2020-04-09 Czwartek 4,5-latki

TEMAT TYGODNIA: „Wielkanoc”

TEMAT DNIA: „Potrawy z jajek”

 

1.Na początek rozwiążcie zagadki

 

- Gdy go weźmiesz za uszy, zaraz wszystko nosi,

  Ma wiklinowy brzuszek, i nazywa się ……….. (koszyk)

 

- Długie uszy, szare futro, trochę jest nieśmiały,

i z ogonkiem jak pomponik, cały dzień po lesie goni. (zajączek)

 

- Co to jest? Kolorowe, malowane, i kraszone i pisane, Na Wielkanoc darowane. (pisanki)

 

- Żółciutkie, puchate, w koszu siedzą same,

głośno krzyczą: pi, pi, czekając na mamę. (kurczak)

 

- Kiedy śnieżek prószy, kiedy słonko świeci,

On chodzi w kożuszku, i zimą i w lecie, (baranek)

 

2. Oglądnijcie na obrazku jaja (kurze, przepiórcze, strusie). Porównajcie ich wielkość, kolorystykę oraz kształt.

 

 

3.Poznajcie budowę jajka surowego i gotowanego.


 

Jajko surowe składa się ze skorupki, białka i żółtka. Kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki (mała, brązowa kuleczka to zarodek)

 

4. Obejrzyjcie ilustracje i wymieńcie, co możemy zrobić z jajek , jakie potrawy?

(jajecznica, kanapki, jajko sadzone, sałatki, jajka faszerowane)



 

5. Wykonajcie ćwiczenia

 

(5 – latki) - KARTY PRACY – cz.3 str.75, 76, 77

 

(4 – latki) WYPRAWKA PLASTYCZNA – karta 9 (potrzebne będą piórka, klej, nożyczki). Wypchajcie obrazek kurczątka, poskładajcie i sklejcie wg instrukcji, Wypchajcie nacięte skrzydła i przyklejcie w odpowiednich miejscach, następnie przyklejcie piórka w odpowiednim miejscu – z tyłu.

6. Utrwalcie poznaną piosenkę pt: „Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne”

„Pisanki, kraszanki”

  1. Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
    A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
    Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
    Oto wielkanocna świąteczna święconka.

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

  1. Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
    Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
    Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
    Czy zdobiona woskiem i pofarbowana
  2.  Baranek z kurczaczkiem długo się spierali,
    aż goście świąteczni do drzwi zapukali 
    Wielkanocni goście czasu nie tracili 
    potłukli pisanki jajkiem się dzielili.

2020-04-08 Środa 4,5-latki

ŚRODA  8.04.2020

 

TEMAT TYGODNIA: „Wielkanoc”

TEMAT DNIA: „Koszyczek dobrych życzeń”

 

1.      Zabawa ruchowa przy muzyce Modesta Musorgskiego „Taniec kurcząt w skorupkach”.

Dzieci zamieniają się w kurczątka, naśladują ruchy podobnie jak na filmiku

 

2.      Wymieńcie jeszcze raz co znajduje się w koszyczku wielkanocnym.

 

3.      Wykonajcie zadania i pracę plastyczną

(5 – latki )

- Wykonajcie ćwiczenia – KARTY PRACY –cz. 3 str.72, 73

- Wykonajcie koszyczek wielkanocny – wyprawka plastyczna karta nr 3 – potrzebne będą klej, nożyczki, piórka. Wypchnijcie z kart pracy formę koszyczka i uchwytu, sklejcie wg instrukcji, doklejcie we właściwym miejscu uchwyt. Następnie doklejcie kurczakom piórka na czubkach głowy. Do gotowego koszyczka można włożyć pisankę.

 

( 4 – latki )

-  Wykonajcie ćwiczenia – KARTY PRACY cz. 2 nr 28 i 29

- Pokolorujcie koszyczek wielkanocny

 

 

4.Przypomnijcie i wysłuchajcie poznaną piosenkę pt: „Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne”

„Pisanki, kraszanki”

  1. Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
    A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
    Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
    Oto wielkanocna świąteczna święconka.

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

  1. Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
    Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
    Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
    Czy zdobiona woskiem i pofarbowana
  2. Baranek z kurczaczkiem długo się spierali,
    aż goście świąteczni do drzwi zapukali 
    Wielkanocni goście czasu nie tracili 
    potłukli pisanki jajkiem się dzielili.

2020-04-07 Wtorek 4,5-latki

WTOREK 7.04.2020

 

TEMAT TYGODNIA: „Wielkanoc”

TEMAT DNIA: „Liczenie pisanek”

 

1. Przywitajcie się piosenką pt: „Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne”

 

2.Obejrzyjcie filmik

ZABAWA MATEMATYCZNA

 

3. Policzcie pisanki i podajcie właściwą odpowiedź

 

 

4.Zabawa „Rysujemy i liczymy”.

Do tego zadania potrzebujemy: czystą kartkę i pisak czerwony, niebieski, żółty.

Dziecko rysuje pisanki według podanej instrukcji, np.:

 

Narysuj na górze kartki czerwoną pisankę.

Na dole kartki narysuj niebieską pisankę.

Na środku kartki narysuj 2 żółte pisanki.

Dorysuj tyle pisanej na górze kartki, żeby były tam 2 czerwone pisanki.

Narysuj tyle pisanek na dole kartki, żeby razem były 3 niebieskie.


Następnie prosimy dziecko, aby głośno przeliczyło pisanki, np. niebieskie i czerwone, żółte i niebieskie, czerwone i żółte. Jeśli dziecko jest zainteresowane rysowaniem tego co jest na obrazku, można się zamienić z rodzicem rolami (teraz dziecko może podać instrukcje dla rodzica).

 

5. Zabawa ruchowa

Zabawa ruchowa po kole. Powtarzamy rymowankę "Pisanki, pisanki, jajka kolorowe: niebieskie, czerwone i pomarańczowe" Idziemy po kole i kreślimy w powietrzu rękami owale  jajka.

 

6. Przygotujcie wyprawkę  (5 – latki)   Kolorowanka wodna  - kartkę z pisanką oraz wodę i pędzel. Pomalujcie pisankę i zobaczcie jakie widzicie kolory

 

7. Zadanie dodatkowe dla chętnych dzieci

Załączniki:
Pobierz plik (jajka1.jpg)jajka1.jpg[kolorowanka pisanki]117 kB

2020-04-06 Poniedzialek 4,5-latki

PONIEDZIAŁEK 6.04.2020

TEMAT TYGODNIA: „Wielkanoc”

TEMAT DNIA: „Gipsowe pisanki”

W tym tygodniu będziecie uczyć się o tematyce Świąt Wielkanocnych. Dowiecie się o zwyczajach i tradycjach świątecznych.

 

1.Na początek wysłuchajcie piosenki pt: „Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne”

i odpowiedzcie na pytanie o czym opowiadają słowa.

 

2.Obejrzyjcie ilustracje i wymieńcie co znajduje się w koszyczku wielkanocnym przedstawionym na ilustracji, następnie omówcie znaczenie i symbolikę święconki


 

3. Przeczytajcie wiersz i odpowiedzcie na pytania

„Wielkanoc”

Wielkanocny stół już przygotowany.
Na nim pisanki i baranek lukrowany.
Mazurki gotowe, stoją w pięknym rzędzie,
Kiełbasa i żurek na pewno też będzie.
Baba wielkanocna duża i pachnąca
I owies zielony, co pędzi do słońca.
W koszyczku święconka i bazie w wazonie
w świąteczny bukiet ułożone.

 

- W jaki sposób ludzie przygotowują się do Wielkanocy?

- Jakie potrawy stoją na wielkanocnym stole?

- Czym ludzie dekorują stół wielkanocny?

- Jaką uroczystość obchodzi się tydzień przed Wielkanocą?

- Co to jest Śmigus-Dyngus?

 

4. Wykonajcie pracę plastyczną (do wyboru)

- Wytnij kolorowe paski o szerokości 1,5 cm z kolorowego papieru.

- Białą kartkę z bloku technicznego zegnij na pół, na jednej części narysuj jajko, a następnie wytnij go lub poproś o pomoc rodzica.

- Paseczki kolorowego papieru przyklej na drugiej części białej kartki, następnie przyklej drugą cześć karki na której zostało wycięte jajko

 

PRZYGOTUJ

 

  • kartki  kolorowego  papieru
  • klej
  • nożyczki
  • biała kartka z bloku technicznego

 


2020-04-03 Piątek 4,5-latki

PIĄTEK 3.04.2020

 

TEMAT TYGODNIA: „Wiosenne powroty”

TEMAT DNIA: „Sąsiad szpak”

1.Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „Sąsiad szpak”. Otwórzcie książkę na stronie 56-57

Dzieci słuchają opowiadania, oglądają ilustracje.

 

Olek, Ada i rodzice przyjechali do dziadków w odwiedziny i zostali na cały weekend. Ada była zachwycona. Dostała nowy dzwonek do roweru w kształcie rumianego jabłuszka i musiała go wypróbować. Natychmiast! Jeździła dookoła ogrodu dziadków i dzwoniła zawzięcie. Sprawiało jej to ogromną radość. Wprawdzie rodzina zatykała uszy, ale co tam. Wreszcie Olek nie wytrzymał.

– Na kogo dzwonisz? – spytał.

– Na przechodniów. Ostrzegam ich, że jadę – odpowiedziała rozpromieniona Ada.

– Ja nie mogę! Tu nie ma żadnych przechodniów – wykrzyknął ogłuszony Olek.

Ada wzruszyła ramionami, jednak wreszcie przestała dzwonić.

– Jak dobrze – westchnęli dziadkowie, rodzice i cztery ogrodowe myszy.

– Cisza, aż dzwoni w uszach – roześmiał się dziadek.

– Teraz mogę przedstawić wam nowego sąsiada. – Zaprowadził Adę i Olka w odległą część ogrodu. Tu, na pniu wysokiej brzozy, powiesił kilka dni wcześniej budkę lęgową dla ptaków. – Zachowajcie ciszę. Wkrótce go zobaczycie – szepnął.

Już po chwili dzieci zauważyły nadlatującego od strony sadu ptaszka. Krótki prostokątny ogon sprawiał, że w locie wyglądał jak czteroramienna gwiazda. Usiadł na gałęzi brzozy, ale z daleka od budki. Dzieci mogły mu się przyjrzeć uważnie. Czarne skrzydła mieniły się w wiosennym słońcu zielenią i fioletem. W ostro zakończonym dziobie trzymał źdźbło zeschłej trawy. Rozglądał się na wszystkie strony. Olek i Ada aż wstrzymali oddechy, aby go nie spłoszyć. Ptak upewnił się, że nic mu nie grozi i przefrunął do budki.

– Rozpoznaliście tego pana? – spytał dziadek.

– Pewnie. To pan szpak – odpowiedział bez wahania Olek.

– Pani szpak też osiedli się w budce? – spytała Ada.

– Oczywiście. Pan szpak wije gniazdo dla pani szpakowej i dla małych szpaczków.

– Będziesz miał bardzo dużo sąsiadów, dziadku – zauważył z uśmiechem Olek.

– Zdaje się, że będą podobnie hałaśliwi jak Ada i jej dzwonek – szepnęła mama, która dołączyła do obserwatorów pracowitego szpaczka.

– Szpet-szpet – zaśpiewał szpak i pomknął szukać materiałów na gniazdo. Wracał do budki wielokrotnie, przynosił pióra, korę, suche liście, mech, trawę.

– Stara się – zauważyła Ada.

Na to szpak zaskrzypiał jak stare deski w podłodze i jeszcze dodał: – Kuku, kuku!

Olek i Ada zrobili wielkie oczy. Ze zdziwienia, naturalnie. Czyżby pan szpak stracił rozum?

– Zapomnieliście, że szpaki potrafią naśladować rożne głosy – przypomniał im dziadek, ubawiony zaskoczonymi minami wnucząt. Następnego dnia o świcie Ada zerwała się z łóżka z głośnym krzykiem:

– Kradną mój rower!

Wypadła na podwórko w rozpiętej kurtce zarzuconej na piżamę. Za nią wyskoczyli dziadkowie, rodzice i Olek. Wszystkich obudził wyjątkowo głośny dźwięk dzwonka, który zdobił rower Ady. Jakież było ich zaskoczenie, kiedy odkryli, że rower stoi bezpieczny w komórce, a jego dzwonek...milczy. Gdy przetarli zaspane oczy, zobaczyli na gałęzi topoli przy oknie pokoju, w którym spała Ada, pana szpaka. Nowy sąsiad dziadka naśladował dźwięk dzwonka niczym najzdolniejszy artysta. Zdziwił się na widok rodziny w komplecie.

– Miau – miauknął jak kot i odleciał.

– „Miau”, czy to po ptasiemu dzień dobry? – zastanawiała się babcia. Ada pomyślała, że to coś mniej przyjemnego.

– Przepraszam, panie szpaku – szepnęła w stronę budki.

Jak myślicie, dlaczego Ada przeprosiła szpaczka?

 

Posłuchajcie także GŁOSU SZPAKA

 

2. Ciekawostki o szpakach

- pokarmem szpaków oprócz chrząszczy i larw owadów są także wiśnie i jagody

- drozdy skaczą po ziemi, a szpaki chodzą

- posiadają dwa kolory upierzenia: tzw. Szatę spoczynkową, kiedy są brązowe z białymi plamkami na spodzie oraz szatę godową- wtedy ich dziób jest żółty, a pióra ciemne z metalicznym połyskiem

 

3. Pobawcie się. Zróbcie z koca gniazdko na dywanie. Dziecko porusza się po pokoju, a na umówiony sygnał dźwiękowy, lub hasło „Ptaszek do gniazdka!” chowa się w „gniazdku”.

 

4. Karta pracy, cz. 3, s. 70–71.

Liczenie żab. Wskazywanie dwóch takich samych par żab. Kolorowanie ich.

Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie.

2020-04-02 Czwartek grupa 4,5-latki

CZWARTEK 2.04.2020

TEMAT TYGODNIA: „Wiosenne powroty”

TEMAT DNIA: „Powroty ptaków”

 

1.Zabawa plastyczna – „Wiosenne słońce” – (potrzebne będą żółty papier, pomarańczowy papier, kartka w kształcie słońca, klej)

Wykonujcie czynności - wydzierajcie koła i paski – promyki słońca z żółtego papieru i pomarańczowego papieru; przyklejajcie ich na kartce w kształcie słońca. 

Czynność darcia papieru, zwłaszcza kiedy jedna ręka kieruje się "od siebie", a druga "do siebie", wspaniale wzmacnia palce i mięśnie potrzebne później przy pisaniu :)

 

2.Zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki „Lata ptaszek po ulicy”

 

 Lata ptaszek po ulicy,
Szuka sobie ziarn pszenicy.
A ja sobie stoję w kole.
I wybieram kogo wolę.


A ty ptaszku śpiesz się śpiesz

Śpiesz się śpiesz x2

Kogo lubisz tego bierz

tego bierz!

 

3. Porozmawiajcie o wiosennych powrotach ptaków:

 

Jakie poznaliście ptaki na poprzednich zajęciach?

Jakie ptaki wracają wiosną do Polski?

Co robią ptaki gdy wrócą do kraju?

Czy wszystkie ptaki budują gniazda?

 

4. Wykonajcie ćwiczenie - karty pracy, cz.3 str.67

 

5.Wyklaskajcie i podzielcie na sylaby  nazwy różnych ptaków:

 SKOWRONEK, KAWKA, ŻURAW,GOŁĄB, SÓJKA, PAW, WRONA, SOWA, WILGA, CZAPLA, CZAJKA, BOCIAN

 

6.Wysłuchajcie krótkiego filmiku - wywiad z bocianem

 

 

7.Utrwalcie poznaną piosenkę pt: „Maszeruje wiosna”

 

8.Zabawa ruchowa – „Wiosenne porządki”

Kliknijcie w link RADOSNE MELODIE DLA DZIECI

Poruszaj się podczas muzyki, gdy usłyszysz klaskania osoby dorosłej zaczynasz naśladować wiosenne prace w ogrodzie o których poinformuje was  rodzic np. teraz grabimy  liście, przekopujemy grządki, sadzimy nasiona, podlewamy kwiatki.