Wielki Czwartek 9.04.20202r
Temat: Motywy wielkanocne
1. Zabawa na powitanie – „Masażyk Pisanka”
W parze jedno( pisanka) siada w siadzie skrzyżnym, drugie siada za nim w siadzie rozkrocznym i na plecach „pisanki” raz mocno raz lekko rysuje paluszkami wzory np. paski poziome, paski pionowe, kropeczki, kratkę, fale itp. Później następuje zamiana miejsc.
2. Rozwijanie wyobraźni plastycznej „Wielkanocne motywy” Wyprawka plastyczna
Dzieci 3-letnie - karta 8 |
Dzieci 4-letnie – karta 9 |
Co potrzeba? Karta nr 8 z wyprawki plastycznej dzieci, dowolne farby, chusteczki |
Co potrzeba? Karta nr 9 z wyprawki plastycznej, piórka, klej, nożyczki |
Dziecko: - Maluje palcami kolorowe szlaczki na rysunkach jajek - Kończy malować jajka, które już są częściowo pokolorowane - Maluje kropki, paski i inne wzory tak, jak pokazano na przykładzie |
Dziecko: - Wypycha obrazek kurczątka, składa je i skleja wg instrukcji - Wypychają nacięte skrzydła i przykleja w odpowiednich miejscach - Przykleja pióra w odpowiednim miejscu np. na ogonie |
3. Zabawa słowna - ćwiczenie usprawniające narząd mowy
Czytamy wiersz „Na podwórku” B. Szelągowska:
Gospodyni razem z dziećmi święconkę szykuje.
O-ho,ho,ho! O-ho,ho,ho, jajeczka maluje.
Biega kurka po podwórku i gdacze z radości.
Ko,ko,ko,ko. Ku,ku,ku,ku. Wita wszystkich gości.
Kogut dumnie pierś wypina. Ko,ko,ki,ku.
Ale pięknie wyglądają twe jajka w koszyku.
Dziecko powtarza sylaby z wiersza: O-ho,ho,ho! Ko,ko,ko,ko! Ko,ko,ki,ku! Ku,ku,ku,ku! Robi to na różne sposoby: cicho, głośno, smutno, wesoło, szybko, wolno.
4. Ćwiczenia grafomotoryczne i oddechowe„ Jajko”
Co potrzebujemy? (ołówek, nożyczki, słomkę do napojów)
Dziecko rysuje kształt jajka najpierw w powietrzu, potem na stoliku zachowując właściwy kierunek (od góry, z prawej strony ku lewej) Na koniec rysuje 5 małych jajek na papierze i je wycina.
Następnie za pomocą słomki do napojów, ma za zadanie przenieść jajka w wyznaczone miejsce. Dziecko kładzie słomkę na papierowym jajku, wciąga powietrze w słomkę, zasysając jajko i przenosi je. Wcześniej można dziecku zademonstrować.
5. Zabawa w Master Chef Junior – „Wielkanocna babka”
Babka z jogurtem i żurawiną- przepis
Co potrzebujemy?
3 jajka
2 szklanki maki
300 g jogurtu naturalnego
1,5 szklanki cukru
100 ml oleju
2 łyżeczki proszku do pieczenia
2 łyżki mąki ziemniaczanej
8 łyżek suszonej żurawiny
Co robimy?
Żółtka ucieramy z cukrem, dodajemy olej, jogurt i mąkę z proszkiem. Białka ubijamy na sztywną pianę i delikatnie łączymy z masą. Żurawinę mieszamy z mąką ziemniaczaną i łączymy z ciastem. Wlewamy ciasto do dobrze wysmarowanej masłem i wysypanej bułką tartą formy babki. Pieczemy w temp.180 ℃ przez 1 godzinę. Upieczoną babkę posypujemy cukrem pudrem lub polewamy lukrem/czekoladą. Smacznego!
Środa 8.04.2020r
TEMAT DNIA: Zwierzęta z wielkanocnego koszyka
1. Oglądanie filmiku i słuchanie piosenki pt. „Święta tuż, tuż”. Rozmowa inspirowana treścią filmiku.
Dzień dobry. Witam serdecznie ciebie oraz twojego rodzica. Mam nadzieję, że wstałeś wypoczęty i uśmiechnięty. W tym tygodniu przygotowujemy się do Świąt Wielkanocnych.
Małe zwierzątka, które dzisiaj poznasz są symbolem odradzającego się wiosną życia jak również symbolem Świąt Wielkanocnych. Obejrzyj uważnie filmik i wysłuchaj piosenki pt. „Święta tuż, tuż”. Następnie postaraj się odpowiedzieć na pytania dotyczące filmiku.
https://www.youtube.com/watch?v=pNoD_565U08
Pytania:
- Jakie zwierzątka znalazły się w wielkanocnym koszyku?
- Co jeszcze włożyła siostrzyczka do koszyka?
- Co zrobiła siostrzyczka z wielkanocnym koszykiem?
2. Zabawa ortofoniczna „Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka”.
Poproś rodzica, aby przyniósł dla ciebie baranka, kurczątko, zajączka z wielkanocnego koszyka. Spróbuj naśladować głosy i ruchy tych zwierząt. Kiedy rodzic wyjmie z koszyka:
- baranka - czworakujesz po podłodze i beczysz „bee, bee, bee”,
- kurczątko – kucasz i poruszasz ugiętymi w łokciach rękami jak skrzydełkami wołając „pi, pi, pi”,
- zajączka – wykonujesz podskoki w przysiadzie przykładając dłonie jako uszy do głowy.
Pokaż jak porusza się kaczuszka i naśladuj jej głos.
3. Nauka rymowanki.
Posłuchaj rymowanki i powtarzaj za rodzicem kolejne linijki tekstu.
W wielkanocny poranek
dzwoni dzwonkiem baranek,
a kurczątko z zającem
podskakują na łące.
4. Praca plastyczna na bazie koła „Bujane zwierzątka wielkanocne”.
Przygotuj:
kartkę z bloku technicznego, nożyczki, kredki lub farby, klej, watę lub pocięte waciki kosmetyczne.
Wybierz jedno z 3 zwierzątek, które chcesz wykonać. Poproś rodzica, aby wydrukował dla ciebie szablon wybranego zwierzątka na kartce z bloku technicznego. Spróbuj wyciąć koło i złóż je na pół, a rodzic wytnie pozostałe elementy z szablonu. Pokoloruj je według wzoru i przyklej do zgiętego na pół koła. Jeśli wybrałeś baranka wcześniej wyklej pół koła watą lub pociętymi wacikami. Bujany zajączek, baranek lub kurczątko rozbawi każdego. Poniżej dodatkowo na filmie zobaczysz, w jaki sposób wykonać naszą pracę.
https://www.youtube.com/watch?v=N9xNvbH7vbc
Uwaga: zwierzątka można wykonać według tej samej zasady, ale z papierowych talerzyków złożonych na pół.
5. Zabawa na świeżym powietrzu „Kwoka i kurczątko” ( w miarę możliwości).
Teraz zamienisz się w kurczątko, a twój rodzic w kwokę. Poszukaj w ogrodzie miejsca, gdzie będzie twój domek – kurnik. Rodzic będzie przechadzać się po podwórku, a w pewnej chwili zatrzyma się i zawoła: Kooo! Ko-ko-ko! Wówczas wołając „Pi, pi ,pi” biegniesz do rodzica, który bierze cię pod swoje skrzydła (w ramiona). Następnie wędrujesz za kwoką po ogrodzie, czasem zatrzymujesz się i grzebiesz nóżką w ziemi. Na koniec zamieniacie się rolami: ty będziesz kwoką, a rodzic kurczątkiem.
Wtorek 7.04.2020r
Temat: Kraszanki, pisanki
1. Rozgrzewka – swobodna improwizacja ruchowa do utworu M. Musorgskiego ”Taniec kurcząt w skorupkach” taniec jajek
2. Rozmowa o różnicach między pisankami a kraszankami
Kraszanka- to jajka barwione na jednokolorowo, bez wzoru; jaja barwiono w naturalnych barwnikach roślinnych, np. łupiny z cebuli dawały odcienie żółci, sok z buraków odcień czerwieni.
Pisanka –to jajka pokryte wzorem wykonanym woskiem; wzór nanoszono na skorupkę gorącym, roztopionym woskiem, następnie jajko gotowano w wywarze z naturalnych barwników. Dziś pisanki to wszystkie różnobarwne jajka barwione i dekorowane.
- Słuchamy piosenki piosenka
„Pisanki, kraszanki”
- Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
Oto wielkanocna świąteczna święconka.
Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.
- Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
Czy zdobiona woskiem i pofarbowana - Baranek z kurczaczkiem długo się spierali,
aż goście świąteczni do drzwi zapukali
Wielkanocni goście czasu nie tracili
potłukli pisanki jajkiem się dzielili.
Rozmowa na podstawie wysłuchanego tekstu:
Co mamy w wiklinowym koszyczku?
Jakie są skarby wielkanocne?
O co kłócił się kurczaczek z barankiem cukrowym?
Co wielkanocni goście zrobili z jajkiem?
4. Praca plastyczna: Kraszanki czy pisanki? (praca do wyboru)
Kraszanki jednobarwne
Co potrzebujemy?
- gotowane jajka
- niepotrzebne rajstopy
- małe różnego kształtu listki
- barwnik do jajek
- rękawiczki
Jak robimy? Jak wykonać kraszanki?
Pisanki różnobarwne
Co potrzebujemy?
- jajka (gotowane lub styropianowe)
- kieliszek do jajka lub papierowa obręcz
- bibuła np. żółta, pomarańczowa, czerwona (jasne kolory)
- nożyczki
- klej (najlepiej magic)
Jak robimy?
1. Kolorową bibułę tniemy na niewielkie kwadraciki (kółeczka) i umieszczamy w płaskim pojemniku.
2. Jajko umieszczamy w kieliszku, delikatnie smarujemy jajko klejem i naklejamy kwadracik po kwadraciku kolorowe bibułki, tak aby dolegały do skorupki.
3. Całe jajko oklejamy w ten sposób, a następnie pozostawiamy do wyschnięcia i gotowa pisanka!
5. Karty pracy 3-latki str.11 4-latki str.29
6. Zadanie dla chętnych: Zakładamy hodowlę rzeżuchy
Dziecko układa watę na spodku, nalewa wody i wysypuje rzeżuchę. Umieszcza spodek na parapecie i regularnie podlewa. Obserwuje wzrost rośliny. Odpowiada na pytanie: Czego potrzebuje roślina, żeby rosnąć?
2020-04-06 poniedziałek 3,4-latki
Temat tygodnia: Wielkanoc
Temat dnia: Koszyczek wielkanocny
1. Swobodne improwizacje ruchowe do utworu M. Musorgskiego „Taniec kurcząt w skorupkach”. Spróbujcie poczuć się jak wykluwające się pisklątka.
2. Rozwiążcie zagadkę, a później zobaczcie co może znajdować się w koszyku wielkanocnym. A co znajduje się zazwyczaj w Waszym koszyczku ze święconką?
To w nim leżą na serwetce jajka malowane,
a pośrodku , obok chlebka, spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)
Chleb symbolizuje ciało Chrystusa.
Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.
Wędlina jest symbolem dostatku, dobrobytu.
Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.
Baranek jest symbolem Chrystusa- Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć.
Chrzan wyciśnie z oczu łzy, które symbolizują gorycz, jakiej zaznał Pan Jezus.
Bukszpan zawsze zielony jest symbolem nieśmiertelności.
Babka rośnie na drożdżach, symbolizuje wzrastanie wiary, nadziei i miłości.
3. Prosty pomysł na pisanki w stylu decoupage.
Nie macie potrzebnych materiałów? Nie szkodzi, w tej metodzie kawałeczki (tylko wierzchnia warstwa) serwetek z wybranym motywem przykładamy do jajka i smarujemy pędzelkiem umoczonym w białku jajka kurzego. Wyszło tak:
Piątek 3.04.2020r
Temat dnia: Kto do nas wraca na wiosnę?
- Rozgrzewka muzyczno - ruchowa : ŚPIEWAJĄCE BRZDĄCE - ŻABIE KROK taniec
- Przeczytanie wiersza B. Szelągowskiej „Wiosenne powroty” z pokazywaniem w odpowiednich momentach właściwego ptaka.
„Wiosenne powroty”
Przyszła wiosna, a tuż za nią ptaki przyleciały.
Teraz będą jak co roku gniazda zakładały.
Bocian lubi patrzeć z góry – dom ma na topoli.
Za to żuraw wśród mokradeł raczej mieszkać woli.
A jaskółka gdzieś pod dachem gniazdko swe zakłada.
Zaś kukułka swoje jajka niesie do sąsiada.
Tyle ptaków przyleciało do nas razem z wiosną!
W dużych gniazdach, małych gniazdkach niech pisklęta rosną!
3. Rozmowa z dzieckiem na podstawie wiersza (dzieci odpowiadają na pytania)
Jakie ptaki są wymienione w wierszu?
Gdzie znajduje się dom bociana?
Jak myślicie, co to są mokradła?
Gdzie zakłada gniazdko jaskółka?
Co robi z jajkami kukułka?
Jak się nazywają dzieci ptaków?
4. Zabawa matematyczna „Żabki w stawie”
Co potrzebujemy?
Niebieską kartkę w kształcie stawu (owalna) i 5 obrazków żabek ( można ulepić żabki z dzieckiem z plasteliny: żabka z plasteliny )
Co robimy?
Prosimy na przykład, aby dziecko umieściło w stawie dwie żabki (liczy). Doskoczy do nich jeszcze jedna żabka. Ile jest teraz żabek w stawie? Potem mama żaba zawołała 1 żabkę, ile zostało żabek ? Na wspólne kumkanie w stawie umówiło się 4 żabki(dziecko liczy głośno), niestety 1 żabkę rozbolało gardło i skoczyła do domu. Ile kumkało żabek? itp.
Ćwiczenie można modyfikować w dowolny sposób dodawać i odejmować żabki w zakresie 5 ( 4latki), w zakresie 4 (3latki).
Pamiętajmy, by dziecko za każdym razem głośno liczyło żabki.
5. Utrwalenie piosenki Zielona Wiosna: piosenka
W razie pytań i wątpliwości jesteśmy do Państwa dyspozycji. Życzymy zdrowia i wytrwałości. Nasze e-maile można znaleźć w kontaktach. Wychowawczynie grupy Żabek i Motylków
Czwartek 2.02.2020r
TEMAT DNIA: Ptasie trele
1. Poranna wiosenna gimnastyka.
Witam cię serdecznie i zapraszam do wiosennych ćwiczeń gimnastycznych. Poproś rodzica, aby jeśli to możliwe wydrukował dla ciebie kartę z wiosennym zestawem ćwiczeń, a ty przygotuj kredki i nożyczki. Potrzebny będzie również pojemnik na losy np. koszyk lub pudełko. Pokoloruj obrazki i poproś rodzica, aby je wyciął. Poskładaj karteczki na części i włóż do pojemnika. Wylosuj 3 kartki, a następnie wykonaj zapisane na nich ćwiczenia (zamiast 10 powtórzeń ćwiczenia, zrób ich tyle, ile masz lat). Wykorzystaj obrazki w kolejnych dniach do ćwiczeń porannych.
https://ekodziecko.com/wiosenna-gimnastyka-dla-przedszkolaka
2. Opowieść „ Powrót bociana”.
Słuchaj uważnie opowieści rodzica i wykonuj jego polecenia.
Całą zimę bocian Kajtek spędził w Afryce. Kiedy poczuł, że nadszedł czas powrotu wyruszył w rodzinne strony. Leciał niewysoko nad afrykańską sawanną. Przelatywał nad stadem lwów, a jeden z nich groźnie zaryczał (otwórz szeroko buzię i naśladuj ryczącego lwa). Nad rzeką ujrzał słonie, które kręciły trąbami (złącz i wyciągnij do przodu usta kręcąc nimi na wszystkie strony). Na drugim brzegu rzeki wylegiwały się cztery tłuste hipopotamy ( nadymaj policzki cztery razy). Wkrótce doleciał do morza i usłyszał szum fal (naśladuj szum fal). Morze było ogromne, więc bocian leciał nad nim przez wiele, wiele dni. Kiedy znalazł się nad lądem, przysiadł na chwilkę, aby się pożywić ( zrób z ust dziobek, otwieraj go i zamykaj). Po jedzeniu bocian pięknie wyczyścił dziobek (językiem wyczyść kąciki ust). Nasz Kajtek poczuł, że jest już niedaleko – przeleciał jeszcze nad pastwiskiem, gdzie brykały koniki (kląskaj jak konik) i minął w powietrzu wieżę kościoła, z której rozlegało się głośne bicie dzwonów (powtarzaj słowa bim, bam, bim bam). Na polu, tuż przy lesie pracował traktor (naśladuj odgłosy traktora). Jeszcze tylko kilka machnięć skrzydłami i już był przy swoim dawnym gnieździe. Poczuł się szczęśliwy i radośnie zaklekotał (klekotaj jak bocian).
3. Oglądanie filmików i słuchanie ptasich głosów.
Obejrzyj filmiki ( po pół minuty każdy) przedstawiające niektóre ptaki powracające do nas na wiosnę. Czy wiesz jak nazywają się te ptaki? Posłuchaj odgłosów, jakie wydają.
https://www.youtube.com/watch?v=nZ8DJa4Oc8w
https://www.youtube.com/watch?v=dPgQkURUdPQ
https://www.youtube.com/watch?v=2S1-DNqDsXQ
https://www.youtube.com/watch?v=qG9W69vlmSA
4. Ćwiczenia ortofoniczne „Ptasie trele”.
Powtarzaj za rodzicem wypowiadane przez niego dźwięki – odgłosy ptaków.
- lo, lo, lo, lo ,lo
- dijo, dijo ,dijo
- lu, lu, lu, lu, lu
- pio ,pio, pio
- ćwir, ćwir, ćwir
- fiju, fiju ,fiju
- czyr, czyr, czyr
- kuku, kuku, kuku
- kiwit. kiwit, kiwit 5. Rozmowa z dzieckiem na temat : „Co słychać u ptaków wiosną?”
Zastanów się i spróbuj odpowiedzieć na pytanie: Co robią ptaki wiosną?
(Rodzic zadaje dziecku pomocnicze pytania, uzupełnia jego wypowiedzi zwracając uwagę na wiosenne zaloty ptaków i dobieranie się w pary, budowanie gniazda, składanie jaj i ich wysiadywanie, aż do wyklucia piskląt).
6. Zabawa ruchowa „Ptaki, do gniazd”.
Połóż małą poduszkę na środku podłogi. Będzie to ptasie gniazdo, a ty zamień się w ptaszka, który wyfrunął z gniazdka. Biegaj po pokoju naśladując latanie ptaka. Na hasło „ ptaki, do gniazd” jak najszybciej powróć do swojego gniazda siadając na poduszce.
(Zabawę powtarzamy kilkukrotnie).
7. Ćwiczenia grafomotoryczne i kolorowanie rysunku.
Rysuj po kropkach, a następnie pokoloruj obrazek.
https://miastodzieci.pl/kolorowanki/rysuj-po-linii-wiosenne-gniazdo/
8. Zabawy na świeżym powietrzu (w miarę możliwości).
Zaproś rodzica na spacer. Obserwuj ptaki i słuchaj ich głosów. Poszukaj gniazd, budek lęgowych na okolicznych drzewach. Spróbuj zbudować gniazdko dla ptaszka. Możesz wykorzystać drobne patyczki, suchą trawę, małe piórka, mech itp.