2020-06-22 Poniedziałek 4,5-latki

PONIEDZIAŁEK 22.06.2020

TEMAT TYGODNIA: „Pożegnania nadszedł czas”

Temat dnia: „Wakacyjne wędrówki

 

1. Posłuchajcie piosenki pt: „Do widzenia przedszkole”

 

 

 

2. Zabawa ortofoniczna - Wakacyjna wycieczka.

Do zabawy zaproście mamę lub tatę. Rodzic czyta krótką historię o wakacyjnej wyprawie Ady i Olka. Wy staracie się ilustrować ją ruchem, na słowo miś –podskakujecie, jabłko – obracacie się w koło, gruszka – unosicie ręce do góry. Naśladujecie także odgłosy; samochód – sz,sz,sz, pociąg – tu, tu tu , rzeka – plum, plum plum, ptaki – fiu, fiu, fiu, osa – bzz, bzz, bzz, krowa – mu, mu mu, dzieci – ha, ha, ha.

Pewnego letniego wieczoru Ada i Olek wraz z rodzicami ustalili, że następnego dnia wybiorą się na wycieczkę za miasto. Ada , aż podskoczyła z radości i od razu pobiegła spakować swój mały, podręczny plecaczek. Włożyła do niego: okrągłe jabłko, soczystą gruszkę i swojego małego pluszowego misia. Następnego poranka nie trzeba było długo budzić dzieci, bo już z samego rana Olek był gotowy do drogi, a razem z nim Ada i jej mały podręczny plecaczek, a w nim okrągłe jabłko, soczysta gruszka i mały pluszowy miś. Tata wystawił rowery, mama przygotowała kanapki i picie, a dzieci założyły kaski ochronne na głowy i wszyscy wyruszyli w drogę. A wraz z nimi mały pluszowy miś, okrągłe jabłko i soczysta gruszka. Początkowo jechali ścieżką rowerową przez miasto wzdłuż ruchliwej ulicy. Słychać było szum samochodów (sz, sz, sz). Zatrzymali się przy przejeździe kolejowym, ponieważ szlaban był zamknięty i właśnie przejeżdżał pociąg ( tu, tu, tu ). Pojechali dalej wzdłuż rzeki (plum, plum, plum ). Coraz bardziej oddalając się od zabudowań. Z daleka było widać pole, na którym pasły się krowy (mu, mu , mu). Dalej rozciągała się łąka, przy której rodzina zrobiła sobie postój. Tata rozłożył koc, mama wyjęła kanapki i picie, a Ada wyjęła z plecaka małego pluszowego misia, okrągłe jabłko i soczystą gruszkę. W oddali było słychać śpiew ptaków (fiu, fiu, fiu) i bzyczenie osy (bzz, bzz, bzz). Ada zjadła soczystą gruszkę, a okrągłe jabłko oddała Olkowi. Potem spakowała misia do plecaka i całą czwórką wrócili do domu. Miło było spędzić czas razem więc wszyscy wesoło się śmiali (ha, ha, ha).

 

3. Posłuchajcie wiersza A. Widzowskiej pt: „Wakacje”.

Kiedy nam buzie ogrzewa lato, czas na przygody z mamą i tatą.

Czekają góry, pachnące łąki, morze i plaża, konie, biedronki.

Gdy my będziemy pluskać się w rzekach, przedszkole na nas grzecznie poczeka,

Odpoczną w ciszy lalki, zabawki, dwie karuzele , miś i huśtawki.

Chętnie wrócimy do naszej pani, z wakacyjnymi opowieściami,

O sarnach w lesie, o rybkach w morzu i ptasich gniazdach ukrytych w zbożu.

Będziemy liczyć białe muszelki, poznamy nowe ważne literki.

A ten co butów sam nie sznuruje, w mig się nauczy. Ja już sznuruję.

 

4. Odpowiedzcie na pytania;

- Co robili Ada i Olek z rodzicami w górach?

- Co robili Olek i Ada z rodzicami nad morzem?

- Dokąd możemy pojechać na wakacje?

- Co się będzie działo w przedszkolu, kiedy my wyjedziemy na wakacje?

- Czego możemy nauczyć się w czasie wakacji?

 

5. Wykonajcie ćwiczenia:

- Dzieci 5 – letnie – KARTY PRACY cz.4 s. 72.

 

Jutro - 23.06. obchodzi swoje święto bardzo ważna osoba –WASZ TATA

Proponujemy wam wykonanie laurki oraz prezentu na tą okazję.

 

"Laurka dla taty"- https://youtu.be/GsybRwXluAw

"Prezent na dzień Taty. Organizer dla Taty"- https://youtu.be/ZZVpXaYMN-c

 

Możecie też wymyślić coś sami. A jutro złóżcie życzenia swoim tatom.

2020-06-19 Piątek 4,5-latki

PIĄTEK 19.06.2020

TEMAT TYGODNIA: „Wakacyjne podróże”

Temat dnia: „Słoneczny uśmiech

 

1. Utrwalcie poznaną piosenkę pt: „Kolorowe lato”

 

2. Jakie ubrania należy zabrać jadąc na wakacje – obejrzyjcie ilustracje, nazwijcie rzeczy i  wybierzcie odpowiednie.

 

3. Posłuchajcie wiersza Marioli Golc pt: „Słoneczny uśmiech”

Wiersz czyta rodzic.

 

Nadchodzą wakacje, słoneczna pora.

Słoneczny uśmiech śle więc przedszkolak.

I tym uśmiechem ze słonkiem razem

Ogrzeje wszystkie nadmorskie plaże.

 

Promienny uśmiech prześle też górom,

by się nie kryły za wielką chmurą.

Ma jeszcze uśmiech dla wszystkich dzieci.

Niech im w wakacje słoneczko świeci.

 

4. Odpowiedzcie na pytania:

- Kto przesyłał uśmiechy?

- Komu przedszkolak przesyłał uśmiechy?

- Dlaczego przesyłał je dzieciom?

 

5. Rozwiążcie zagadki słuchowe dotyczące waszego bezpieczeństwa podczas wakacji.

Poproście mamę o przeczytanie zagadek, a wy uważnie słuchajcie i dopowiadajcie zakończenie będące rozwiązaniem.

 

Wiem, że pan ratownik mnie nie zauważy,

dlatego się nie kąpię na niestrzeżonej…PLAŻY

 

Kiedy płoną lasy, to giną zwierzęta,

dlatego dbam o to i o tym pamiętam,

by w lesie wszystkim żyło się dogodnie.

Z tego powodu nie bawię się…OGNIEM

 

Jeśli się zagubię w obcym dla mnie mieście,

wiem, co mam robić, wiem to nareszcie!

Mogę zaufać pewnemu człowiekowi,

czyli panu …POLICJANTOWI

 

Gdy nie ma rodziców w domu,

to choć bardzo przykro mi,

nie otwieram obcym ludziom

do naszego domu…DRZWI

 

Ze względu na żmije zawsze w lesie noszę

moje ukochane, gumowe…KALOSZE

 

Grzybobranie to grzybów zbieranie,

nie ich jedzenie, czy też smakowanie.

Dlatego po powrocie z lasu

Sięgam do grzybów pełnego…..ATLASU

 

Nie podchodzę do dzikich zwierząt,

bo choć są piękne i bajeczne

Bywają także dla ludzi bardzo…NIEBEZPIECZNE

 

6. Wykonajcie ćwiczenia:

- Dzieci 4 – letnie – KARTY PRACY cz. 2 nr 60

- Dzieci 5 – letnie – cz. 4 s. 68 – 71

 

7. Obejrzyjcie filmik pt: „Zagadkowe lato”

 

8. Wybierzcie się na rodzinny spacer.

2020-06-18 Czwartek 4,5-latki

CZWARTEK 18.06.2020

TEMAT TYGODNIA: „Wakacyjne podróże”

Temat dnia: „Nadeszło lato

 

1. Utrwalcie poznaną piosenkę pt: „Podróże małe i duże”

 

2. Zastanówcie się czym możemy jechać na wakacje? Obejrzyjcie ilustracje i wybierzcie prawidłowy środek lokomocji.

 

 

3. Zabawa dydaktyczna – Czym pojedziemy na wakacje?

Zaproście do zabawy mamę lub tatę. Rodzic czyta treść zagadki – wy podajecie rozwiązanie.

- Pędzi po torze, szybko, z daleka, bo tłum podróżnych na stacji czeka - POCIĄG

- Ma skrzydła, choć nie jest ptakiem, lata podniebnym szlakiem - SAMOLOT

- Ma maskę, a pod nią konie, cylindry – nie na głowie.

A w środku siedzi człowiek - SAMOLOT

- To wielka latająca maszyna, owada – ważkę przypomina – HELIKOPTER

 

4. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi i żuchwę.

Do wykonania ćwiczeń zaproście mamę, będzie czytać polecenia i sprawdzać wykonanie. Potrzebne będą lusterka.

Język wyruszył na wakacje, wsiadł do samochodu i mocno kręcił kierownicą – rysujecie językiem koła po dolnej i górnej wardze.

Zaczął padać deszcz więc włączył wycieraczki – poruszacie językiem od jednego do drugiego kącika ust.

Kiedy wyszło słońce, wysiadł z samochodu i przesiadł się do balonu, którym poleciał wysoko do góry – przesuwacie język za górne zęby po wałku dziąsłowym.

Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się wysoko w górę, raz opadał na ziemię – poruszacie językiem raz po górnych, raz po dolnych zębach.

Język z zaciekawieniem przyglądał się, jak pięknie po niebie płynęły białe chmury – przesuwacie językiem po podniebieniu, od zębów w stronę gardła.

Postanowił wylądować na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze – rysujecie językiem koła między zębami a wargami.

Ale kiedy jechał, często musiał dzwonić dzwonkiem – mówicie; dzyń, dzyń, dzyń.

Z radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do domu – szeroko rozciągacie wargi.

 

5. Obejrzyjcie film edukacyjny - "Poznajemy pojazdy, środki transportu"

 

6. Wykonajcie ćwiczenia:

- Dzieci 4 – letnie – KARTY PRACY cz. 2 nr 59

- Dzieci 5 – letnie – KARTY PRACY cz.4 s. 64 – 65

 

7. Praca plastyczna dla chętnych dzieci 4 – letnich.

Potrzebne będą: wyprawka plastyczna, karta nr 28, kredki, naklejki, bibuła, klej, nożyczki.

Wytnijcie z karty obrazek autobusu i dokończcie go kolorować, przyklejcie okna odpowiednich miejscach, złóżcie autobus wg instrukcji, tak aby można go postawić.

 

8. Pobawcie się na podwórku.

2020-06-17 Środa 4,5-latki

ŚRODA 17.06.2020

TEMAT TYGODNIA: „Wakacyjne podróże”

Temat dnia: „Lato na wakacjach

 

1. Utrwalcie poznaną piosenkę pt: „Kolorowe lato”.

 

2. Utwórzcie skojarzenia do wyrazu

 

3. Obejrzyjcie ilustracje i powiedzcie co się na nich znajduje, oraz co można robić na plaży?

 

 

4. Zabawa: Masażyk - Malujemy lato.

Do zabawy zaproście mamę, tatę, rodzeństwo. Dorosły czyta wiersz B. Formy a wy obrazujecie go na plecach siostry, brata, taty.

 

Świeci słońce – wykonujecie rozwartymi dłońmi koliste ruchy na środku pleców.

Pada deszcz – dotykacie opuszkami palców różnych miejsc na plecach.

Kapu, kap, kapu, kap – zaciśniętymi piąstkami uderzacie delikatnie w różnych miejscach.

A my z latem wyruszamy – energicznie przesuwacie rozwarte dłonie lewej do prawej strony pleców.

Zwiedzić świat, zwiedzić świat – poklepujecie rozwartymi dłońmi plecy w różnych miejscach.

Policzymy drzewa w lesie – dotykacie pleców kolejno wszystkimi palcami prawej i lewej dłoni równocześnie.

I kwiaty na łące – rysujecie kontury kwiatów.

Powitamy tańcem księżyc – masujecie plecy rozwartymi dłońmi.

I kochane słońce – robicie szybki masaż całą dłonią.

Pobiegniemy wąską dróżką – stukacie na przemian opuszkami palców.

Górskimi szlakami – rysujecie dwie linie równoległe (ścieżkę) palcami wskazującymi.

Do kąpieli w słonym morzu – całą dłonią rysujecie fale.

Wszystkich zapraszamy – delikatnie szczypiecie.

 

Wszyscy lubimy kąpiele w morzu i zabawy na plaży, budowanie zamków z piasku, szukanie muszelek. Podziwiamy wschody i zachody słońca, które w tym zakątku Polski budzą zachwyt. Aby wypoczynek nad morzem pozostał na długo w naszej pamięci przypomnijmy sobie zasady bezpiecznego wypoczynku nad wodą.

 

5. Obejrzyjcie filmik edukacyjny: "Bezpieczeństwo dzieci nad wodą. Bezpieczne wakacje".

 

6. Posłuchajcie piosenki pt: „Podróże małe i duże”

 

Jeśli macie w domu mapę albo globus poproście mamę aby pomogła wam odszukać miejsca wymienione w piosence.

 

7. Wykonajcie ćwiczenia:

Dzieci 4 - letnie - KARTY PRACY cz.2 nr 58

Dzieci 5 - letnie - KARTY PRACY cz.4 s. 62-63

 

8. Pobawcie się na świeżym powietrzu.

2020-06-16 Wtorek 4,5-latki

WTOREK 16.06.2020

TEMAT TYGODNIA: „Wakacyjne podróże”

Temat dnia: „Góralskie liczenie

 

1. Na początek przypomnijcie poznaną piosenkę pt: „Kolorowe lato”.

 

2. Obejrzyjcie film edukacyjny o górach – "Nasze polskie góry"

 

3. Popatrzcie na ilustracje, co na nich widzicie?

 

4. Zabawa matematyczna – Góralskie liczenie – ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu.

Potrzebne będą przedmioty np. klocki, patyczki, guziki, kredki -10 sztuk. Treść zadań czyta rodzic.

 

Zadanie 1 – Na hali, na hali 10 owiec juhas pasie , dwie w góry mu uciekły.

Ile teraz masz owiec juhasie?

Ułóżcie 10 przedmiotów, odsuńcie 2, policzcie te, które pozostały, udzielcie odpowiedzi.

Juhas ma teraz 8 owiec.

 

Tak samo postępujcie przy rozwiązywaniu kolejnych zadań.

 

Zadanie 2 – Do zagrody 9 owiec wpędził juhas młody, ale 4 starsze owce uciekły z zagrody.

Policz teraz szybko mi ile owiec w zagrodzie śpi?

 

Zadanie 3 – Na hali, na hali raz się tak zdarzyło, że do 7 starszych owiec 3 młode przybyły.

Powiedz teraz mi – ile wszystkich owiec w zagrodzie śpi;

 

Zadanie 4 – Na łące pod górą juhas owce pasie - 4 czarne owce i 5 białych hasa.

Ile wszystkich owiec jest w stadzie juhasa?

 

Góry jako miejsce wypoczynku są bardzo chętnie wybierane, dlatego przed wyjazdem w to miejsce warto poznać zasady, aby wypoczynek ten był bezpieczny i pobyt w górach pozostał miłym wspomnieniem.

 

5. Obejrzyjcie filmik - "Bezpieczeństwo w górach, bezpieczne wakacje".

 

6. Praca plastyczna dla chętnych - Malowanie farbami gór na pogniecionej kartce.

Potrzebne będą: farby plakatowe, pędzelek, klej, kartka z bloku rysunkowego i technicznego.

Uformujcie pasmo górskie gniotąc kartkę z bloku rysunkowego, przyklejcie je na kartce z bloku technicznego, pomalujcie na różne odcienie brązu, możecie domalować drzewa oraz hale u podnóża gór.

 

7. Wykonajcie ćwiczenia:

Dzieci 4 – letnie KARTY PRACY cz.2 nr 57.

2020-06-15 Poniedziałek 4,5-latki

PONIEDZIAŁEK 15.06.2020

TEMAT TYGODNIA: Wakacyjne podróże

Temat dnia „Wakacje na Wybrzeżu

 

1. Już niedługo wakacje, upragnione lato. Aby poczuć już letni klimat przywitajcie się piosenką „Kolorowe lato”.

 

2. Obejrzyjcie ilustrację i powiedzcie co się na nich znajduje, gdzie można spędzać wakacje?

 

 

3. Posłuchajcie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej – Zaremby pt: „Wakacyjne podróże”.

Od samego rana tata, Olek i Ada planowali podróże wakacyjne. Zapomnieli o porannym myciu, a nawet o przebraniu się z piżam. Gdyby nie mama, zapomnieliby też o śniadaniu. Szczęśliwie mama przypomniała im o wszystkim. Kiedy byli już umyci, przebrani i najedzeni, wyjęła z szafy wielki globus i postawiła go na podłodze.

- Teraz, możecie podróżować palcem po całym świecie.

- Super! - ucieszył się Olek. Bez namysłu zakręcił globusem. Fruuu! Gdyby kula ziemska obracała się tak szybko, wszyscy dostaliby kręćka jakiegoś lub co najmniej zadyszki. Przed oczami Olka, Ady i taty mknęły kontynenty: Ameryka Północna i Ameryka Południowa, Afryka, Europa i zaraz Azja i Australia.

- Tu jedziemy! - Palec Olka zatrzymał rozpędzony świat namalowany na globusie.- Australia, Sydney. Niezłe miejsce. Będzie fajnie. W Australii są kangury i koale.

- W Sydney chciałbym zobaczyć gmach filharmonii – wtrącił tata.

– A będzie tam gmach naszego przedszkola? – zapytała Ada .

Olek spojrzał na siostrę z politowaniem. Przecież nikt nie podróżuje do przedszkola, które jest kilka metrów od domu. Zakręcił drugi raz. Jego palec wskazał państwo leżące w Ameryce Południowej.

- Brazylia. Dobry wybór – pochwalił tata.- Są tam wspaniałe plaże. Chętnie poleżałbym sobie - przeciągnął się leniwie.

- Może i ja zaproponuję podróż – mama zajrzała do salonu. – Chciałabym pojechać z wami do Indii. Zawsze interesowała mnie Azja i jej kultura. Chociaż Afryka też jest ciekawa.

- No pewnie! Jedziemy do Kenii. Do parku z dzikimi zwierzętami. Zobaczymy słonie i żyrafy! - zawołał Olek ożywiony wizją spotkania dzikiego słonia a może i lwa.

- A będzie nasz park – nieśmiało zapytała Ada. Wszyscy spojrzeli na nią jak na przybysza z kosmosu.

- Nasz park będzie czekał na ciebie w Polsce. Teraz ja wybieram – powiedział tata. Energicznie zakręcił globusem. Niebieski kolor oceanów i mórz zmieszał się z zielonym, żółtym i brązowym – kolorami kontynentów. Adzie aż zakręciło się w głowie. Świat na globusie obracał się zbyt szybko. Co będzie jeżeli palec taty trafi na głęboki ocean? Nie chciałaby spędzić wakacji na oceanie. Tam już z pewnością nie ma znajomego parku ani przedszkola ani placu zabaw z dużą okrągłą piaskownicą.

- Stany Zjednoczone, Waszyngton – zakomunikował tata.

- Jest tam plac zabaw – spytała Ada

- Naszego nie ma, są inne. Jest za to Biały Dom i ….

- Ale naszego domu tam nie ma – przerwała tacie Ada.

- Ja nie mogę! Chcesz jechać na wakacje czy nie? – zniecierpliwił się Olek.

- Chcę. Tylko nie tak daleko bąknęła Ada.

- To gdzie? Wybieraj – podsunął jej globus.

Ada zamknęła oczy. „Niech los zdecyduje” - pomyślała i dotknęła palcem globusa.

- Tu!

Cała rodzina wbiła wzrok w miejsce, które wskazywał palec Ady. Mama i tata pierwsi gruchnęli śmiechem.

- Europa, Polska, Warszawa – podsumował Olek.

Ada westchnęła z ulgą. Jak to dobrze, że zdała się na los szczęścia.W Warszawie jest jej przedszkole i dom, i park i znajomy plac zabaw. No i tuż pod Warszawą mieszkają ukochani dziadkowie. Co ważne ich dom stoi w pobliżu lasu.

- Pojedziemy do babci i dziadka. Tam są bociany, dzięcioły, kukułki, żabki, biedronki, ślimaki, pszczoły – zachwalała Ada.

- Mrówki, komary muchy – dorzucił ponuro Olek. Ale już po chwili śmiał się jak tata i mama. Nawet napad komarów nie odstraszyłby ani jego ani Ady od podróży do dziadków. Podpatrywanie ptaków w towarzystwie dziadka, który zna setki ciekawostek o zwierzętach, to był najlepszy z wakacyjnych planów.

 

4. Porozmawiajcie na temat wysłuchanego opowiadania

(jak macie w domu globus to poproście rodziców, aby odszukali i pokazali wam wszystkie kontynenty)

- Co Olek, Ada i tata planowali z samego rana?

- Dzięki czemu mogli podróżować palcem po całym świecie?

- Jakie kontynenty były widoczne na globusie?

- Co wskazywał palec Olka?

- Co wskazywał palec taty?

- Gdzie chciała pojechać mama?

- Co wspominała cały czas Ada?

- Co wskazywał palec Ady?

- Gdzie Ada chciała pojechać na wakacje?

 

5. Obejrzyjcie filmik –"Poznaj świat z interaktywnym globusem"

 

6. Wykonajcie pracę plastyczną pt: „Wakacje na Wybrzeżu”

- Dzieci 4 – letnie pokolorujcie kolorowankę

- Dzieci 5 – letnie - przygotujcie wyprawkę; kartę nr 4, kartkę z bloku technicznego, klej, farby plakatowe, pędzelek, kubek z wodą. Wypchnijcie z karty gotowe elementy, pomalujcie kartkę z bloku tak , aby była podzielona na trzy pasy: żółty – piasek, niebieski - morze, jasnoniebieski – niebo, przyklejcie gotowe elementy w odpowiednich miejscach na wyschniętej kartce.

Zdjęcia prac plastycznych prześlijcie do nas, będą zamieszczone na stronie przedszkola

 

7. Wykonajcie ćwiczenia - KARTY PRACY – dzieci 5 – letnie cz.4 s. 60 -61

 

8. Pobawcie się na powietrzu.