2020-04-28 Wtorek 4,5-latki
WTOREK 28.04.2020
TEMAT TYGODNIA: „Moja miejscowość, mój region”
TEMAT DNIA: „Miejsca, które znam”
1. Utrwalcie poznaną piosenkę pt.: „Najpiękniejsze miejsce świata”
2. Porozmawiajcie o miejscach w swojej miejscowości, które można odwiedzić.
Z czego znany jest nasz region?
3. Opowiedzcie co znajduje się na obrazkach – porównajcie obrazki ze swoją miejscowością.
4. Obejrzyjcie filmik Jedynkowe Przedszkole – „Wieś i miasto”
5. Pobawcie się w zabawę orientacyjno – porządkową – „Moja miejscowość”
Dziecko porusza się swobodnie w pomieszczeniu domu lub w ogrodzie. Gdy rodzic klaśnie i wypowie nazwę miejscowości w której mieszka- dziecko podskakuje, natomiast gdy powie nazwę innej miejscowości – kuca.
6. Wykonajcie ćwiczenia:
5 – latki KARTY PRACY – cz.4, str. 21 i 22
4 – latki - pokolorujcie obrazek (obrazek można wkleić także po programu Paint, gdy nie ma drukarki)
7. Pobawcie się na świeżym powietrzu.
2020-04-27 Poniedziałek 4,5-latki
PONIEDZIAŁEK 27.04.2020
TEMAT TYGODNIA: „Moja miejscowość, mój region”
TEMAT DNIA: „Małe miasteczko”
Każdy z nas mieszka w mniejszej lub większej miejscowości. Jest to Nasza Mała Ojczyzna – miejsce gdzie mamy swój dom.
1. Zapoznajcie się ze swoją miejscowością - Rakszawa.
- Czy wiecie skąd pochodzi jej nazwa?
- Jaki ma herb? Co się na nim znajduje i jakiego jest koloru?
- Jakie obiekty znajdują się w mojej miejscowości?
Rakszawa to jedna z większych wsi w Polsce. Nazwa jej wywodzi się od raków i szuwarów. Każda miejscowość ma swój herb – czyli charakterystyczny symbol. Na herbie Rakszawy – na błękitnym tle widnieje stylizowany rak, w dolnej części szuwary, kądziel i czółno. Najważniejszymi miejscami w mojej okolicy są: Kościół parafialny, Szkoły, Przedszkole, GOKiC, Poczta, Urząd Gminy, Sklepy, Dom Strażaka.
HERB RAKSZAWY
2. Obejrzyjcie obrazki.
Czy potraficie odróżnić małe miasteczko (wieś) od dużego miasta?
2. Następnie wysłuchajcie piosenki pt.: „Najpiękniejsze miejsce świata”
Po wysłuchaniu odpowiedzcie na pytania:
- O jakim miejscu jest piosenka?
- Jakie ono jest?
- Co to znaczy, że mamy" swój kawałek Polski"?
2. Posłuchajcie wiersza Małgorzaty Strękowskiej- Zaremby pt: „Małe miasteczko”
W małym miasteczku nie ma wieżowców,
schodów ruchomych ni zoo,
lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,
które śpiewają wesoło.
Dokoła rynku stoi rząd domów
w siedmiu kolorach tęczy;
ruch jest nieduży, spokojnie, miło
czasami pszczoła zabrzęczy.
Czyste powietrze pachnie zielenią,
na niebie świeci słoneczko,
wszędzie jest blisko, ludzie się znają,
dbają o swoje miasteczko.
3. Porozmawiajcie na temat wiersza i odpowiedzcie na pytania:
- Jak wygląda małe miasteczko?
- Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku?
- Jakie są różnice mieszkać w mieście albo na wsi?
4. Wykonajcie ćwiczenia:
4 – latki – KARTY PRACY cz.2, 38 i 39
5 – latki - KARTY PRACY cz.4 s. 20 i 21
5. Narysujcie swoją miejscowość, pokolorujcie obrazek kredkami lub farbami.
2020-04-24 Piątek 4,5-latki
Temat tygodnia: Dbamy o przyrodę
Temat dnia: Lis i lornetka
1. Przyglądnijcie się poniższym rysunkom. To zwierzęta zamieszkujące lasy w Polsce. Ta grafika może jednocześnie służyć jako karty do gry, wystarczy wydrukować ją dwukrotnie (jeśli ktoś dysponuje drukarką komputerową) i wyciąć.
2. Mali Strażnicy Przyrody powinni poznać kilka zasad zachowania się w lesie. Posłuchajcie opowiadania Agaty Widzowskiej „Lis i lornetka”.
Książka (s. 66–69) dla dziecka.
Dorosły czyta opowiadanie, a dzieci oglądają ilustracje.
Przedszkolaki bardzo lubią wycieczki. Odwiedziły już zoo, ogród botaniczny i Muzeum Lalek.
Tym razem grupa Ady wybrała się do lasu na lekcję przyrody, bo nauka w terenie jest znacznie ciekawsza niż zwykłe opowieści. Dzieci koniecznie chciały obejrzeć paśniki dla zwierząt. W świecie zwierząt nastąpiło wielkie poruszenie.
– Schowajcie się! – krzyknął płochliwy zając. – Idą tu małe człowieki!
– Nie mówi się człowieki, tylko ludzie – poprawiła go łania, spokojnie przeżuwając młode
pędy drzew iglastych.
– Na pewno zaatakują kijkami nasze mrowiska! – pisnęły przerażone mrówki. – Kiedyś wielki dwunożny człowiek podeptał nasze całe królestwo!
– Pobiegnę wywęszyć, jakie mają zamiary – oznajmił lis i ruszył przed siebie, wymachując
puszystą kitą.
– Boimy się hałasu – pisnęły zajączki, tuląc się do uszatej mamy.
– Tydzień temu ludzkie istoty zostawiły w lesie pełno śmieci: puszki, sreberka po czekoladzie
i butelki! – krzyknął oburzony borsuk. – Chyba nie wiedzą, że kiedy słońce rozgrzeje zbyt mocno szklaną butelkę, to może wywołać pożar lasu!
– To straszne! – oburzyła się wiewiórka. – Zaraz przygotuję pociski z orzechów i będę nimi
rzucać. Pac! Pac!
W tej samej chwili zza drzew wyłonił się jeleń i dostojnym krokiem zbliżył się do paśnika.
– Witam państwa – przywitał się. – Słyszałem, że boicie się ludzi. Powiem wam, że bać się
należy myśliwych, którzy mają strzelby, ale nie ludzkich dzieci, bo one mają dobre serca.
– Tiuu, tiuu! My znamy te maluchy! – odezwały się ptaki. – Zimą sypią dla nas ziarenka
i szykują słoninkę w karmnikach, żebyśmy nie zamarzły z głodu.
Nadbiegł zziajany lis i, łapiąc oddech, wysapał:
– Kochani, nie ma się czego bać! Te człowieki to bardzo miłe stworzenia.
– Nie mówi się człowieki, tylko ludzie – po raz drugi odezwała się łania.
– No dobrze, ludzie. Duże stworzenie w spódnicy mówiło do nich „moje kochane przedszkolaki” czy jakoś tak… Urządzili sobie piknik na polanie, a potem posprzątali wszystkie śmieci. Na trawie nie został ani jeden papierek po kanapkach, ciastkach i cukierkach. Wszystkie butelki po sokach i pudełeczka po jogurtach wyrzuciły na parkingu do wielkiego kosza na śmieci.
– A nie krzyczały? – szepnęły wciąż wystraszone zajączki.
– Ależ skąd! One dobrze wiedziały, że w lesie trzeba być cicho, żeby nas nie płoszyć.
– O! To znaczy, że szanują nas i las – powiedziała do rymu pani zającowa.
– Szanować las najwyższy czas! – odpowiedziały chorem zwierzęta.
Tego dnia dzieci wróciły z wycieczki bardzo zadowolone. Nauczycielka pochwaliła wszystkie
za to, że w lesie zachowywały się tak, jak należy: nie hałasowały, nie niszczyły mrowisk i norek, nie zrywały żadnych roślin bez zgody pani i pięknie posprzątały po zakończonym pikniku.
– A może narysujecie to, co najbardziej zapamiętaliście z dzisiejszej wycieczki? Zrobimy wystawę o lesie.
– Tak! Chcemy!
– Ja namaluję wiewiórkę – ucieszyła się Zuzia.
– I ptaszki.
– A ja narysuję mech – postanowił Jacek.
Pani rozdała dzieciom kartki, kredki i farby. Sama też postanowiła coś namalować.
Powstały prawdziwe dzieła sztuki: drzewa iglaste oświetlone słońcem, wiewiórka, ślady kopytek,
zielona polana i ptaszki na gałęziach. Jacek namalował czarną plamę i oznajmił wszystkim, że
to jest nora niedźwiedzia. Ada narysowała lisa trzymającego w łapkach jakiś dziwny przedmiot.
– Co to jest? – zapytała Kasia.
– To jest lis – odpowiedziała Ada, chociaż uznała, że bardziej przypomina psa niż lisa.
– A co on trzyma?
– Lornetkę – odpowiedziała Ada.
– Lornetkę? Przecież lisy nie używają lornetek – stwierdził Piotrek. – Nie widziałem tam żadnego lisa.
– A ja widziałam – odparła Ada. – Cały czas nas podglądał!
– Naprawdę?
– Naprawdę. Ciągle nas obserwował, a zza drzewa wystawała jego ruda kita.
– To dlaczego nam nie powiedziałaś?
– Nie chciałam go spłoszyć. Widocznie sprawdzał, czy umiemy się dobrze zachować w lesie.
– Pewnie, że umiemy! – stwierdził Piotrek.
Nauczycielka zebrała wszystkie obrazki i przyczepiła je do specjalnej tablicy.
– Jaki tytuł nadamy naszej wystawie? – zapytała dzieci.
Było wiele propozycji, ale najbardziej spodobał się wszystkim pomysł Ady: „Czas szanować
las”. Jednak największe zdziwienie wywołał rysunek nauczycielki.
– Dlaczego pani powiesiła pustą kartkę? – zdziwiły się dzieci.
– Ona nie jest pusta – uśmiechnęła się tajemniczo pani.
– Przecież pani nic nie narysowała…
– Narysowałam w wyobraźni. Mój rysunek przedstawia leśną ciszę.
Oj, nasza pani zawsze nas czymś zaskoczy!
Czym różnią się te obrazki? Co mogło być przyczyną zniszczenia? (Najczęściej działalność człowieka, choć zdarzają się także katastrofy naturalne).
3. Poruszajmy się!
Zabawa ruchowa – „Ziemia, woda, powietrze”.
−− Na hasło: Ziemia – dotykajcie dłońmi podłogi, jednocześnie przykucając.
−− Na hasło: Woda – chwyćcie się dłońmi za kolana.
−− Na hasło: Powietrze – wskazujcie przestrzeń nad głową.
Hasła można podawać w przypadkowej kolejności i coraz szybciej. Ciekawe kto się nie pomyli?
4. Dla chętnych dzieci:
Zobaczcie film prezentujący różne doświadczenia z wykorzystaniem wody. Może z pomocą dorosłych spróbujecie kilka wykonać? Niesamowita woda
Lub oglądnijcie bajkę o segregowaniu odpadów „Rady na odpady”.
2020-04-23 Czwartek 4,5-latki
CZWARTEK 23.04.2020
TEMAT TYGODNIA: „Dbamy o przyrodę”
TEMAT DNIA: „Hodowla hiacyntów”
1.Segregujemy śmieci
Obejrzyjcie ilustrację i wymieńcie do czego służą pojemniki i dlaczego mają różne kolory? (każdy kolor oznacza inny rodzaj odpadów).
2. Wykonajcie ćwiczenie
4 – latki – WYPRAWKA PLASTYCZNA potrzebne :karta nr 10, naklejki, klej, plastikowa butelka pojemności 0,33 l, kolorowa bibuła, piórka
Wykonanie: Dziecko odkręca korek butelki, wypełnia butelkę skrawkami kolorowej bibuły. Następnie wypycha z karty nacięte elementy obrazka ptaka cudaka i przykleja w miejscach wskazanych w instrukcji Nakleja obrazki oczu i piór w wybranych przez siebie miejscach.
5 – latki - KARTY PRACY cz. 4, s.18
3.Instrumentacja wiersza Bożeny Formy „Dbaj o przyrodę”.
Posłuchajcie wiersza fragmentami, powtarzajcie po linijce i wykonujcie czynności (potrzebne będą gazety lub kartki papieru i reklamówki).
Kochamy naszą planetę - dzieci klaskają w rytmie
przecież na niej mieszkamy – potrząsają paluszkami
chcemy, by była piękna – uderzają rękami o podłogę
dlatego o nią dbamy – potrząsają paluszkami
Nie zaśmiecamy lasów – zagniatają gazetę lub kartkę papieru
w nich żyją zwierzęta – potrząsają paluszkami
to nasi przyjaciele – szeleszczą reklamówkami
każdy z nas o tym pamięta – potrząsają paluszkami
Chcemy mieć czystą wodę – uderzają rękami o podłogę
w jeziorach i oceanach – potrząsają paluszkami
chcemy, by słońce świeciło – prostują zgniecione kule z gazet lub kartki papieru
na czystym niebie dla nas – potrząsają paluszkami
4.Hodowla hiacyntów
Obejrzyjcie filmik "Hodujemy hiacynta"
5 – latki wykonajcie ćwiczenie KARTY PRACY cz.4, s.19
Olek i Ada zakładają hodowlę hiacyntów.
Obejrzyjcie rysunki Ady i powiedzcie jakie czynności trzeba wykonać, aby
założyć hodowlę hiacyntów. Dziecko podaje jakie czynności należy wykonać:
- przygotować doniczkę z ziemią
- włożyć do doniczki cebulkę hiacynta
- podlewać roślinę i umieścić w słonecznym miejscu
- podlewać co kilka dni
5. Zachęcam was do założenia hodowli hiacynta, cebuli lub fasolki
6. Utrwalcie poznaną piosenkę pt: „Nasza planeta”
7. Pobawcie się na świeżym powietrzu.
2020-04-22 Środa 4,5-latki
ŚRODA 22.04.2020
TEMAT TYGODNIA: „Dbamy o przyrodę”
TEMAT DNIA: „Ochroń przyrodę”
1. Utrwalcie poznaną wcześniej piosenkę pt: „Nasza planeta”
2. Dziś mamy 22 kwietnia, w tym dniu obchodzimy Światowy Dzień Ziemi.
Zawsze powinniśmy dbać o piękno i czystość naszej planety.
3. Wyjaśnijcie określenie LASY TO PŁUCA ZIEMI:
Lasy to płuca ziemi bo produkują tlen, którym oddychamy, zatrzymują także pył i kurz, oczyszczają powietrze, a drzewa iglaste wydzielają olejki eteryczne.
4. Obejrzyjcie bajkę edukacyjną – „Ekologiczny dom”
5. Wykonajcie ćwiczenia:
5 – LATKI -ćwiczenia plastyczne - segregujemy śmieci.
- Zróbcie pracę plastyczną – przygotujcie z wyprawki kartę 21 oraz, klej, nożyczki, kredki.
- Wykonajcie ćwiczenie KARTY PRACY cz. 4. s. 16 i 17
4 – LATKI – prace w ogrodzie – poznajemy narzędzia ogrodnicze
Nazwijcie jakie narzędzia potrzebne są nam do pracy w ogrodzie
Wykonajcie ćwiczenie KARTY PRACY – cz.2, nr 36
6. Na kartce papieru odrysujcie koło z małego talerzyka – to będzie korona drzewa – czyli kula ziemska i dłoń jako pień – odrysujcie swoją dłoń i pokolorujcie obrazek
2020-04-21 Wtorek 4,5-latki
WTOREK 21.04.2020
TEMAT TYGODNIA: „Dbamy o przyrodę”
TEMAT DNIA: „Jak dbać o przyrodę”
1. Na początek utrwalcie poznaną piosenkę pt: „Nasza planeta”
2. Obejrzyjcie ilustrację i wymieńcie co się na niej znajduje. Opowiedzcie jak można dbać o przyrodę.
3. 4 – latki – wykonajcie ćwiczenia - KARTY PRACY cz.2, nr 34 i 35
5 – latki - obejrzyjcie obrazki KARTY PRACY cz. 4 s. 14 – 15, oceńcie czy Olek i Ada są przyjaciółmi przyrody.
Następnie przygotujcie kartę H, która jest w wyprawce, wytnijcie, obejrzyjcie i zastanówcie się co jest na nich przedstawione i jak można rozdzielić kwiaty? Segregujcie je według wielkości: duże i małe, według koloru – czerwone, żółte i różowe, według kształtu: tulipany, róże, pierwiosnki. Segregujcie również według dwóch cech równocześnie: kwiaty duże i czerwone, małe róże, żółte tulipany, różowe pierwiosnki.
4. Zabawy badawcze: Gdzie jest powietrze? W jaki sposób poznać, że znajduje się wokół nas.
PROPONOWANE ZABAWY:
- Nadmuchiwanie balonów – obserwowanie ich powiększenia się, wypuszczanie powietrza z balonów w kierunku własnej twarzy.
- Dmuchanie na paski pociętej bibuły – wstążki muszą być zawieszone na nitce.
- Wciąganie powietrza do płuc i wydychanie go przez słomkę do napojów do kubka z wodą .
5. Oglądnijcie mapę Polski.
To też mapa Polski, ale zaznaczono na niej lasy. Przyglądnijcie się mapie i wskażcie bardzo zalesione obszary (im ciemniejszy odcień zieleni, tym więcej na tym terenie drzew).