie tęsknić.
- Trochę mi smutno – powiedziała do Kasi.
- Mnie też – odpowiedziała dziewczynka. – Nauczyłam się tutaj pisać swoje imię.
- A ja nauczyłam się sama korzystać z łazienki, bo jak byłam mała, to nie umiałam spuszczać wody – dodała Ada.
- Piotrek mi pokazał, jak bezpiecznie zjeżdżać ze zjeżdżalni i wspinać się po drabinkach.
- Mnie też!
- I umiemy już rozpoznawać kształty: koła, trójkąty, prostokąty i kwadraty.
- I co jeszcze?
- Pani pokazała nam, jak kroić warzywa, żeby się nie skaleczyć.
- I umiemy już zrobić same sałatkę z majonezem – odparła z dumą Ada.
- A pamiętasz, jak lepiłyśmy pączki z piasku do naszej cukierni? Tomek ugryzł jednego i pani kazała mu szybko wypłukać
buzię.
- Cha, cha, nigdy tego nie zapomnę!
- I piekliśmy ciasto na Dzień Mamy, a wyszedł nam zakalec!
- Pamiętam. Pani polała je czekoladą i powiedziała, że takie ciasto jada się we Francji.
- Było bardzo dobre i wszyscy prosili o dokładkę.
Dziewczynki wymieniły jeszcze wiele wesołych wspomnień i obiecały sobie, że będą odwiedzać swoje przedszkole i ulubioną
panią. Pożegnały się z innymi dziećmi, z kucharkami, a nawet z zabawkami.
Przed wyjściem Ada położyła coś ukradkiem w swojej szafce w szatni.
- Co tam zostawiłaś? – zdziwiła się mama.
- Zostawiłam pudełko z pocieszajkami.
- A co to są pocieszajki?
- To są kolorowanki ze zwierzątkami. Powiedziałam pani, że jak jakiś maluch będzie płakał, to może mu dać taką kolorowankę i
poprosić, żeby pomalował smutne zwierzątko.
- Ja też kiedyś płakałam za tobą w przedszkolu i wtedy pomalowałam krowę na żółto. Świeciła jak słońce i od razu było mi
lepiej.
- To wspaniały pomysł – mama spojrzała z podziwem na Adę i mocno ją przytuliła.
- Pa, pa! Przedszkole!- powiedziała Ada. Kiedyś cię odwiedzę.
A teraz spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
- Co przygotowała grupa Ady na pożegnanie przedszkola?
- Co przygotowali młodsi koledzy?
-Co robiły Ada i Kasia?
- Kogo pożegnała Ada?
- Co to były pocieszajki Ady?
- Gdzie je zostawiła?
Otwórzcie książki s. 85 – 89.
Dzieci oglądają ilustracje. 5 latki słuchają tekstu czytanego przez dobrze czytającego 6 latka lub nauczyciela. 6 latki próbują
czytać samodzielnie.
Nauczcie się na pamięć wierszyka:
- Nie płaczcie, kochani, gdy nas tu nie będzie,
nasz wesoły uśmiech zostawimy wszędzie.
A gdy po wakacjach znajdziemy się w szkole,
będziemy wspominać kochane przedszkole.
2.
Wyjmijcie z Wyprawki reprodukcje malarskie: Stogi siana w Giverny, Kobieta odpoczywająca pod parasolem na plaży.
Obejrzyjcie je i spróbujcie określić, z jaką porą roku wam się kojarzą i dlaczego.
3.
Przygotujcie kartkę z bloku technicznego, farby, pędzelek, kubek z wodą, pastele, klej , bibułę, kolorowy papier itp. Waszym
zadaniem będzie wykonanie obrazka o lecie.
Sami wybierzcie technikę wykonania pracy. Możecie również zrobić i ozdobić ramkę.
Obrazki można przysłać do umieszczenia na stronie internetowej naszego przedszkola.