Środa 29.04.2020r
TEMAT DNIA: Domy i domki
1. Taniec na rozgrzewkę „W górę, ręce w górę”.
Witam wszystkich serdecznie. Na dobry początek dnia proponuję wam zabawny taniec „W górę, ręce w górę”. Obejrzyjcie filmik, a następnie zatańczcie przy piosence. Poproście rodzica, aby towarzyszył wam w tańcu.
2. Wprowadzenie do tematu zajęć – słuchanie fragmentu wiersza A. Rumińskiej „Mój dom”.
Posłuchajcie fragmentu wiersza, a dowiecie się, o czym będą dzisiejsze zajęcia.
„ … mamy swoje domy, małe albo duże,
a przed domami ogródek i podwórze.
Bawimy się na podwórku wesoło i miło,
żeby potem w domku pięknie nam się śniło”.
Temat naszych zajęć to … (dzieci kończą zdanie) domy i domki.
W przedszkolu poznaliście domy różnych zwierząt. Dzisiaj porozmawiamy o domach ludzi. Mieszkamy w Rakszawie – bardzo dużej wiosce, w której znajduje się wiele domów. Zapytajcie rodziców, jaki numer ma wasz dom. Dom to nie tylko budynek oznaczony numerem, ale ludzie, którzy w nim mieszkają, czyli nasi bliscy, których kochamy. Czasami mówimy „Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej”, ponieważ jest to nasze ukochane miejsce na Ziemi.
3. Zabawa rozwijająca umiejętności plastyczne oraz orientację w przestrzeni „Rysujemy dom”.
Obejrzycie filmik, w którym skrzat opowie wam jak narysować dom.
Teraz poproście rodzica, aby narysował dla was flamastrem na dużej kartce taki rysunek, jaki znajduje się poniżej.
Przygotujcie ołówek i dokończcie rysować obrazek zgodnie z poleceniami:
- Pomiędzy oknami na dole dorysujcie drzwi.
- Na dachu dorysujcie komin.
- Obok domu z prawej strony – budę dla psa.
- Obok domu z lewej strony – drzewo.
- Nad domem – słońce i chmury.
4. Słuchanie i śpiewanie piosenki pt. „Maluję wielki dom”.
Czy pamiętacie piosenkę „Maluję wielki dom”, którą poznaliście w przedszkolu?. Przypomnijcie sobie jej słowa i melodię słuchając nagrania.
(Klikamy w pomarańczowe kółko)
Odtwórzcie jeszcze raz nagranie i zaśpiewajcie piosenkę specjalnie dla waszych najbliższych ilustrując słowa refrenu ruchem.
5. Zabawy dydaktyczne : „Od najmniejszego do największego” oraz „Duży, średni, mały”.
Uwaga dla rodzica: Do zabawy należy przygotować 3 pudełka lub inne przedmioty różniące się wielkością. Będą one symbolizować - domy.
Oto 3 pudełka, które w naszej zabawie staną się domami. Wskażcie dom, który:
- jest najmniejszy,
- jest największy,
- jest średniej wielkości.
Głośno nazwijcie domy: mały, średni, duży.
Ustawcie domy:
- od najmniejszego do największego,
- od największego do najmniejszego.
6. Zabawa ruchowa „Mały domek i duży dom”.
Pobawimy się teraz w zabawę „Mały domek i duży dom”.
Biegajcie swobodnie po pokoju. Na hasło „dom” stańcie wyprostowani tworząc z rąk daszek nad głową. Na hasło „domek” kucnijcie z daszkiem nad głową.(zabawę kilkakrotnie powtarzamy)
7. Prezentacja fotografii przedstawiających różne domy i domki.
Ludzie w zależności od miejsca na świecie, w którym żyją mieszkają w różnych domach. Obejrzyjcie fotografie domów z różnych zakątków świata. Zwróćcie uwagę na to, z czego są zbudowane.
CHATA AFRYKAŃSKA
LODOWY DOMEK ESKIMOSÓW – IGLOO
INDIAŃSKI DOMEK – TIPI
DOM Z TRZCINY Z PERU
DOM JAPOŃSKI
DOM MONGOLSKI
DOM NA PALACH W AZJI
POLSKA CHATA SPRZED 100 LAT
Spójrzcie, jak wyglądają domki na drzewie, w których bawią się dzieci.
8. Prezentacja obrazków przedstawiających bajkowe domki.
Zagadki obrazkowe „Kto mieszka w tym domku?”
Przygotowałam dla was zagadki. Obejrzyjcie obrazki i odpowiedzcie na pytanie: Jakie bajkowe postacie mieszkają w przedstawionych domkach?.
Myślę, że poradziliście sobie z tym zadaniem bez problemu. Bajkowe domki mają niezwykle fantazyjne kształty, kolory i są po prostu urocze.
Zapraszam was teraz do oglądania innych domków z baśniowych światów. Który z nich podoba wam się najbardziej? W którym byście chcieli zamieszka
9. Praca plastyczna „Domek z rolki”.
Wykonajcie kolorowe domki z rolek po papierze toaletowym. Możecie ozdobić je według własnych pomysłów.