2020-04-20 Poniedziałek 4,5-latki

PONIEDZIAŁEK  20.04.2020r.

TEMAT TYGODNIA: „Dbamy o przyrodę”

TEMAT DNIA: „Strażnicy przyrody”

 

W tym tygodniu dowiecie się jak dbać o naszą planetą i jak zostać Strażnikiem Przyrody

1.Zapoznajcie się z piosenką pt: „Nasza planeta”

 

2.  5 – latki - posłuchajcie wiersza Agaty Widzowskiej pt: „ Strażnicy przyrody”. Otwórzcie książkę

KARTY PRACY  cz.4 str.12-13, przeczytajcie i odpowiedzcie na pytania

- ,,Co robiły dzieci w lesie”?

- ,,Co mówiły zwierzęta o dzieciach”?

- ,, Jak Wy zachowujecie się w lesie”?

 

 Następnie  pokolorujcie zwierzęta przedstawione na obrazku

 

 

3. Wypowiedzi na temat lasu. Co to jest las i kto w nim mieszka.

 

 

4.Obejrzyjcie filmik edukacyjny pt: „Las”

 

5.Opowieść ruchowa „W lesie” (wg Małgorzaty Markowskiej)

Dzieci wykonują to, o czym czyta rodzic.

 

Wyruszamy na wycieczkę do lasu (dziecko maszeruje po pokoju).

Idziemy po ścieżce. Ścieżka robi się węższa.

Omijamy drzewa i gałęzie. Las staje się gęsty – trzeba się schylać, przechodzić pod gałęziami, rozchylać zarośla (wymyśla różne sposoby przedzierania się przez las).

Co jakiś czas odpoczywamy. Zatrzymujemy się, nasłuchujemy odgłosów lasu: śpiewu ptaków (dziecko wykonuje skłony głowy w tył, na boki, skręty), stukania dzięcioła (w przysiadzie uderza palcami o ziemię).

Idziemy dalej. Widzimy w oddali sarny na polanie (chodzimy na czworakach w różnych kierunkach).

Wchodzimy na polanę pełną kwiatów. Biegamy radośnie, podskakujemy.

Zmęczony zabawą kładziesz się na trawie. Zasypiasz. Las szumi, szu, szu, szu.

 

6. Wykonajcie zadanie:

4 - latki -  namalujcie las farbami

5 - latki  - wykonajcie ćwiczenia w książce różowej - ,,Przygotowanie do czytania, liczenia  i pisania” str.72 

2020-04-17 piątek 4,5-latki

Temat tygodnia: Wiosna na wsi

Temat dnia: Wiosenne prace na wsi

1. Pole

Na polach rozpoczęły się prace: orka, bronowanie kultywatorami gleby oraz jej wałowanie,

a następnie siew i sadzenie roślin.

−− Dawniej nie było traktorów. Co wykorzystywano do prac polowych?

−− Co robią ludzie w ogródkach?

Sad

W sadzie wiosną (w marcu) właściciele przycinają gałęzie drzew i krzewów, opryskują drzewa,

bielą wapnem ich pnie.

−− Dlaczego są wykonywane takie prace?

Zwierzęta wiejskie

Rolnicy przez cały rok codziennie muszą dbać o zwierzęta. Np. krowy muszą być dojone

dwa razy dziennie, codziennie :)

−− Czy praca rolnika jest łatwa?

 

2. Kliknijcie w karty pracy 4, na stronie 10, tam przedstawiono niektóre prace rolników, sadowników i ogrodników. Czy znacie jeszcze jakieś czynności gospodarskie? Na następnej stronie - 11 mamy narzędzia.

A tu kilka narzędzi. Jak one się nazywają i co można nimi zrobić?

 

3. Zabawa metodą opowieści ruchowej –„ W ogrodzie.”

Dzieci wybrały się do ogrodu na zaproszenie ogrodnika Macieja (w roli ogrodnika Rodzic). Witają się z ogrodnikiem i rozpoczynają oglądanie ogrodu.

Dzieci:

- Wąchają kwiatki, wykonują przysiad, skłon głowy w przód i głęboki

wdech nosem, a wydech – ustami,

- biegają po alejkach, wyciągają ramiona w bok, naśladując motyle. rytmicznie podnoszą je i opuszczają.

Ogrodnik Maciej prosi dzieci o pomoc przy sadzeniu.

Dzieci:

- Sadzą rośliny, wykonują siad klęczny, naśladują czynności: kopania, sadzenia, przysypywania roślin ziemią,

- myją ręce po pracy, stają w rozkroku, wykonują lekki skłon tułowia w przód, pocierają dłońmi o siebie,

- podlewają posadzone rośliny. Poruszają się po wyznaczonym miejscu i naśladują podlewanie.

Ogrodnik chwali dzieci za dobrze wykonaną pracę i dziękuje za pomoc, podając dłoń każdemu dziecku.

 

Dla chętnych:

Dzieci 5-letnie:

Karty pracy cz.4,s.10-11

Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie

do czytania, pisania, liczenia, s. 70–71.

• Rysowanie po śladach.

• Kolorowanie rysunków.

•• Ćwiczenia w czytaniu.

Dzieci 4-letnie

Dla każdego dziecka: karta G: zdjęcia: grabi,

wideł, motyki, sekatora, łopaty, karta N:

podpisy do zdjęć.

Dzieci dobierają nazwy do obrazków narzędzi

ogrodniczych.

2020-04-16 Czwartek 4,5-latki

CZWARTEK  16.04.2020

TEMAT TYGODNIA: „Wiosna na wsi”

TEMAT DNIA: „Na podwórku”

 

1.Zgadywanka – odgadnijcie co to za miejsce

 

Różne zwierzęta tam bywają

Pewnie wszystkie się znają chodzą, brykają i skaczą,

Muczą, gęgają i gdaczą.

Każde z nich domek swój ma

Pan gospodarz o nich dba (wiejskie podwórko)

 

- Kogo tam można spotkać?

- Kto zajmuje się zwierzętami?

 

2. Utrwalcie poznaną piosenkę pt: „Na wiejskim podwórku”

 

3. Obejrzyjcie filmik i utrwalcie zwierzęta z wiejskiego podwórka; wymieńcie i pokażcie jakie wydają odgłosy

ZWIERZĘTA Z WIEJSKIEGO PODWÓRKA

 

4.     Wykonajcie ćwiczenia

 

5 – latki  KARTY PRACY cz. 4, s. 9

              WYPRAWKA PLASTYCZNA – kolorowanka wodna KURA I KURCZĄTKO (przygotujcie pędzel i kubek z wodą)

4 – latki KARTY PRACY cz. 2, nr 33

 

5. Zachęcam was do wykonania pracy plastycznej z kółek

 

 

2020-04-15 Środa 4,5-latki

ŚRODA 15.04.2020

TEMAT TYGODNIA: „Wiosna na wsi”

TEMAT DNIA: „Tyle stóp, tyle kroków”

 

1. Na początek utrwalcie piosenkę  „Na wiejskim podwórku” .

 

2.Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza Teresy Fiutowskiej „Podwórkowa awantura"

 

Kura gdacze, kaczka kwacze

- goni kurę mokrą raczej.

Gęś też syczy, kogut pieje.

Gwałtu! Rety! Co się dzieje?

Ryczy krowa, świnia kwiczy,

a indyk się rozindyczył.

Kot mysz goni, głośno miauczy.

Dość awantur! Już wystarczy!

Tak pies Burek głośno szczeka,

że już słychać go z daleka.

Koza meczy: mee, mee, mee.... 

Czego psisko mądrzy się?

Dla ochłody wiadro wody

poleją na głowy, brody!

Wyszły z mody awantury!

A sio gęsi, a sio kury!

Powiedziała, co wiedziała,

białą brodą pokiwała,

pochyliła nisko rogi. 

Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!

Awantura się skończyła, Bo ta koza groźna była.

  Odpowiedzcie na pytania:

Jakie zwierzęta brały udział w podwórkowej awanturze?

Jakie zwierzę próbowało je uspokoić?

W jaki sposób to zrobiło?

Jakie głosy wydawały zwierzęta?

Spróbujcie odnaleźć je na ilustracji.

Naśladujcie głosy tych zwierząt.

 

2. Długi, krótki– ćwiczenia w mierzeniu długości.

 

Zapraszam do zabawy rodzica i dziecko

Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą

Zmierzcie szerokość dywanu

- Dlaczego wyszły wam różne wyniki?

- Czy wasze stopy są jednakowej długości?

 

Mierzenie długości dywanu krokami

- Dlaczego wyszły wam różne wyniki?

- Z czym jest związana długość waszych kroków (ze wzrostem)?

 

3. Przedstawienie za pomocą czego możemy robić pomiar (linijka, metr krawiecki). A czego jeszcze można użyć?

 

 

4. Wykonajcie ćwiczenia

 

5 - latki- KARTY PRACY cz. 4. s. 6,7

 

5. Zabawa ruchowa „Kwoka i kurczęta”


Dzieci – kurczątka poruszają się swobodnie po dywanie. Na sygnał klaśnięcia w dłonie wykonują polecenia mamy – kwoki np.: poszukują pokarmu, machają skrzydełkami, dziobią ziarenka, chowają się przed niebezpieczeństwem.

2020-04-14 Wtorek 4,5-latki

WTOREK 14.04.2020

TEMAT TYGODNIA: „Wiosna na wsi”

TEMAT DNIA: „Uparty kogut”

 

Zapraszamy na wiejskie podwórko. Poznacie tam zwierzęta w gospodarstwie, pracę i życie na wsi.

1.Nazwijcie zwierzęta z wiejskiego podwórka

 

 

2.Wysłuchajcie odgłosy wiejskich zwierząt i nazwijcie co to za zwierzę

 

3. Posłuchajcie piosenki  „Na wiejskim podwórku”

 

4.Obejrzyjcie filmik "w gospodarstwie"

 

5.Odgadnijcie zagadki
- Dobre ma zwyczaje - ludziom mleko daje.
(krowa)

- W nocnej ciszy łowi myszy.
(kot)

- W każdej wsi jest taki budzik
Który co dzień wszystkich budzi
(kogut)
- Lubi wodę i zielone, nóżki bardzo krzywe ma.
Gdy się zgubi, szuka mamy krzycząc głośno kwa, kwa, kwa .
(kaczka)

- Głośno gdacze wśród podwórka, kto to taki ?
(kurka)

- Koralami obwieszony miota się na wszystkie strony,
ogon pięknie rozpostarty z tym ptaszyskiem to nie żarty!
(indyk),

- Tłuściutka, wspaniała kroczy jak dama biała
Piórami, miękkim puchem okryta jednak jest nie mądra i kwita.
(gęś),

- Jest różowa i tłuściutka, od świtu buszuje w chlewiku.
(świnia)

 

6.Wykonajcie ćwiczenia

 

5 - latki - KARTY PRACY cz. 4. s. 3.

4 – latki - KARTY PRACY cz.2, nr 32

2020-04-10 Piątek 4,5-latki

Temat tygodnia: Wielkanoc

Temat dnia: Śmigus-dyngus

 

1. Słuchanie wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus.

Na słowo „ śmigus” klaszczcie, a na słowo „dyngus”- tupcie.

 

Śmigus! Dyngus! Na uciechę

z kubła wodę lej ze śmiechem!

Jak nie kubła, to ze dzbana,

śmigus-dyngus dziś od rana!

Staropolski to obyczaj,

żebyś wiedział i nie krzyczał,

gdy w Wielkanoc, w drugie święto,

będziesz kurtkę miała zmokniętą.

Rozmowa na temat wiersza.

Co to jest śmigus-dyngus?

Kiedy obchodzi się śmigus-dyngus?

 

Kiedyś były to dwa różne obyczaje wielkanocne. Jednym z nich był dyngus, który polegał

na tym, że młodzież chodziła po domach i zbierała datki w postaci jajek, wędlin, ciast

itp. Śmigus natomiast miał odmienny charakter i polegał na uderzeniu na szczęście rózgą

wierzbową z baziami. Rózga ta była wcześniej święcona w Niedzielę Palmową.

 

2. Wykonajcie ćwiczenia 4- latki KARTY PRACY cz.2 nr 30 i 31

5 latki KARTY PRACY cz.3 str.78,79,80

 

3. Spróbujcie zapamiętać z tekstu piosenki charakterystyczne dla Wielkanocy zwyczaje i przedmioty.

ZoZi „Znaki Wielkanocy”

 

Wszystkim życzymy zdrowych i spokojnych Świąt Wielkanocnych!