2020-06-22 ,, ZAJĘCIA NA PONIEDZIAŁEK - 5-6 LATKI"

                                                        2020-06-22 ,, ZAJĘCIA NA PONIEDZIAŁEK"

 

Zajęcia na poniedziałek, 22.06.2020
 
Temat tygodnia: Pożegnania nadszedł czas.
 
Temat dnia: Pocieszajki dla maluchów.
 
1.      Posłuchajcie piosenki. https://www.youtube.com/watch?v=LhN5NaCEjls
 
Odpowiedzcie:  O czym jest piosenka?

  A wy, jakie zdarzenia zapamiętałyście z przedszkola?

 

Posłuchajcie opowiadania Agaty Widzowskiej:
 
Ada była bardzo dumna z tego, że po wakacjach pójdzie do szkoły. Będzie miała kolorowy plecak, a w nim książki, zeszyty i
 
piórnik z przyborami. Bardzo chciała się nauczyć samodzielnie czytać, bo obiecała Olkowi, że w przyszłości to ona przeczyta mu
 
bajkę na dobranoc, a nie odwrotnie.

 

Na zakończenie ostatniego roku w przedszkolu zaproszono wszystkich rodziców, a młodsze grupy zadbały o niespodzianki:
 
zaśpiewały piosenki pożegnalne i wręczyły starszakom  samodzielnie przygotowane sadzonki drzewek szczęścia w małych
 
doniczkach.
 
Grupa Ady odwdzięczyła się przedstawieniem teatralnym dla maluchów o misiu, który trafił do przedszkola i niczego nie potrafił
 
robić samodzielnie: nie umiał jeść, ubrać się, wiązać sznurowadeł i budować domku z drewnianych klocków. Nie wiedział
 
nawet, że przed jedzeniem trzeba myć łapki, ani nie znał słów: proszę, dziękuję, przepraszam. Ten miś musiał się wszystkiego
 
nauczyć w przedszkolu, a dzieci mu w tym pomagały.
 
Był to teatrzyk kukiełkowy, w którym Ada przedstawiała postać dziewczynki o imieniu Basia. Tomek trzymał kukiełkę misia, a
 
Basia uczyła go jak myć łapki.
 
- O, popatrz, misiu,
 
Tu jest łazienka,

 Wodą się zmywa

 Farbę na rękach.

 A ty masz łapki
 
Całe w powidłach,
 
Więc musisz użyć wody i mydła
 
Piotrek i Janek poruszali kukiełkami zielonych żabek i śpiewali:
 
Kum, kum, kum!
 
Rech, rech, rech!

 Było przedszkolaków trzech.

 Hopsa w lewo!

 
Hopsa w prawo!
 
Skaczą zwinnie. Brawo, brawo!
 
Ucz się misiu, z nimi ćwicz,
 
 
Skacz i do dziesięciu licz!
 
Jeden, dwa, trzy, cztery………..

 

Potem na scenie pojawiały się symbole pór roku: słońce, bławatek, kasztany i skowronek.
 
Dzieci z młodszych grup doskonale wiedziały, które symbolizują wiosnę, lato, jesień i zimę. Na zakończenie wszystkie starszaki
 
ukłoniły się pięknie i wyrecytowały:
 
- Nie płaczcie, kochani, gdy nas tu nie będzie,
 
nasz wesoły uśmiech zostawimy wszędzie.
 
A gdy po wakacjach znajdziemy się w szkole,

 będziemy wspominać kochane przedszkole.

 Młodszym dzieciom bardzo podobało się przedstawienie, a po spektaklu wszyscy chcieli z bliska obejrzeć kukiełki. Ada stanęła

 
pod oknem i przyglądała się swoim koleżankom i kolegom. Z jednej strony cieszyła się na myśl o szkole, z drugiej jednak czuła,
 
że będzie tęsknić.
 
- Trochę mi smutno – powiedziała do Kasi.
 
- Mnie też – odpowiedziała dziewczynka. – Nauczyłam się tutaj pisać swoje imię.

 - A ja nauczyłam się sama korzystać z łazienki, bo jak byłam mała, to nie umiałam spuszczać wody – dodała Ada.

 
- Piotrek mi pokazał, jak bezpiecznie zjeżdżać ze zjeżdżalni i wspinać się po drabinkach.
 
- Mnie też!
 
- I umiemy już rozpoznawać kształty: koła, trójkąty, prostokąty i kwadraty.
 
- I co jeszcze?
 
- Pani pokazała nam, jak kroić warzywa, żeby się nie skaleczyć.
 
- I umiemy już zrobić same sałatkę z majonezem – odparła z dumą Ada.
 
- A pamiętasz, jak lepiłyśmy pączki z piasku do naszej cukierni? Tomek ugryzł jednego i pani kazała mu szybko wypłukać
 
buzię.
 
- Cha, cha, nigdy tego nie zapomnę!
 
- I piekliśmy ciasto na Dzień Mamy, a wyszedł nam zakalec!
 
- Pamiętam. Pani polała je czekoladą i powiedziała, że takie ciasto jada się we Francji.
 
- Było bardzo dobre i wszyscy prosili o dokładkę.

 Dziewczynki wymieniły jeszcze wiele wesołych wspomnień i obiecały sobie, że będą odwiedzać swoje przedszkole i ulubioną

 
panią. Pożegnały się z innymi dziećmi, z kucharkami, a nawet z zabawkami.

 Przed wyjściem Ada położyła coś ukradkiem w swojej szafce w szatni.

 
- Co tam zostawiłaś? – zdziwiła się mama.
 
- Zostawiłam pudełko z pocieszajkami.
 
- A co to są pocieszajki?
 
- To są kolorowanki ze zwierzątkami. Powiedziałam pani, że jak jakiś maluch będzie płakał, to może mu dać taką kolorowankę i
 
poprosić, żeby pomalował smutne zwierzątko.
 
- Ja też kiedyś płakałam za tobą w przedszkolu i wtedy pomalowałam krowę na żółto. Świeciła jak słońce i od razu było mi
 
lepiej.
 
- To wspaniały pomysł – mama spojrzała z podziwem na Adę i mocno ją przytuliła.
 
- Pa, pa! Przedszkole!- powiedziała Ada. Kiedyś cię odwiedzę.

 

A teraz spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
 
- Co przygotowała grupa Ady na pożegnanie przedszkola?
 
- Co przygotowali młodsi koledzy?

 -Co robiły Ada i Kasia?

 - Kogo pożegnała Ada?

 - Co to były pocieszajki Ady?

 - Gdzie je zostawiła?

 

Otwórzcie książki s. 85 – 89.

 
Dzieci oglądają ilustracje. 5 latki słuchają tekstu czytanego przez dobrze czytającego 6 latka lub nauczyciela. 6 latki próbują
 
czytać samodzielnie.
 
 
Nauczcie się na pamięć wierszyka:
 
- Nie płaczcie, kochani, gdy nas tu nie będzie,

 nasz wesoły uśmiech zostawimy wszędzie.

 A gdy po wakacjach znajdziemy się w szkole,

 
będziemy wspominać kochane przedszkole.

 2.     

Wyjmijcie z Wyprawki reprodukcje malarskie: Stogi siana w Giverny, Kobieta odpoczywająca pod parasolem na plaży.
 
Obejrzyjcie je i spróbujcie określić, z jaką porą roku wam się kojarzą i dlaczego. 
 
3.     
Przygotujcie  kartkę z bloku technicznego, farby, pędzelek, kubek z wodą, pastele, klej , bibułę, kolorowy papier itp. Waszym
 
zadaniem będzie wykonanie obrazka o lecie.
 
Sami wybierzcie technikę wykonania pracy. Możecie również zrobić i ozdobić ramkę.

Obrazki można przysłać do umieszczenia na stronie internetowej naszego przedszkola.

2020-06-19 ,, ZAJĘCIA NA PIĄTEK 5-6 LATKI"

                                                        2020-06-19 ,, ZAJĘCIA NA PIĄTEK"

 

Zajęcia na piątek, 19.06.2020.
 
Temat dnia: Jak zachować się w lesie?
 
 
1.     
Na początku posłuchajcie piosenki i odpowiedzcie na pytanie: Czyim domem jest las?

 https://www.youtube.com/watch?v=fg9fgbGQ8QA 

 

 Czy można zniszczyć czyjś dom?

 Czy można wejść do czyjegoś domu i krzyczeć, hałasować i narobić bałaganu? 

 

Oczywiście, że nie! Mam nadzieję, że wszystkie dzieci tak odpowiedziały.
 
Ponieważ w tym tygodniu zdobyłyście już wiele wiadomości na temat lasu, więc przygotowałam dla was
 
quiz ekologiczny „Przedszkolak w lesie”.

 Na poniższe pytania odpowiadajcie tylko jednym słowem: TAK  lub NIE.

 W lesie można krzyczeć?

 W lesie łamiemy gałęzie i niszczymy rośliny?

 W lesie można obserwować przyrodę?

 Czy osoba, która pilnuje lasu i jego mieszkańców to leśniczy?

 

  W lesie można rysować po drzewach ostrymi narzędziami?

   W lesie można fotografować?

 W lesie nie można spacerować?

    Czy najstarsze drzewo w Polsce to dąb?

 

A teraz policzcie swoje odpowiedzi: jeżeli odpowiedzieliście TAK – 4 razy, NIE – 4 razy to jesteście
 
wspaniałymi obserwatorami przyrody!

2.     

Na zakończenie poćwiczcie razem ze strażakami https://www.youtube.com/watch?v=BKAw3y1HKuE

 

 

 

2020-06-18 ,,ZAJĘCIA NA CZWARTEK 5-6 LATKI"

                                                2020-06-18 ,, ZAJĘCIA NA CZWARTEK"

Zajęcia na czwartek, 18.06.2020
 
Temat dnia: Leśne zwierzęta
 
1.     
Ćwiczenie słuchowe: Co słychać w lesie?

 Spróbujcie rozpoznać głosy , możecie spróbować naśladować usłyszane głosy.

Posłuchajcie i rozwiążcie zagadkę: 

 Na tropach zwierząt dobrze się zna

I o zwierzęta cały rok dba.

 Zna ich zwyczaje i ich kryjówki.

Patrzy na las prosto z leśniczówki
.(leśniczy)
 
A więc czym zajmuje się leśniczy?
 
Dba nie tylko o zwierzęta ale także o drzewa.
 

 2.     Obejrzyjcie teraz film i zapamiętajcie, jakie zwierzęta zostały  przedstawione.

 
Małe sarny, jelenie, łosie i dziki rosną,  nabierają sił i są coraz bardziej skore do brykania. Jednak wciąż
 
trzymają się swoich mam, do samodzielności jeszcze daleka droga.

 3.     

A teraz mały sprawdzian ze znajomości zwierząt. Rozpoznajcie i nazwijcie poniższe zwierzęta:
 
 
 
 
 
 
 
 
 

4.     

Jak już wiecie leśnicy opiekują się nie tylko zwierzętami leśnymi, ale też drzewami.

 Sadzą małe drzewka, leczą drzewa chore, pilnują aby zwierzęta nie zniszczyły drzewek nowo

zasadzonych. Opiekują się też bardzo starymi

drzewami.

 Najsłynniejszym i najstarszym drzewem w Polsce jest dąb Bartek. Rośnie w Górach Świętokrzyskich,

miejscowości Zagnańsk. Ma około 670 lat i jest bardzo dużym drzewem. Jest pomnikiem przyrody.

Poniższe zdjęcie przedstawia właśnie najstarsze drzewo w Polsce.

 https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcQ4s7Q7WTzYYjoN1hLdYeC1hW6JQby8mRVACtyHvbxkY-vNDK-0&usqp=CAU

 

5.     
A teraz poćwiczcie: naśladujcie zwierzaki!

 https://www.youtube.com/watch?v=NeLnIzpByX8

 

 

2020-06-17,, ZAJĘCIA NA ŚRODĘ 5-6 LATKI"

                                                                2020-06-17 ,, ZAJĘCIA NA ŚRODĘ"

 

Zajęcia na środę, 17.06.2020.

 

Temat dnia: Owoce lasu.
 
1.     
Na poniższej ilustracji widzicie liście różnych drzew. Czy znacie nazwy drzew, z których pochodzą te liście?
 
Spróbujcie odgadnąć. Poproście o pomoc rodziców

 

 

Zadanie plastyczne dla was: jeśli macie taką możliwość, wyjdźcie na podwórko i zerwijcie liść z dowolnego drzewa.
 
Kartkę z bloku złóżcie na połowę, do środka włóżcie liść. Lekko dociśnijcie kartkę do liścia. Następnie kredką
 
woskową albo suchą pastelą lekko zamalujcie kartkę, która przykrywała liść. W ten sposób odtworzycie fakturę liścia.

 

 2.     

A teraz zapoznamy się z owocami, które można spotkać w lesie. Znacie te owoce?

 Potraficie je nazwać?

 Na ilustracji pokazałam wam tylko niektóre z owoców lasu. Wy na pewno potraficie wymienić więcej. Owoce leśne

są smaczne i zdrowe, ale pamiętajcie, że przed spożyciem zawsze trzeba je dokładnie umyć!

 W jakich kolorach są te owoce?

 Drugie zadanie plastyczne dla was: potrzebna będzie plastelina i kartka papieru.

Mama po powrocie z lasu zrobiła dwa ciasta owocowe; jedno z malin, a drugie z jagód(borówek). Dobierzcie
 
właściwe kolory plasteliny i stwórzcie własne ciasto owocowe.
 
3.     
Na zakończenie dzisiejszych zajęć poćwiczcie razem z Pipi i Scoobyhttps://www.youtube.com/watch?v=TgBhPVMcR7c

 

 

2020-06-16 ,, ZAJĘCIA NA WTOREK 5-6 LATKI"

                                                                        2020-06-16 ,, ZAJĘCIA NA WTOREK"

Zajęcia na wtorek, 16.06.2020.
 
Temat dnia: Na grzyby.
 
1.      Posłuchajcie ki jednocześnie wykonując następujące ruchy:
 
 
- drzewa powoli rosną - dzieci kucają, powoli podnoszą się z rękami uniesionymi do góry i złączonymi nad głową.
 
- drzewa poruszają gałęziami – dzieci opuszczają ręce na wysokość ramion, lekko odchylają je na boki i obracają dłonie
 
nadgarstkach.
 
wiatr przechyla małe drzewka – dzieci przechylają się w jedną i drugą stronę.
 
- wyrosła piękna korona – dzieci unoszą w górę ręce i lekko nimi poruszają.
 
- drzewa tańczą na wietrze – dzieci wznoszą ręce lekko ugięte w łokciach i łączą je koniuszkami palców, skręcają się
 
lekko w prawo i lewo, pochylają się i prostują.
 
Pomyślcie i spróbujcie odpowiedzieć na pytanie:

 Jak można spędzać czas wolny w lesie?

 W lesie można  ………………….. .

2.     
Obejrzyjcie filmhttps://www.youtube.com/watch?v=54Rv8Dlm5m4 i odpowiedzcie na pytania:

 

- jakie piętra lasu poznaliście?
 
- jakie zwierzęta żyją w lesie?
 
- które drzewa są najwyższe?
 
- czy jedliście kiedyś owoce leśne?(poziomki, jagody, maliny, jeżyny)

- czy byliście kiedyś na grzybach?

 

3.     
Jakie znacie grzyby? Czy wszystkie grzyby są jadalne?

 

Pamiętajcie, aby zbierać tylko te grzyby, które dobrze znacie. A co zrobić z grzybkiem trującym, którego spotkamy w
 
lesie? Np. muchomorkiem?

 

Muchomorki pięknie wyglądają na leśnej trawie, a więc zostawiamy muchomora, niech sobie rośnie i pięknie wygląda!

 

A teraz sprawdzimy z jakich części składa się grzyb, np. pieczarka.

 

 

Spróbujcie narysować kształt grzyba rękami w powietrzu.

 

4.      Mam dla was również zadanie plastyczne. Potrzebne będą: ziemniak, pomidor, korzeń pietruszki, pasta do zębów
 
lub łyżka majonezu, natka pietruszki lub selera do dekoracji, talerzyk. Pomyślcie jak wykonać grzybka. A oto
 
podpowiedź:
 

 

 

2020-06-15 ,,ZAJĘCIA NA PONIEDZIAŁEK 5-6 LATKI"

                                          2020-06-15 ,,ZAJĘCIA NA PONIEDZIAŁEK"

Zajęcia na poniedziałek, 15.06.2020.

 

Temat tygodnia: W lesie.

 Temat dnia: Głosy lasu 

 
1.     
Zamknijcie oczy i posłuchajcie muzyki. W trakcie słuchania pomyślcie, dokąd zabrała was muzyka. https://www.youtube.com/watch?v=KhWJZi7SRdQ
 
- z jakim miejscem skojarzyła wam się ta muzyka?
- czy tym miejscem był las?
 
                                     
LAS
Co można zobaczyć i kogo spotkać w lesie?
Spróbujcie odpowiedzieć na to pytanie.
 
2.Teraz posłuchajcie wiersza B. Szelągowskiej „Kłótliwe drzewa"
   
   Wstał poranek, mgłę przegonił
 
   I zatrzymał się nad lasem.
 
   Lubił patrzeć się na drzewa
 
   I rozmawiać z nimi czasem.

Ale co to? Awantura!

  Buk z modrzewiem

się pokłócił.

 - Pan mnie kłuje! Tak nie można!

   Niech pan sobie igły skróci.

   Świerk zaś żale miał do brzozy:
 
   - Pani słońce mi zasłania!

 - A pan wcale nie jest lepszy!

   I nikomu się nie kłania!

   - Całą wodę dąb wypija!

 Wszystko pewnie przez te liście!

   - Mój jałowcu – nie przesadzaj!

   Nie masz racji, oczywiście!
 
   Młoda sosna głos zabrała:
 
   - Skończcie, proszę, kłótnie, spory.
 
    Lepiej żyjmy sobie w zgodzie,
 
    Tak jak było do tej pory.

  Mała jestem – każdy widzi.

   Tutaj się bezpiecznie czuję.

    Pośród was tak rosnę sobie.

   Nic mi przez to nie brakuje.
 
   Drzewa aż się zawstydziły,

 Przeprosiły się czym prędzej.

   A na koniec obiecały:
 
   Już nie będzie kłótni więcej.

 

 Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

 - Jakie drzewa wymienione są w wierszu?

- O co kłóciły się drzewa?
 
- Kto je pogodził?
 
- Co powiedziała młoda sosna?

 - Jak zareagowały drzewa?

 
Popatrzcie teraz na ilustracje, które przedstawiają drzewa. Są dwa rodzaje drzew – iglaste( mają igły zamiast liści) i liściaste.
 

 

 

3.Każde drzewo, czy to iglaste czy liściaste składa się z takich samych części.

 Poniższa ilustracja przedstawia części drzewa:

 

 

Do  czego służą poszczególne części drzewa?
 
KORZENIE
– pobierają z ziemi wodę i pożywienie dla drzewa.
 
PIEŃ
– jest pokryty korą, która chroni drzewo przed uszkodzeniem.
 
KORONA drzewa
czyli gałęzie z liśćmi produkują tlen którym oddychamy, dają nam też cień w upalne dni.
 
A na koniec zadanie: po wyjściu na podwórko zerwijcie listek z drzewa, połóżcie na dłoni i starajcie się
 
zdmuchnąć listek najdalej, jak potraficie. Zabawę powtórzcie kilka razy.