2020-06-10 Środa 3,4-latki

Środa 10.06. 2020r

TEMAT DNIA: Mieszkańcy lasu

           

 

1. Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego pt. „Kto w lesie mieszka” ilustrowanego fotografiami i rozmowa na temat treści wiersza.

 

Witam was moi drodzy. Dzisiaj opowiem wam o mieszkańcach lasu- zwierzętach. Z pewnością znacie już wiele leśnych zwierząt, niektóre z nich może spotkaliście nawet podczas spacerów po lesie. Posłuchajcie uważnie wiersza, a dowiecie się i przypomnicie sobie, kto mieszka w lesie.

 

Miło jest chodzić po leśnych ścieżkach.

A wiecie dzieci, kto w lesie mieszka?

Mieszka tu sarna, co biega prędko.

- Nie bój się dzieci zgrabna sarenko.


 

 A tu widzicie rudego liska.

Potrząsa kitą, oczami błyska.

 

Ten ptak wesoły to sroczka miła,

co w bajce dzieciom kaszkę warzyła.

 

Zajączek skubie trawy i zioła.

 

Ujrzał na drzewie pstrego dzięcioła.

 

Kukułka kuka daleko, blisko …

 

Jeż w suchych liściach ma legowisko.

 

W lipowej dziupli wiewiórka mieszka.

Poproście, może da wam orzeszka.

 

 

Sowa dzień cały drzemała smacznie.

A teraz w nocy polować zacznie.

Czy zapamiętaliście jakie leśne zwierzęta pojawiły się w wierszu? Rozpoznajcie je na fotografiach dołączonych do wiersza. Które z tych zwierząt to ptaki?

 

2. Oglądanie filmiku – bajki pt. „Leśne zwierzęta”. oraz fotografii zwierząt.

 

Obejrzyjcie teraz krótką bajkę, w której Taszi zabierze was na wycieczkę do lasu i pokaże jego mieszkańców.

Oto fotografie niektórych zwierząt, które zobaczyliście w bajce. Spróbujcie podać ich nazwy w liczbie pojedynczej i mnogiej np. jeden lis – dwa lisy.

ŁOŚ

 

RYŚ

 

DZIK

 

ŻUBR

 

3. Zabawa paluszkowa „Idzie, idzie jeż …”.

 

Poćwiczymy teraz nasze paluszki podczas zabawy „Idzie, idzie jeż …”. Naśladujcie ruchy dłoni rodzica do słów wierszyka.

Idzie, idzie jeż                                po stole palcami obu rąk naśladujemy drobne ruchy chodzenia,

- ten przedziwny zwierz.

Nóżkami tup, tup,                          palcami obu rąk stukamy w stół,

i pod listek – siup!                         obie dłonie nakładamy na siebie, jedna pod drugą.

 

Czy pamiętacie zabawę paluszkową „Wiewiórka”? Jeśli tak pokażcie ją rodzicom. Przypominam wierszyk do zabawy.

Wiewióreczka mała kamyczek spotkała.

Wiewióreczka mała patyczek spotkała.

Wiewióreczka mała robaczka spotkała.

Wiewióreczka mała szyszkę spotkała.

Wiewióreczka mała orzeszka spotkała.

Kamyczek poklepała.

Patyczek podrapała.

Robaczka uściskała.

Szyszkę pogłaskała.

A orzeszka zabrać chciała.

 

4.Zabawa ruchowo-naśladowcza „Zwierzęta w lesie”.

Zapraszam was do zabawy ruchowej „Zwierzęta w lesie”. Naśladujcie ruchy wymienionych zwierząt leśnych w następujący sposób:

saren – biegacie z wysoko podniesionymi kolanami,

dzików – czworakujecie i węszycie,

zajęcy – wykonujecie podskoki w przysiadzie obunóż,

sów – biegacie i machacie rękami jak skrzydłami pohukując hu, hu, hu,

dzięciołów – stukacie palcami wskazującymi w różne powierzchnie np. w ścianę, krzesło,

jeży – kładziecie się na boku i zwijacie w kulkę.

Teraz biegajcie po pokoju i naśladujcie ruchy zwierząt, których nazwy usłyszycie.


5. Wykonanie zadań na kartach pracy.

 

3- LATKI:

  • Połączcie paluszkiem na ekranie zwierzęta leśne z ich cieniami.

  • Wykonajcie zadanie na karcie pracy, część 2, nr 6.

 

4- LATKI:

  • Obejrzycie cienie zwierząt spotykanych w lasach. Pokażcie na ekranie paluszkiem cień: wiewiórki,  zająca,  niedźwiedzia, wilka, motyla,  lisa, sowy,  jeża, jelenia, borsuka.

 

 

  • Wykonajcie zadania na karcie pracy część 2, nr 19.

 

6. Praca plastyczna „Kolorowa sowa”.

 

Wykonajcie pracę plastyczną pt. „Kolorowa sowa”.

 

3- LATKI:

  • Przygotujcie kartę 23 z wyprawki plastycznej oraz naklejki.
  • Dokończcie rysować sowę.
  • Naklejcie obrazki piórek (kolorowe trójkąty) odszukane w naklejkach.

 

4- LATKI:

  • Przygotujcie kartę 7 z wyprawki plastycznej, niebieską lub białą kartkę oraz klej.
  • Wypchnijcie z karty nacięte serduszka i ułóżcie je na kartce.
  • Przyklejcie serduszka zgodnie z instrukcją. 
  • Przyklejcie obrazki oczu sowy. Możecie dookoła sowy narysować kształt dziupli.

Dla chętnych dzieci – kolorowanka „Mieszkańcy lasu”.





Spotkamy się w poniedziałek, życzymy udanego wypoczynku!

Wtorek 9.06.2020r

Temat dnia: Spacer po lesie.
 
     
1.  Zapraszam was do zabawy ruchowej „Taniec drzew”.
Słuchajcie muzyki https://www.youtube.com/watch?v=QfZ1Wpz9MlM i wykonujcie następujące ruchy:
 
- „drzewa rosną” – dzieci kucają, podnoszą się powoli z rękami uniesionymi nad głową i z połączonymi dłońmi.
-„drzewa poruszają gałęziami” – dzieci opuszczają ręce, lekko odchylają je na boki i obracają dłonie w nadgarstkach.
- „wiatr przechyla małe drzewka’ – dzieci przechylają się w jedną i drugą stronę.
-„drzewa tańczą na wietrze” – dzieci wznoszą ręce lekko ugięte w łokciach i łączą koniuszki palców (tworzą koronę drzewa), skręcają się lekko w prawo i w lewo, pochylają się i prostują w rytm muzyki.
 
Pomyślcie i powiedzcie: jak można spędzać czas wolny w lesie?
Dokończcie zdanie: W lesie można……..(obserwować przyrodę, robić zdjęcia, słuchać śpiewu ptaków, odpoczywać, spacerować, itp.)
    
2.  Teraz obejrzyjcie film, a potem spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

 

- jakie skarby lasu poznaliście?( drzewa, owoce, grzyby, zwierzęta, rośliny).
- jakie zwierzęta widzieliście na filmie?
- jak należy zachowywać się w lesie?
- czy jedliście już kiedyś owoce leśne?(maliny, jeżyny, poziomki, jagody).
     
3.  A teraz zadanie plastyczne: Grzybki z warzyw.
 
Przygotujcie warzywa np. pomidor, ziemniak,  pietruszka,  zielone liście pora, selera, pietruszki. Na talerzyku spróbujcie ułożyć grzybki. Przykłady na poniższym zdjęciu. https://i0.wp.com/mama-kreatywna.pl/wp-content/uploads/page.jpg?resize=1150%2C767

 

 
Zdjęcia waszych prac możecie nadesłać na adresy pań do umieszczenia w galerii.

2020-06-08 Poniedziałek 3,4-latki

 

Poniedziałek 08.06. 2020r

Tematyka tygodnia: Projekt „Las”

TEMAT DNIA: Leśne drzewa

 

1.Wprowadzenie do tematyki tygodnia – słuchanie muzyki relaksacyjnej „Odgłosy natury” (zagadka dźwiękowa).

 

Witam was kochani. W tym tygodniu poznacie dokładniej niezwykle piękne miejsce, bardzo bliskie mojemu sercu. Zapraszam was na chwilę relaksu. Połóżcie się wygodnie, zamknijcie oczy i posłuchajcie odgłosów pochodzących z tego miejsca. Na końcu spróbujcie powiedzieć dokąd przeniosła was ta muzyka.

(Słuchamy nagrania kilka minut)

Doskonale. Były to odgłosy lasu. Z czym kojarzy wam się las?

Las to prawdziwy dom przyrody, w którym mieszkają rośliny, zwierzęta i grzyby.

 

2.Słuchanie piosenki „Liście i igiełki” oraz rozmowa na temat jej treści.

W lesie królują drzewa. Posłuchajcie piosenki, z której dowiecie się jakie liście mogą mieć drzewa.

(Warto posłuchać piosenki dwukrotnie)

Tekst piosenki:

Na polanie rośnie brzoza
Może zgadlibyście
Czy ma liście, czy igiełki?
Macie rację - liście.

Ref.: Są na świecie różne drzewa
Małe albo wielkie
Ale wszystkie zawsze mają
Liście lub igiełki. 2x

Rośnie w lesie wielka sosna
Może nam powiecie
Czy igiełki ma, czy liście?
Igły - brawo dzieci.

Czy zapamiętaliście:

  • Jakie drzewa występowały w piosence?
  • Czy brzoza ma liście czy igiełki?
  • Jakie liście ma sosna?

Powtórzcie słowa refrenu piosenki:

Są na świecie różne drzewa
Małe albo wielkie
Ale wszystkie zawsze mają
Liście lub igiełki.

 

3. Zabawa dydaktyczna „Drzewa liściaste i drzewa iglaste”.

Spójrzcie na fotografie przedstawiające gałązki drzew z piosenki. Pierwsza z nich to gałązka brzozy - drzewa liściastego, druga należy do sosny - drzewa iglastego.

 

Drzewa liściaste mają liście o różnych kształtach, które opadają na zimę. Drzewa iglaste posiadają liście w postaci igieł, które u większości są zielone przez cały rok i nie opadają na zimę. Zapamiętajcie! Tak naprawdę igły to również liście.

Obejrzyjcie teraz plansze przedstawiające niektóre drzewa liściaste i iglaste rosnące w polskich lasach, ich liście, owoce lub szyszki. Powtarzajcie za rodzicem nazwy tych drzew, spróbujcie podzielić je na sylaby klaskając.

DRZEWA LIŚCIASTE:

  

 

 

   



DRZEWA IGLASTE:

 

4.Poznanie budowy drzewa.

Na planszy przedstawiona jest budowa drzewa. Pokaz paluszkiem takie części drzewa jak: korzenie, pień, koronę. Jak sądzisz, z czego składa się korona drzewa?

Wszystkie te części pełnią bardzo ważna rolę np. korzenie służą do pobierania wody z gleby i przytwierdzają drzewo do ziemi.

 

5. Rysowanie drzew: liściastego i iglastego.

 

Obejrzyjcie krótki filmik, z którego dowiecie się jak krok po kroku narysować drzewo liściaste. Teraz spróbujcie rysować sami.

Czy wiecie jak w prosty sposób narysować drzewo iglaste?

Rysujemy prostą kreskę i wiele kresek ukośnych po obu jej stronach.

Wasz rodzic pokaże wam jak to zrobić.

 

6. Zabawa ruchowa „ Dzieci i drzewa”.

Każde drzewo jest inne, niepowtarzalne, piękne i pełne życia. Drzewa dają nam tlen, którym oddychamy i dużo dobrej energii, dlatego warto często przytulać się do nich. Zapraszam teraz was i waszych rodziców do zabawy ruchowej „Dzieci i drzewa”. Wasz rodzic będzie drzewem – stanie na środku pokoju z rękami wzniesionymi do góry, a wy będziecie biegać po pokoju – lesie. Na znak rodzica (klaśnięcie) szybko podbiegacie do drzewa, kucacie pod nim i obejmujecie jego pień (nogi rodzica) rękami przytulając się do niego (zabawę powtarzamy kilkakrotnie zamieniając się rolami).

 

7. Praca plastyczna „Moje drzewo”.

 

 

 

 

Wybierzcie jedną z proponowanych prac plastycznych pt. „Moje drzewo”. Opis wykonania prac znajdziecie tutaj.

Wybierzcie się z rodzicem na spacer po najbliższej okolicy. Obserwujcie i nazywajcie drzewa liściaste i iglaste. Wybierzcie jedno z drzew, dotknijcie jego kory, liści. Przytulcie się do niego, zamknijcie oczy, a z pewnością  da wam dużo dobrej energii.

 

Piątek 5.06.2020r

Temat dnia:  Bezpieczne wakacje

 1.       Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Bezpieczne wakacje”

Jak wspaniale! Już wakacje.

 To najlepsza w roku pora!

 Można pływać sobie w morzu

 albo skakać do jeziora…

Na szczyt w górach wspiąć się warto!

Jak tam pięknie i wysoko!

W zeszłym roku po raz pierwszy

zobaczyłem Morskie Oko!

Ale zawsze pamiętajmy,

by dorosłych się pilnować.

Chodzić w górach – lecz po szlakach,

 kremem z filtrem się smarować.

Czapkę nosić – taką z daszkiem

 – porażenia się unika.

Kąpać się w strzeżonych miejscach

 i pod okiem ratownika.

I rodziców trzeba słuchać.

 Kto tak robi, ten ma rację.

Ach jak miło, jak wesoło,

 bo już przecież są wakacje !

Rozmowa na podstawie wiersza:

Dlaczego zawsze trzeba pilnować się dorosłych?

Co to są górskie szlaki? Dlaczego trzeba się ich pilnować?

Dlaczego latem smarujemy się kremem z filtrem?

Do czego jest potrzebna latem czapka?

Dlaczego można pływać tylko w miejscach, gdzie jest ratownik?

2.       Karta pracy

Dzieci 3-letnie malują wakacyjną kolorowankę

Dzieci 4-letnie karta pracy str.60

3.       Praca plastyczna „Słoneczko”

Wyklejamy żółtą plasteliną kontur słoneczka ( dziecko samo może narysować a potem wykleić)

 4.  Filmy edukacyjne „Myszka w paski i podróże koleją”  Można obejrzeć cały cykl 10 odc.

          https://www.miniminiplus.pl/myszka-w-paski/filmy/myszka-w-paski-i-podroze-koleja-odc-1   

 

 

Czwartek 4.06.2020r.

Temat dnia:  Autobus w barwach wakacji

1.   Utrwalamy piosenkę „Lato na dywanie” https://www.youtube.com/watch?v=JY2LxTIkWyQ

2.    Ćwiczenie logopedyczne usprawniające narząd mowy

Prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski sz. Naśladowanie szum morskich fal. Podanie dziecku lusterka i wypowiedzenie głoski sz, kontrolując w nim pracę narządów mowy.

3.     Praca plastyczna  -wyprawka plastyczna wykonanie wg instrukcji

Dziecko 3-letnie  karta nr 12

Dziecko 4-letnie  karta nr 28

4.      Zabawa dydaktyczna Sortowanie (4-5 przykłady)  https://www.miniminiplus.pl/rybka-minimini/gry/sortowanie

5.      Zabawa  dydaktyczna  Noody Memory (2-3 przykłady)  https://www.miniminiplus.pl/noddy-detektyw-w-krainie-zabawek/gry/noddy-memory

6.      Karta pracy

Dzieci 3-letnie  str.20    dzieci 4-letnie  str.59

Środa 3.06.2020r

Temat dnia: Na plaży jest fajnie.

  1. Zabawa matematyczna.  Porównaj, gdzie jest więcej? Najpierw dziecko "na oko" określa gdzie jest najwięcej rybek, a gdzie najmniej. Później sprawdza licząc rybki, może wskazać odpowiednią cyfrę.
  2.   Zabawa matematyczna.  Policz                             3.  Ćwiczenie pamięci. Zamknij oczy.Wyciągamy  różne 4 zabawki np. wiaderko, łopatkę, grabki, foremkę. Dziecko zapamiętuje kolejność ich ułożenia. Dziecko zamyka oczy, a my zmieniamy ułożenie, kolejność zabawek np. wiaderko, grabki, łopatka, foremka itd. (można zwiększać lub zmniejszać ilość zabawek)                                                                                   4.    Karta pracy                                                                                                                                                                  Dzieci 3-letnie – rysują po śladach szarych linii rysunku muszelki, a potem ją kolorują.                                                                     Dzieci 4-letnie – karta pracy str.58