2020-06-22 Poniedziałek 4,5-latki
PONIEDZIAŁEK 22.06.2020
TEMAT TYGODNIA: „Pożegnania nadszedł czas”
Temat dnia: „Wakacyjne wędrówki”
1. Posłuchajcie piosenki pt: „Do widzenia przedszkole”
2. Zabawa ortofoniczna - Wakacyjna wycieczka.
Do zabawy zaproście mamę lub tatę. Rodzic czyta krótką historię o wakacyjnej wyprawie Ady i Olka. Wy staracie się ilustrować ją ruchem, na słowo miś –podskakujecie, jabłko – obracacie się w koło, gruszka – unosicie ręce do góry. Naśladujecie także odgłosy; samochód – sz,sz,sz, pociąg – tu, tu tu , rzeka – plum, plum plum, ptaki – fiu, fiu, fiu, osa – bzz, bzz, bzz, krowa – mu, mu mu, dzieci – ha, ha, ha.
Pewnego letniego wieczoru Ada i Olek wraz z rodzicami ustalili, że następnego dnia wybiorą się na wycieczkę za miasto. Ada , aż podskoczyła z radości i od razu pobiegła spakować swój mały, podręczny plecaczek. Włożyła do niego: okrągłe jabłko, soczystą gruszkę i swojego małego pluszowego misia. Następnego poranka nie trzeba było długo budzić dzieci, bo już z samego rana Olek był gotowy do drogi, a razem z nim Ada i jej mały podręczny plecaczek, a w nim okrągłe jabłko, soczysta gruszka i mały pluszowy miś. Tata wystawił rowery, mama przygotowała kanapki i picie, a dzieci założyły kaski ochronne na głowy i wszyscy wyruszyli w drogę. A wraz z nimi mały pluszowy miś, okrągłe jabłko i soczysta gruszka. Początkowo jechali ścieżką rowerową przez miasto wzdłuż ruchliwej ulicy. Słychać było szum samochodów (sz, sz, sz). Zatrzymali się przy przejeździe kolejowym, ponieważ szlaban był zamknięty i właśnie przejeżdżał pociąg ( tu, tu, tu ). Pojechali dalej wzdłuż rzeki (plum, plum, plum ). Coraz bardziej oddalając się od zabudowań. Z daleka było widać pole, na którym pasły się krowy (mu, mu , mu). Dalej rozciągała się łąka, przy której rodzina zrobiła sobie postój. Tata rozłożył koc, mama wyjęła kanapki i picie, a Ada wyjęła z plecaka małego pluszowego misia, okrągłe jabłko i soczystą gruszkę. W oddali było słychać śpiew ptaków (fiu, fiu, fiu) i bzyczenie osy (bzz, bzz, bzz). Ada zjadła soczystą gruszkę, a okrągłe jabłko oddała Olkowi. Potem spakowała misia do plecaka i całą czwórką wrócili do domu. Miło było spędzić czas razem więc wszyscy wesoło się śmiali (ha, ha, ha).
3. Posłuchajcie wiersza A. Widzowskiej pt: „Wakacje”.
Kiedy nam buzie ogrzewa lato, czas na przygody z mamą i tatą.
Czekają góry, pachnące łąki, morze i plaża, konie, biedronki.
Gdy my będziemy pluskać się w rzekach, przedszkole na nas grzecznie poczeka,
Odpoczną w ciszy lalki, zabawki, dwie karuzele , miś i huśtawki.
Chętnie wrócimy do naszej pani, z wakacyjnymi opowieściami,
O sarnach w lesie, o rybkach w morzu i ptasich gniazdach ukrytych w zbożu.
Będziemy liczyć białe muszelki, poznamy nowe ważne literki.
A ten co butów sam nie sznuruje, w mig się nauczy. Ja już sznuruję.
4. Odpowiedzcie na pytania;
- Co robili Ada i Olek z rodzicami w górach?
- Co robili Olek i Ada z rodzicami nad morzem?
- Dokąd możemy pojechać na wakacje?
- Co się będzie działo w przedszkolu, kiedy my wyjedziemy na wakacje?
- Czego możemy nauczyć się w czasie wakacji?
5. Wykonajcie ćwiczenia:
- Dzieci 5 – letnie – KARTY PRACY cz.4 s. 72.
Jutro - 23.06. obchodzi swoje święto bardzo ważna osoba –WASZ TATA
Proponujemy wam wykonanie laurki oraz prezentu na tą okazję.
"Laurka dla taty"- https://youtu.be/GsybRwXluAw
"Prezent na dzień Taty. Organizer dla Taty"- https://youtu.be/ZZVpXaYMN-c
Możecie też wymyślić coś sami. A jutro złóżcie życzenia swoim tatom.
2020-06-19 Piątek 4,5-latki
PIĄTEK 19.06.2020
TEMAT TYGODNIA: „Wakacyjne podróże”
Temat dnia: „Słoneczny uśmiech”
1. Utrwalcie poznaną piosenkę pt: „Kolorowe lato”
2. Jakie ubrania należy zabrać jadąc na wakacje – obejrzyjcie ilustracje, nazwijcie rzeczy i wybierzcie odpowiednie.
3. Posłuchajcie wiersza Marioli Golc pt: „Słoneczny uśmiech”
Wiersz czyta rodzic.
Nadchodzą wakacje, słoneczna pora.
Słoneczny uśmiech śle więc przedszkolak.
I tym uśmiechem ze słonkiem razem
Ogrzeje wszystkie nadmorskie plaże.
Promienny uśmiech prześle też górom,
by się nie kryły za wielką chmurą.
Ma jeszcze uśmiech dla wszystkich dzieci.
Niech im w wakacje słoneczko świeci.
4. Odpowiedzcie na pytania:
- Kto przesyłał uśmiechy?
- Komu przedszkolak przesyłał uśmiechy?
- Dlaczego przesyłał je dzieciom?
5. Rozwiążcie zagadki słuchowe dotyczące waszego bezpieczeństwa podczas wakacji.
Poproście mamę o przeczytanie zagadek, a wy uważnie słuchajcie i dopowiadajcie zakończenie będące rozwiązaniem.
Wiem, że pan ratownik mnie nie zauważy,
dlatego się nie kąpię na niestrzeżonej…PLAŻY
Kiedy płoną lasy, to giną zwierzęta,
dlatego dbam o to i o tym pamiętam,
by w lesie wszystkim żyło się dogodnie.
Z tego powodu nie bawię się…OGNIEM
Jeśli się zagubię w obcym dla mnie mieście,
wiem, co mam robić, wiem to nareszcie!
Mogę zaufać pewnemu człowiekowi,
czyli panu …POLICJANTOWI
Gdy nie ma rodziców w domu,
to choć bardzo przykro mi,
nie otwieram obcym ludziom
do naszego domu…DRZWI
Ze względu na żmije zawsze w lesie noszę
moje ukochane, gumowe…KALOSZE
Grzybobranie to grzybów zbieranie,
nie ich jedzenie, czy też smakowanie.
Dlatego po powrocie z lasu
Sięgam do grzybów pełnego…..ATLASU
Nie podchodzę do dzikich zwierząt,
bo choć są piękne i bajeczne
Bywają także dla ludzi bardzo…NIEBEZPIECZNE
6. Wykonajcie ćwiczenia:
- Dzieci 4 – letnie – KARTY PRACY cz. 2 nr 60
- Dzieci 5 – letnie – cz. 4 s. 68 – 71
7. Obejrzyjcie filmik pt: „Zagadkowe lato”
8. Wybierzcie się na rodzinny spacer.
2020-06-18 Czwartek 4,5-latki
CZWARTEK 18.06.2020
TEMAT TYGODNIA: „Wakacyjne podróże”
Temat dnia: „Nadeszło lato”
1. Utrwalcie poznaną piosenkę pt: „Podróże małe i duże”
2. Zastanówcie się czym możemy jechać na wakacje? Obejrzyjcie ilustracje i wybierzcie prawidłowy środek lokomocji.
3. Zabawa dydaktyczna – Czym pojedziemy na wakacje?
Zaproście do zabawy mamę lub tatę. Rodzic czyta treść zagadki – wy podajecie rozwiązanie.
- Pędzi po torze, szybko, z daleka, bo tłum podróżnych na stacji czeka - POCIĄG
- Ma skrzydła, choć nie jest ptakiem, lata podniebnym szlakiem - SAMOLOT
- Ma maskę, a pod nią konie, cylindry – nie na głowie.
A w środku siedzi człowiek - SAMOLOT
- To wielka latająca maszyna, owada – ważkę przypomina – HELIKOPTER
4. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi i żuchwę.
Do wykonania ćwiczeń zaproście mamę, będzie czytać polecenia i sprawdzać wykonanie. Potrzebne będą lusterka.
Język wyruszył na wakacje, wsiadł do samochodu i mocno kręcił kierownicą – rysujecie językiem koła po dolnej i górnej wardze.
Zaczął padać deszcz więc włączył wycieraczki – poruszacie językiem od jednego do drugiego kącika ust.
Kiedy wyszło słońce, wysiadł z samochodu i przesiadł się do balonu, którym poleciał wysoko do góry – przesuwacie język za górne zęby po wałku dziąsłowym.
Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się wysoko w górę, raz opadał na ziemię – poruszacie językiem raz po górnych, raz po dolnych zębach.
Język z zaciekawieniem przyglądał się, jak pięknie po niebie płynęły białe chmury – przesuwacie językiem po podniebieniu, od zębów w stronę gardła.
Postanowił wylądować na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze – rysujecie językiem koła między zębami a wargami.
Ale kiedy jechał, często musiał dzwonić dzwonkiem – mówicie; dzyń, dzyń, dzyń.
Z radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do domu – szeroko rozciągacie wargi.
5. Obejrzyjcie film edukacyjny - "Poznajemy pojazdy, środki transportu"
6. Wykonajcie ćwiczenia:
- Dzieci 4 – letnie – KARTY PRACY cz. 2 nr 59
- Dzieci 5 – letnie – KARTY PRACY cz.4 s. 64 – 65
7. Praca plastyczna dla chętnych dzieci 4 – letnich.
Potrzebne będą: wyprawka plastyczna, karta nr 28, kredki, naklejki, bibuła, klej, nożyczki.
Wytnijcie z karty obrazek autobusu i dokończcie go kolorować, przyklejcie okna odpowiednich miejscach, złóżcie autobus wg instrukcji, tak aby można go postawić.
8. Pobawcie się na podwórku.
2020-06-17 Środa 4,5-latki
ŚRODA 17.06.2020
TEMAT TYGODNIA: „Wakacyjne podróże”
Temat dnia: „Lato na wakacjach”
1. Utrwalcie poznaną piosenkę pt: „Kolorowe lato”.
2. Utwórzcie skojarzenia do wyrazu
3. Obejrzyjcie ilustracje i powiedzcie co się na nich znajduje, oraz co można robić na plaży?
4. Zabawa: Masażyk - Malujemy lato.
Do zabawy zaproście mamę, tatę, rodzeństwo. Dorosły czyta wiersz B. Formy a wy obrazujecie go na plecach siostry, brata, taty.
Świeci słońce – wykonujecie rozwartymi dłońmi koliste ruchy na środku pleców.
Pada deszcz – dotykacie opuszkami palców różnych miejsc na plecach.
Kapu, kap, kapu, kap – zaciśniętymi piąstkami uderzacie delikatnie w różnych miejscach.
A my z latem wyruszamy – energicznie przesuwacie rozwarte dłonie lewej do prawej strony pleców.
Zwiedzić świat, zwiedzić świat – poklepujecie rozwartymi dłońmi plecy w różnych miejscach.
Policzymy drzewa w lesie – dotykacie pleców kolejno wszystkimi palcami prawej i lewej dłoni równocześnie.
I kwiaty na łące – rysujecie kontury kwiatów.
Powitamy tańcem księżyc – masujecie plecy rozwartymi dłońmi.
I kochane słońce – robicie szybki masaż całą dłonią.
Pobiegniemy wąską dróżką – stukacie na przemian opuszkami palców.
Górskimi szlakami – rysujecie dwie linie równoległe (ścieżkę) palcami wskazującymi.
Do kąpieli w słonym morzu – całą dłonią rysujecie fale.
Wszystkich zapraszamy – delikatnie szczypiecie.
Wszyscy lubimy kąpiele w morzu i zabawy na plaży, budowanie zamków z piasku, szukanie muszelek. Podziwiamy wschody i zachody słońca, które w tym zakątku Polski budzą zachwyt. Aby wypoczynek nad morzem pozostał na długo w naszej pamięci przypomnijmy sobie zasady bezpiecznego wypoczynku nad wodą.
5. Obejrzyjcie filmik edukacyjny: "Bezpieczeństwo dzieci nad wodą. Bezpieczne wakacje".
6. Posłuchajcie piosenki pt: „Podróże małe i duże”
Jeśli macie w domu mapę albo globus poproście mamę aby pomogła wam odszukać miejsca wymienione w piosence.
7. Wykonajcie ćwiczenia:
Dzieci 4 - letnie - KARTY PRACY cz.2 nr 58
Dzieci 5 - letnie - KARTY PRACY cz.4 s. 62-63
8. Pobawcie się na świeżym powietrzu.
2020-06-16 Wtorek 4,5-latki
WTOREK 16.06.2020
TEMAT TYGODNIA: „Wakacyjne podróże”
Temat dnia: „Góralskie liczenie”
1. Na początek przypomnijcie poznaną piosenkę pt: „Kolorowe lato”.
2. Obejrzyjcie film edukacyjny o górach – "Nasze polskie góry"
3. Popatrzcie na ilustracje, co na nich widzicie?
4. Zabawa matematyczna – Góralskie liczenie – ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu.
Potrzebne będą przedmioty np. klocki, patyczki, guziki, kredki -10 sztuk. Treść zadań czyta rodzic.
Zadanie 1 – Na hali, na hali 10 owiec juhas pasie , dwie w góry mu uciekły.
Ile teraz masz owiec juhasie?
Ułóżcie 10 przedmiotów, odsuńcie 2, policzcie te, które pozostały, udzielcie odpowiedzi.
Juhas ma teraz 8 owiec.
Tak samo postępujcie przy rozwiązywaniu kolejnych zadań.
Zadanie 2 – Do zagrody 9 owiec wpędził juhas młody, ale 4 starsze owce uciekły z zagrody.
Policz teraz szybko mi ile owiec w zagrodzie śpi?
Zadanie 3 – Na hali, na hali raz się tak zdarzyło, że do 7 starszych owiec 3 młode przybyły.
Powiedz teraz mi – ile wszystkich owiec w zagrodzie śpi;
Zadanie 4 – Na łące pod górą juhas owce pasie - 4 czarne owce i 5 białych hasa.
Ile wszystkich owiec jest w stadzie juhasa?
Góry jako miejsce wypoczynku są bardzo chętnie wybierane, dlatego przed wyjazdem w to miejsce warto poznać zasady, aby wypoczynek ten był bezpieczny i pobyt w górach pozostał miłym wspomnieniem.
5. Obejrzyjcie filmik - "Bezpieczeństwo w górach, bezpieczne wakacje".
6. Praca plastyczna dla chętnych - Malowanie farbami gór na pogniecionej kartce.
Potrzebne będą: farby plakatowe, pędzelek, klej, kartka z bloku rysunkowego i technicznego.
Uformujcie pasmo górskie gniotąc kartkę z bloku rysunkowego, przyklejcie je na kartce z bloku technicznego, pomalujcie na różne odcienie brązu, możecie domalować drzewa oraz hale u podnóża gór.
7. Wykonajcie ćwiczenia:
Dzieci 4 – letnie KARTY PRACY cz.2 nr 57.
2020-06-15 Poniedziałek 4,5-latki
PONIEDZIAŁEK 15.06.2020
TEMAT TYGODNIA: Wakacyjne podróże
Temat dnia „Wakacje na Wybrzeżu”
1. Już niedługo wakacje, upragnione lato. Aby poczuć już letni klimat przywitajcie się piosenką „Kolorowe lato”.
2. Obejrzyjcie ilustrację i powiedzcie co się na nich znajduje, gdzie można spędzać wakacje?
3. Posłuchajcie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej – Zaremby pt: „Wakacyjne podróże”.
Od samego rana tata, Olek i Ada planowali podróże wakacyjne. Zapomnieli o porannym myciu, a nawet o przebraniu się z piżam. Gdyby nie mama, zapomnieliby też o śniadaniu. Szczęśliwie mama przypomniała im o wszystkim. Kiedy byli już umyci, przebrani i najedzeni, wyjęła z szafy wielki globus i postawiła go na podłodze.
- Teraz, możecie podróżować palcem po całym świecie.
- Super! - ucieszył się Olek. Bez namysłu zakręcił globusem. Fruuu! Gdyby kula ziemska obracała się tak szybko, wszyscy dostaliby kręćka jakiegoś lub co najmniej zadyszki. Przed oczami Olka, Ady i taty mknęły kontynenty: Ameryka Północna i Ameryka Południowa, Afryka, Europa i zaraz Azja i Australia.
- Tu jedziemy! - Palec Olka zatrzymał rozpędzony świat namalowany na globusie.- Australia, Sydney. Niezłe miejsce. Będzie fajnie. W Australii są kangury i koale.
- W Sydney chciałbym zobaczyć gmach filharmonii – wtrącił tata.
– A będzie tam gmach naszego przedszkola? – zapytała Ada .
Olek spojrzał na siostrę z politowaniem. Przecież nikt nie podróżuje do przedszkola, które jest kilka metrów od domu. Zakręcił drugi raz. Jego palec wskazał państwo leżące w Ameryce Południowej.
- Brazylia. Dobry wybór – pochwalił tata.- Są tam wspaniałe plaże. Chętnie poleżałbym sobie - przeciągnął się leniwie.
- Może i ja zaproponuję podróż – mama zajrzała do salonu. – Chciałabym pojechać z wami do Indii. Zawsze interesowała mnie Azja i jej kultura. Chociaż Afryka też jest ciekawa.
- No pewnie! Jedziemy do Kenii. Do parku z dzikimi zwierzętami. Zobaczymy słonie i żyrafy! - zawołał Olek ożywiony wizją spotkania dzikiego słonia a może i lwa.
- A będzie nasz park – nieśmiało zapytała Ada. Wszyscy spojrzeli na nią jak na przybysza z kosmosu.
- Nasz park będzie czekał na ciebie w Polsce. Teraz ja wybieram – powiedział tata. Energicznie zakręcił globusem. Niebieski kolor oceanów i mórz zmieszał się z zielonym, żółtym i brązowym – kolorami kontynentów. Adzie aż zakręciło się w głowie. Świat na globusie obracał się zbyt szybko. Co będzie jeżeli palec taty trafi na głęboki ocean? Nie chciałaby spędzić wakacji na oceanie. Tam już z pewnością nie ma znajomego parku ani przedszkola ani placu zabaw z dużą okrągłą piaskownicą.
- Stany Zjednoczone, Waszyngton – zakomunikował tata.
- Jest tam plac zabaw – spytała Ada
- Naszego nie ma, są inne. Jest za to Biały Dom i ….
- Ale naszego domu tam nie ma – przerwała tacie Ada.
- Ja nie mogę! Chcesz jechać na wakacje czy nie? – zniecierpliwił się Olek.
- Chcę. Tylko nie tak daleko bąknęła Ada.
- To gdzie? Wybieraj – podsunął jej globus.
Ada zamknęła oczy. „Niech los zdecyduje” - pomyślała i dotknęła palcem globusa.
- Tu!
Cała rodzina wbiła wzrok w miejsce, które wskazywał palec Ady. Mama i tata pierwsi gruchnęli śmiechem.
- Europa, Polska, Warszawa – podsumował Olek.
Ada westchnęła z ulgą. Jak to dobrze, że zdała się na los szczęścia.W Warszawie jest jej przedszkole i dom, i park i znajomy plac zabaw. No i tuż pod Warszawą mieszkają ukochani dziadkowie. Co ważne ich dom stoi w pobliżu lasu.
- Pojedziemy do babci i dziadka. Tam są bociany, dzięcioły, kukułki, żabki, biedronki, ślimaki, pszczoły – zachwalała Ada.
- Mrówki, komary muchy – dorzucił ponuro Olek. Ale już po chwili śmiał się jak tata i mama. Nawet napad komarów nie odstraszyłby ani jego ani Ady od podróży do dziadków. Podpatrywanie ptaków w towarzystwie dziadka, który zna setki ciekawostek o zwierzętach, to był najlepszy z wakacyjnych planów.
4. Porozmawiajcie na temat wysłuchanego opowiadania
(jak macie w domu globus to poproście rodziców, aby odszukali i pokazali wam wszystkie kontynenty)
- Co Olek, Ada i tata planowali z samego rana?
- Dzięki czemu mogli podróżować palcem po całym świecie?
- Jakie kontynenty były widoczne na globusie?
- Co wskazywał palec Olka?
- Co wskazywał palec taty?
- Gdzie chciała pojechać mama?
- Co wspominała cały czas Ada?
- Co wskazywał palec Ady?
- Gdzie Ada chciała pojechać na wakacje?
5. Obejrzyjcie filmik –"Poznaj świat z interaktywnym globusem"
6. Wykonajcie pracę plastyczną pt: „Wakacje na Wybrzeżu”
- Dzieci 4 – letnie pokolorujcie kolorowankę
- Dzieci 5 – letnie - przygotujcie wyprawkę; kartę nr 4, kartkę z bloku technicznego, klej, farby plakatowe, pędzelek, kubek z wodą. Wypchnijcie z karty gotowe elementy, pomalujcie kartkę z bloku tak , aby była podzielona na trzy pasy: żółty – piasek, niebieski - morze, jasnoniebieski – niebo, przyklejcie gotowe elementy w odpowiednich miejscach na wyschniętej kartce.
Zdjęcia prac plastycznych prześlijcie do nas, będą zamieszczone na stronie przedszkola
7. Wykonajcie ćwiczenia - KARTY PRACY – dzieci 5 – letnie cz.4 s. 60 -61
8. Pobawcie się na powietrzu.
Więcej artykułów…
- 2020-06-10 Środa 4,5-latki
- 2020-06-09 Wtorek 4,5-latki
- 2020-06-08 Poniedziałek 4,5-latki
- 2020-06-05 ,,4-5 latki ZAJĘCIA NA PIĄTEK"
- 2020-06-04 Czwartek 4,5-latki
- 2020-06-03 Środa 4,5-latki
- 2020-06-02 Wtorek 4,5-latki
- 2020-06-01 Poniedziałek 4,5-latki
- 2020-05-29 Piątek 4,5-latki
- 2020-05-28 Czwartek 4,5-latki