2020-04-09 Czwartek 4,5-latki
TEMAT TYGODNIA: „Wielkanoc”
TEMAT DNIA: „Potrawy z jajek”
1.Na początek rozwiążcie zagadki
- Gdy go weźmiesz za uszy, zaraz wszystko nosi,
Ma wiklinowy brzuszek, i nazywa się ……….. (koszyk)
- Długie uszy, szare futro, trochę jest nieśmiały,
i z ogonkiem jak pomponik, cały dzień po lesie goni. (zajączek)
- Co to jest? Kolorowe, malowane, i kraszone i pisane, Na Wielkanoc darowane. (pisanki)
- Żółciutkie, puchate, w koszu siedzą same,
głośno krzyczą: pi, pi, czekając na mamę. (kurczak)
- Kiedy śnieżek prószy, kiedy słonko świeci,
On chodzi w kożuszku, i zimą i w lecie, (baranek)
2. Oglądnijcie na obrazku jaja (kurze, przepiórcze, strusie). Porównajcie ich wielkość, kolorystykę oraz kształt.
3.Poznajcie budowę jajka surowego i gotowanego.
Jajko surowe składa się ze skorupki, białka i żółtka. Kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki (mała, brązowa kuleczka to zarodek)
4. Obejrzyjcie ilustracje i wymieńcie, co możemy zrobić z jajek , jakie potrawy?
(jajecznica, kanapki, jajko sadzone, sałatki, jajka faszerowane)
5. Wykonajcie ćwiczenia
(5 – latki) - KARTY PRACY – cz.3 str.75, 76, 77
(4 – latki) WYPRAWKA PLASTYCZNA – karta 9 (potrzebne będą piórka, klej, nożyczki). Wypchajcie obrazek kurczątka, poskładajcie i sklejcie wg instrukcji, Wypchajcie nacięte skrzydła i przyklejcie w odpowiednich miejscach, następnie przyklejcie piórka w odpowiednim miejscu – z tyłu.
6. Utrwalcie poznaną piosenkę pt: „Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne”
„Pisanki, kraszanki”
- Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
Oto wielkanocna świąteczna święconka.
Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.
- Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
Czy zdobiona woskiem i pofarbowana - Baranek z kurczaczkiem długo się spierali,
aż goście świąteczni do drzwi zapukali
Wielkanocni goście czasu nie tracili
potłukli pisanki jajkiem się dzielili.
2020-04-08 Środa 4,5-latki
ŚRODA 8.04.2020
TEMAT TYGODNIA: „Wielkanoc”
TEMAT DNIA: „Koszyczek dobrych życzeń”
1. Zabawa ruchowa przy muzyce Modesta Musorgskiego „Taniec kurcząt w skorupkach”.
Dzieci zamieniają się w kurczątka, naśladują ruchy podobnie jak na filmiku
2. Wymieńcie jeszcze raz co znajduje się w koszyczku wielkanocnym.
3. Wykonajcie zadania i pracę plastyczną
(5 – latki )
- Wykonajcie ćwiczenia – KARTY PRACY –cz. 3 str.72, 73
- Wykonajcie koszyczek wielkanocny – wyprawka plastyczna karta nr 3 – potrzebne będą klej, nożyczki, piórka. Wypchnijcie z kart pracy formę koszyczka i uchwytu, sklejcie wg instrukcji, doklejcie we właściwym miejscu uchwyt. Następnie doklejcie kurczakom piórka na czubkach głowy. Do gotowego koszyczka można włożyć pisankę.
( 4 – latki )
- Wykonajcie ćwiczenia – KARTY PRACY cz. 2 nr 28 i 29
- Pokolorujcie koszyczek wielkanocny
4.Przypomnijcie i wysłuchajcie poznaną piosenkę pt: „Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne”
„Pisanki, kraszanki”
- Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
Oto wielkanocna świąteczna święconka.
Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.
- Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
Czy zdobiona woskiem i pofarbowana - Baranek z kurczaczkiem długo się spierali,
aż goście świąteczni do drzwi zapukali
Wielkanocni goście czasu nie tracili
potłukli pisanki jajkiem się dzielili.
2020-04-07 Wtorek 4,5-latki
WTOREK 7.04.2020
TEMAT TYGODNIA: „Wielkanoc”
TEMAT DNIA: „Liczenie pisanek”
1. Przywitajcie się piosenką pt: „Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne”
2.Obejrzyjcie filmik
3. Policzcie pisanki i podajcie właściwą odpowiedź
4.Zabawa „Rysujemy i liczymy”.
Do tego zadania potrzebujemy: czystą kartkę i pisak czerwony, niebieski, żółty.
Dziecko rysuje pisanki według podanej instrukcji, np.:
Narysuj na górze kartki czerwoną pisankę.
Na dole kartki narysuj niebieską pisankę.
Na środku kartki narysuj 2 żółte pisanki.
Dorysuj tyle pisanej na górze kartki, żeby były tam 2 czerwone pisanki.
Narysuj tyle pisanek na dole kartki, żeby razem były 3 niebieskie.
Następnie prosimy dziecko, aby głośno przeliczyło pisanki, np. niebieskie i czerwone, żółte i niebieskie, czerwone i żółte. Jeśli dziecko jest zainteresowane rysowaniem tego co jest na obrazku, można się zamienić z rodzicem rolami (teraz dziecko może podać instrukcje dla rodzica).
5. Zabawa ruchowa
Zabawa ruchowa po kole. Powtarzamy rymowankę "Pisanki, pisanki, jajka kolorowe: niebieskie, czerwone i pomarańczowe" Idziemy po kole i kreślimy w powietrzu rękami owale jajka.
6. Przygotujcie wyprawkę (5 – latki) Kolorowanka wodna - kartkę z pisanką oraz wodę i pędzel. Pomalujcie pisankę i zobaczcie jakie widzicie kolory
7. Zadanie dodatkowe dla chętnych dzieci
2020-04-06 Poniedzialek 4,5-latki
PONIEDZIAŁEK 6.04.2020
TEMAT TYGODNIA: „Wielkanoc”
TEMAT DNIA: „Gipsowe pisanki”
W tym tygodniu będziecie uczyć się o tematyce Świąt Wielkanocnych. Dowiecie się o zwyczajach i tradycjach świątecznych.
1.Na początek wysłuchajcie piosenki pt: „Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne”
i odpowiedzcie na pytanie o czym opowiadają słowa.
2.Obejrzyjcie ilustracje i wymieńcie co znajduje się w koszyczku wielkanocnym przedstawionym na ilustracji, następnie omówcie znaczenie i symbolikę święconki
3. Przeczytajcie wiersz i odpowiedzcie na pytania
„Wielkanoc”
Wielkanocny stół już przygotowany.
Na nim pisanki i baranek lukrowany.
Mazurki gotowe, stoją w pięknym rzędzie,
Kiełbasa i żurek na pewno też będzie.
Baba wielkanocna duża i pachnąca
I owies zielony, co pędzi do słońca.
W koszyczku święconka i bazie w wazonie
w świąteczny bukiet ułożone.
- W jaki sposób ludzie przygotowują się do Wielkanocy?
- Jakie potrawy stoją na wielkanocnym stole?
- Czym ludzie dekorują stół wielkanocny?
- Jaką uroczystość obchodzi się tydzień przed Wielkanocą?
- Co to jest Śmigus-Dyngus?
4. Wykonajcie pracę plastyczną (do wyboru)
- Wytnij kolorowe paski o szerokości 1,5 cm z kolorowego papieru.
- Białą kartkę z bloku technicznego zegnij na pół, na jednej części narysuj jajko, a następnie wytnij go lub poproś o pomoc rodzica.
- Paseczki kolorowego papieru przyklej na drugiej części białej kartki, następnie przyklej drugą cześć karki na której zostało wycięte jajko
PRZYGOTUJ
|
|
2020-04-03 Piątek 4,5-latki
PIĄTEK 3.04.2020
TEMAT TYGODNIA: „Wiosenne powroty”
TEMAT DNIA: „Sąsiad szpak”
1.Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „Sąsiad szpak”. Otwórzcie książkę na stronie 56-57
Dzieci słuchają opowiadania, oglądają ilustracje.
Olek, Ada i rodzice przyjechali do dziadków w odwiedziny i zostali na cały weekend. Ada była zachwycona. Dostała nowy dzwonek do roweru w kształcie rumianego jabłuszka i musiała go wypróbować. Natychmiast! Jeździła dookoła ogrodu dziadków i dzwoniła zawzięcie. Sprawiało jej to ogromną radość. Wprawdzie rodzina zatykała uszy, ale co tam. Wreszcie Olek nie wytrzymał.
– Na kogo dzwonisz? – spytał.
– Na przechodniów. Ostrzegam ich, że jadę – odpowiedziała rozpromieniona Ada.
– Ja nie mogę! Tu nie ma żadnych przechodniów – wykrzyknął ogłuszony Olek.
Ada wzruszyła ramionami, jednak wreszcie przestała dzwonić.
– Jak dobrze – westchnęli dziadkowie, rodzice i cztery ogrodowe myszy.
– Cisza, aż dzwoni w uszach – roześmiał się dziadek.
– Teraz mogę przedstawić wam nowego sąsiada. – Zaprowadził Adę i Olka w odległą część ogrodu. Tu, na pniu wysokiej brzozy, powiesił kilka dni wcześniej budkę lęgową dla ptaków. – Zachowajcie ciszę. Wkrótce go zobaczycie – szepnął.
Już po chwili dzieci zauważyły nadlatującego od strony sadu ptaszka. Krótki prostokątny ogon sprawiał, że w locie wyglądał jak czteroramienna gwiazda. Usiadł na gałęzi brzozy, ale z daleka od budki. Dzieci mogły mu się przyjrzeć uważnie. Czarne skrzydła mieniły się w wiosennym słońcu zielenią i fioletem. W ostro zakończonym dziobie trzymał źdźbło zeschłej trawy. Rozglądał się na wszystkie strony. Olek i Ada aż wstrzymali oddechy, aby go nie spłoszyć. Ptak upewnił się, że nic mu nie grozi i przefrunął do budki.
– Rozpoznaliście tego pana? – spytał dziadek.
– Pewnie. To pan szpak – odpowiedział bez wahania Olek.
– Pani szpak też osiedli się w budce? – spytała Ada.
– Oczywiście. Pan szpak wije gniazdo dla pani szpakowej i dla małych szpaczków.
– Będziesz miał bardzo dużo sąsiadów, dziadku – zauważył z uśmiechem Olek.
– Zdaje się, że będą podobnie hałaśliwi jak Ada i jej dzwonek – szepnęła mama, która dołączyła do obserwatorów pracowitego szpaczka.
– Szpet-szpet – zaśpiewał szpak i pomknął szukać materiałów na gniazdo. Wracał do budki wielokrotnie, przynosił pióra, korę, suche liście, mech, trawę.
– Stara się – zauważyła Ada.
Na to szpak zaskrzypiał jak stare deski w podłodze i jeszcze dodał: – Kuku, kuku!
Olek i Ada zrobili wielkie oczy. Ze zdziwienia, naturalnie. Czyżby pan szpak stracił rozum?
– Zapomnieliście, że szpaki potrafią naśladować rożne głosy – przypomniał im dziadek, ubawiony zaskoczonymi minami wnucząt. Następnego dnia o świcie Ada zerwała się z łóżka z głośnym krzykiem:
– Kradną mój rower!
Wypadła na podwórko w rozpiętej kurtce zarzuconej na piżamę. Za nią wyskoczyli dziadkowie, rodzice i Olek. Wszystkich obudził wyjątkowo głośny dźwięk dzwonka, który zdobił rower Ady. Jakież było ich zaskoczenie, kiedy odkryli, że rower stoi bezpieczny w komórce, a jego dzwonek...milczy. Gdy przetarli zaspane oczy, zobaczyli na gałęzi topoli przy oknie pokoju, w którym spała Ada, pana szpaka. Nowy sąsiad dziadka naśladował dźwięk dzwonka niczym najzdolniejszy artysta. Zdziwił się na widok rodziny w komplecie.
– Miau – miauknął jak kot i odleciał.
– „Miau”, czy to po ptasiemu dzień dobry? – zastanawiała się babcia. Ada pomyślała, że to coś mniej przyjemnego.
– Przepraszam, panie szpaku – szepnęła w stronę budki.
Jak myślicie, dlaczego Ada przeprosiła szpaczka?
Posłuchajcie także GŁOSU SZPAKA
2. Ciekawostki o szpakach
- pokarmem szpaków oprócz chrząszczy i larw owadów są także wiśnie i jagody
- drozdy skaczą po ziemi, a szpaki chodzą
- posiadają dwa kolory upierzenia: tzw. Szatę spoczynkową, kiedy są brązowe z białymi plamkami na spodzie oraz szatę godową- wtedy ich dziób jest żółty, a pióra ciemne z metalicznym połyskiem
3. Pobawcie się. Zróbcie z koca gniazdko na dywanie. Dziecko porusza się po pokoju, a na umówiony sygnał dźwiękowy, lub hasło „Ptaszek do gniazdka!” chowa się w „gniazdku”.
4. Karta pracy, cz. 3, s. 70–71.
Liczenie żab. Wskazywanie dwóch takich samych par żab. Kolorowanie ich.
Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie.
2020-04-02 Czwartek grupa 4,5-latki
CZWARTEK 2.04.2020
TEMAT TYGODNIA: „Wiosenne powroty”
TEMAT DNIA: „Powroty ptaków”
1.Zabawa plastyczna – „Wiosenne słońce” – (potrzebne będą żółty papier, pomarańczowy papier, kartka w kształcie słońca, klej)
Wykonujcie czynności - wydzierajcie koła i paski – promyki słońca z żółtego papieru i pomarańczowego papieru; przyklejajcie ich na kartce w kształcie słońca.
Czynność darcia papieru, zwłaszcza kiedy jedna ręka kieruje się "od siebie", a druga "do siebie", wspaniale wzmacnia palce i mięśnie potrzebne później przy pisaniu :)
2.Zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki „Lata ptaszek po ulicy”
Lata ptaszek po ulicy,
Szuka sobie ziarn pszenicy.
A ja sobie stoję w kole.
I wybieram kogo wolę.
A ty ptaszku śpiesz się śpiesz
Śpiesz się śpiesz x2
Kogo lubisz tego bierz
tego bierz!
3. Porozmawiajcie o wiosennych powrotach ptaków:
Jakie poznaliście ptaki na poprzednich zajęciach?
Jakie ptaki wracają wiosną do Polski?
Co robią ptaki gdy wrócą do kraju?
Czy wszystkie ptaki budują gniazda?
4. Wykonajcie ćwiczenie - karty pracy, cz.3 str.67
5.Wyklaskajcie i podzielcie na sylaby nazwy różnych ptaków:
SKOWRONEK, KAWKA, ŻURAW,GOŁĄB, SÓJKA, PAW, WRONA, SOWA, WILGA, CZAPLA, CZAJKA, BOCIAN
6.Wysłuchajcie krótkiego filmiku - wywiad z bocianem
7.Utrwalcie poznaną piosenkę pt: „Maszeruje wiosna”
8.Zabawa ruchowa – „Wiosenne porządki”
Kliknijcie w link RADOSNE MELODIE DLA DZIECI
Poruszaj się podczas muzyki, gdy usłyszysz klaskania osoby dorosłej zaczynasz naśladować wiosenne prace w ogrodzie o których poinformuje was rodzic np. teraz grabimy liście, przekopujemy grządki, sadzimy nasiona, podlewamy kwiatki.