2020-04-20 Poniedziałek 4,5-latki
PONIEDZIAŁEK 20.04.2020r.
TEMAT TYGODNIA: „Dbamy o przyrodę”
TEMAT DNIA: „Strażnicy przyrody”
W tym tygodniu dowiecie się jak dbać o naszą planetą i jak zostać Strażnikiem Przyrody
1.Zapoznajcie się z piosenką pt: „Nasza planeta”
2. 5 – latki - posłuchajcie wiersza Agaty Widzowskiej pt: „ Strażnicy przyrody”. Otwórzcie książkę
KARTY PRACY cz.4 str.12-13, przeczytajcie i odpowiedzcie na pytania
- ,,Co robiły dzieci w lesie”?
- ,,Co mówiły zwierzęta o dzieciach”?
- ,, Jak Wy zachowujecie się w lesie”?
Następnie pokolorujcie zwierzęta przedstawione na obrazku
3. Wypowiedzi na temat lasu. Co to jest las i kto w nim mieszka.
4.Obejrzyjcie filmik edukacyjny pt: „Las”
5.Opowieść ruchowa „W lesie” (wg Małgorzaty Markowskiej)
Dzieci wykonują to, o czym czyta rodzic.
Wyruszamy na wycieczkę do lasu (dziecko maszeruje po pokoju).
Idziemy po ścieżce. Ścieżka robi się węższa.
Omijamy drzewa i gałęzie. Las staje się gęsty – trzeba się schylać, przechodzić pod gałęziami, rozchylać zarośla (wymyśla różne sposoby przedzierania się przez las).
Co jakiś czas odpoczywamy. Zatrzymujemy się, nasłuchujemy odgłosów lasu: śpiewu ptaków (dziecko wykonuje skłony głowy w tył, na boki, skręty), stukania dzięcioła (w przysiadzie uderza palcami o ziemię).
Idziemy dalej. Widzimy w oddali sarny na polanie (chodzimy na czworakach w różnych kierunkach).
Wchodzimy na polanę pełną kwiatów. Biegamy radośnie, podskakujemy.
Zmęczony zabawą kładziesz się na trawie. Zasypiasz. Las szumi, szu, szu, szu.
6. Wykonajcie zadanie:
4 - latki - namalujcie las farbami
5 - latki - wykonajcie ćwiczenia w książce różowej - ,,Przygotowanie do czytania, liczenia i pisania” str.72
2020-04-17 piątek 4,5-latki
Temat tygodnia: Wiosna na wsi
Temat dnia: Wiosenne prace na wsi
1. Pole
Na polach rozpoczęły się prace: orka, bronowanie kultywatorami gleby oraz jej wałowanie,
a następnie siew i sadzenie roślin.
−− Dawniej nie było traktorów. Co wykorzystywano do prac polowych?
−− Co robią ludzie w ogródkach?
Sad
W sadzie wiosną (w marcu) właściciele przycinają gałęzie drzew i krzewów, opryskują drzewa,
bielą wapnem ich pnie.
−− Dlaczego są wykonywane takie prace?
Zwierzęta wiejskie
Rolnicy przez cały rok codziennie muszą dbać o zwierzęta. Np. krowy muszą być dojone
dwa razy dziennie, codziennie :)
−− Czy praca rolnika jest łatwa?
2. Kliknijcie w karty pracy 4, na stronie 10, tam przedstawiono niektóre prace rolników, sadowników i ogrodników. Czy znacie jeszcze jakieś czynności gospodarskie? Na następnej stronie - 11 mamy narzędzia.
A tu kilka narzędzi. Jak one się nazywają i co można nimi zrobić?
3. Zabawa metodą opowieści ruchowej –„ W ogrodzie.”
Dzieci wybrały się do ogrodu na zaproszenie ogrodnika Macieja (w roli ogrodnika Rodzic). Witają się z ogrodnikiem i rozpoczynają oglądanie ogrodu.
Dzieci:
- Wąchają kwiatki, wykonują przysiad, skłon głowy w przód i głęboki
wdech nosem, a wydech – ustami,
- biegają po alejkach, wyciągają ramiona w bok, naśladując motyle. rytmicznie podnoszą je i opuszczają.
Ogrodnik Maciej prosi dzieci o pomoc przy sadzeniu.
Dzieci:
- Sadzą rośliny, wykonują siad klęczny, naśladują czynności: kopania, sadzenia, przysypywania roślin ziemią,
- myją ręce po pracy, stają w rozkroku, wykonują lekki skłon tułowia w przód, pocierają dłońmi o siebie,
- podlewają posadzone rośliny. Poruszają się po wyznaczonym miejscu i naśladują podlewanie.
Ogrodnik chwali dzieci za dobrze wykonaną pracę i dziękuje za pomoc, podając dłoń każdemu dziecku.
Dla chętnych:
Dzieci 5-letnie:
Karty pracy cz.4,s.10-11
•Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie
do czytania, pisania, liczenia, s. 70–71.
• Rysowanie po śladach.
• Kolorowanie rysunków.
•• Ćwiczenia w czytaniu.
Dzieci 4-letnie
Dla każdego dziecka: karta G: zdjęcia: grabi,
wideł, motyki, sekatora, łopaty, karta N:
podpisy do zdjęć.
Dzieci dobierają nazwy do obrazków narzędzi
ogrodniczych.
2020-04-16 Czwartek 4,5-latki
CZWARTEK 16.04.2020
TEMAT TYGODNIA: „Wiosna na wsi”
TEMAT DNIA: „Na podwórku”
1.Zgadywanka – odgadnijcie co to za miejsce
Różne zwierzęta tam bywają
Pewnie wszystkie się znają chodzą, brykają i skaczą,
Muczą, gęgają i gdaczą.
Każde z nich domek swój ma
Pan gospodarz o nich dba (wiejskie podwórko)
- Kogo tam można spotkać?
- Kto zajmuje się zwierzętami?
2. Utrwalcie poznaną piosenkę pt: „Na wiejskim podwórku”
3. Obejrzyjcie filmik i utrwalcie zwierzęta z wiejskiego podwórka; wymieńcie i pokażcie jakie wydają odgłosy
ZWIERZĘTA Z WIEJSKIEGO PODWÓRKA
4. Wykonajcie ćwiczenia
5 – latki KARTY PRACY cz. 4, s. 9
WYPRAWKA PLASTYCZNA – kolorowanka wodna KURA I KURCZĄTKO (przygotujcie pędzel i kubek z wodą)
4 – latki KARTY PRACY cz. 2, nr 33
5. Zachęcam was do wykonania pracy plastycznej z kółek
2020-04-15 Środa 4,5-latki
ŚRODA 15.04.2020
TEMAT TYGODNIA: „Wiosna na wsi”
TEMAT DNIA: „Tyle stóp, tyle kroków”
1. Na początek utrwalcie piosenkę „Na wiejskim podwórku” .
2.Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza Teresy Fiutowskiej „Podwórkowa awantura"
Kura gdacze, kaczka kwacze
- goni kurę mokrą raczej.
Gęś też syczy, kogut pieje.
Gwałtu! Rety! Co się dzieje?
Ryczy krowa, świnia kwiczy,
a indyk się rozindyczył.
Kot mysz goni, głośno miauczy.
Dość awantur! Już wystarczy!
Tak pies Burek głośno szczeka,
że już słychać go z daleka.
Koza meczy: mee, mee, mee....
Czego psisko mądrzy się?
Dla ochłody wiadro wody
poleją na głowy, brody!
Wyszły z mody awantury!
A sio gęsi, a sio kury!
Powiedziała, co wiedziała,
białą brodą pokiwała,
pochyliła nisko rogi.
Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!
Awantura się skończyła, Bo ta koza groźna była.
Odpowiedzcie na pytania:
Jakie zwierzęta brały udział w podwórkowej awanturze?
Jakie zwierzę próbowało je uspokoić?
W jaki sposób to zrobiło?
Jakie głosy wydawały zwierzęta?
Spróbujcie odnaleźć je na ilustracji.
Naśladujcie głosy tych zwierząt.
2. Długi, krótki– ćwiczenia w mierzeniu długości.
Zapraszam do zabawy rodzica i dziecko
Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą
Zmierzcie szerokość dywanu
- Dlaczego wyszły wam różne wyniki?
- Czy wasze stopy są jednakowej długości?
Mierzenie długości dywanu krokami
- Dlaczego wyszły wam różne wyniki?
- Z czym jest związana długość waszych kroków (ze wzrostem)?
3. Przedstawienie za pomocą czego możemy robić pomiar (linijka, metr krawiecki). A czego jeszcze można użyć?
4. Wykonajcie ćwiczenia
5 - latki- KARTY PRACY cz. 4. s. 6,7
5. Zabawa ruchowa „Kwoka i kurczęta”
Dzieci – kurczątka poruszają się swobodnie po dywanie. Na sygnał klaśnięcia w dłonie wykonują polecenia mamy – kwoki np.: poszukują pokarmu, machają skrzydełkami, dziobią ziarenka, chowają się przed niebezpieczeństwem.
2020-04-14 Wtorek 4,5-latki
WTOREK 14.04.2020
TEMAT TYGODNIA: „Wiosna na wsi”
TEMAT DNIA: „Uparty kogut”
Zapraszamy na wiejskie podwórko. Poznacie tam zwierzęta w gospodarstwie, pracę i życie na wsi.
1.Nazwijcie zwierzęta z wiejskiego podwórka
2.Wysłuchajcie odgłosy wiejskich zwierząt i nazwijcie co to za zwierzę
3. Posłuchajcie piosenki „Na wiejskim podwórku”
4.Obejrzyjcie filmik "w gospodarstwie"
5.Odgadnijcie zagadki
- Dobre ma zwyczaje - ludziom mleko daje.
(krowa)
- W nocnej ciszy łowi myszy.
(kot)
- W każdej wsi jest taki budzik
Który co dzień wszystkich budzi
(kogut)
- Lubi wodę i zielone, nóżki bardzo krzywe ma.
Gdy się zgubi, szuka mamy krzycząc głośno kwa, kwa, kwa .
(kaczka)
- Głośno gdacze wśród podwórka, kto to taki ?
(kurka)
- Koralami obwieszony miota się na wszystkie strony,
ogon pięknie rozpostarty z tym ptaszyskiem to nie żarty!
(indyk),
- Tłuściutka, wspaniała kroczy jak dama biała
Piórami, miękkim puchem okryta jednak jest nie mądra i kwita.
(gęś),
- Jest różowa i tłuściutka, od świtu buszuje w chlewiku.
(świnia)
6.Wykonajcie ćwiczenia
5 - latki - KARTY PRACY cz. 4. s. 3.
4 – latki - KARTY PRACY cz.2, nr 32
2020-04-10 Piątek 4,5-latki
Temat tygodnia: Wielkanoc
Temat dnia: Śmigus-dyngus
1. Słuchanie wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus.
Na słowo „ śmigus” klaszczcie, a na słowo „dyngus”- tupcie.
Śmigus! Dyngus! Na uciechę
z kubła wodę lej ze śmiechem!
Jak nie kubła, to ze dzbana,
śmigus-dyngus dziś od rana!
Staropolski to obyczaj,
żebyś wiedział i nie krzyczał,
gdy w Wielkanoc, w drugie święto,
będziesz kurtkę miała zmokniętą.
Rozmowa na temat wiersza.
−− Co to jest śmigus-dyngus?
−− Kiedy obchodzi się śmigus-dyngus?
Kiedyś były to dwa różne obyczaje wielkanocne. Jednym z nich był dyngus, który polegał
na tym, że młodzież chodziła po domach i zbierała datki w postaci jajek, wędlin, ciast
itp. Śmigus natomiast miał odmienny charakter i polegał na uderzeniu na szczęście rózgą
wierzbową z baziami. Rózga ta była wcześniej święcona w Niedzielę Palmową.
2. Wykonajcie ćwiczenia 4- latki KARTY PRACY cz.2 nr 30 i 31
5 latki KARTY PRACY cz.3 str.78,79,80
3. Spróbujcie zapamiętać z tekstu piosenki charakterystyczne dla Wielkanocy zwyczaje i przedmioty.
Wszystkim życzymy zdrowych i spokojnych Świąt Wielkanocnych!
Więcej artykułów…
- 2020-04-09 Czwartek 4,5-latki
- 2020-04-08 Środa 4,5-latki
- 2020-04-07 Wtorek 4,5-latki
- 2020-04-06 Poniedzialek 4,5-latki
- 2020-04-03 Piątek 4,5-latki
- 2020-04-02 Czwartek grupa 4,5-latki
- 2020-04-01 Środa grupa 4,5-latki
- 2020-03-31 Wtorek 4,5-latki
- 2020-03-30 Poniedziałek 4,5-latki
- 2020-03-29 ,, Kontakt do nauczycieli"