Czwartek 7.05.2020r

Temat:  Kolory flagi

 1.  Rozgrzewka muzyczna - przypomnienie piosenki „Motyle” https://www.youtube.com/watch?v=A3JEJqsP5P4

 

 2. Rozmowa z dzieckiem o barwach Flagi Polski

Tradycji wywieszania flagi z okazji ważnych świąt państwowych (np. 2 maja Dzień Flagi). Pytamy dziecko gdzie widziało flagę Polski?

Biały kolor na górze flagi to  dobro i czystość.

Na dole kolor czerwony oznacza krew, odwagę i waleczność.

 

Przeczytajmy dziecku wiersz (może nauczyć się na pamięć):

 

Czesław Janczarski „Barwy ojczyste”

Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie.

A na tej fladze  biel jest i czerwień.

Czerwień to miłość, biel -  serce czyste...

Piękne są nasze barwy ojczyste.

 

3.      Zabawa dydaktyczna  „Nasza flaga”

Po poznaniu barw flagi Polski pokazujemy  dziecku obrazki flag państwowych w tym Polski. Dziecko rozpoznaje flagę Polski wśród różnych obrazków flag.

 

 

 4.   Praca plastyczna – Flaga Polski - wyprawka plastyczna dziecka

Wyprawka plastyczna  „Kolory Flagi”

 

Wyprawka plastyczna „Flaga Polski”

 

Co potrzebne?  karta nr 27,  kredka czerwona

Co robimy?

- dziecko kończy rysować flagę po śladzie

-koloruje flagę czerwona kredką w odpowiednim miejscu

 

Co potrzebne?  karta nr 26,  kredka czerwona, nożyczki, klej

Co robimy?

- dziecko wycina rysunki flagi i drzewca

-koloruje flagę na czerwono w odpowiednim miejscu

-  skleja ze sobą flagę i drzewce

 5.   Ćwiczenia usprawniające narząd mowy – prawidłowa artykulacja głoski „h”

Pokazujemy dziecku prawidłową artykulacje głoski ”h”. Czytamy dziecku wiersz B. Szelągowskiej „Moja ojczyzna”, dziecko powtarza fragment tekstu: Ho, ho, ho, he, he, he! Dla ojczyzny śpiewać chcę.

Spoglądam na flagę,

 jak dumnie powiewa.

”Kocham Cię Ojczyzno”

 serce moje śpiewa.

Ho, ho, ho, he, he, he! Dla ojczyzny śpiewać chcę.

Kocham wioski, miasta,

 kocham lasy, góry!

 I Morze Bałtyckie,

i jeszcze Mazury…

Ho, ho, ho, he, he, he! Dla ojczyzny śpiewać chcę.

Kocham hymn ,nasz język 

i Orła Białego.

 „Kocham Cię Ojczyzno!”

–   płynie z serca mego.

Ho, ho, ho, he, he, he! Dla ojczyzny śpiewać chcę.

A za kilka lat,

 kiedy będę duży,

chciałbym całym sercem

 Tobie, Polsko służyć!

Ho, ho, ho, he, he, he! Dla ojczyzny śpiewać chcę.

 

 

 

Środa 6.05.2020r

TEMAT DNIA: Warszawa – nasza stolica

 

    

 1.     Wprowadzenie do tematu dnia.

Witam was serdecznie. W tym tygodniu na zajęciach poznajemy naszą Ojczyznę. Czy pamiętacie jak nazywa się kraj, w którym mieszkamy? Dzisiaj poznacie największe miasto w Polsce – Warszawę. Jest to również stolica naszego kraju. Spójrzcie na obrazek z mapką Polski. Czerwonym kółkiem oznaczono na niej miejsce, gdzie znajduje się Warszawa. Długa niebieska linia to najdłuższa rzeka w Polsce – Wisła. Przepływa ona przez wiele miast, również przez Warszawę.

 

 

                  

2.     Porównywanie fotografii przedstawiających Warszawę.

Obejrzyjcie 2 fotografie przedstawiające Warszawę. Zwróćcie uwagę na różnicę pomiędzy nimi.

 

STARE MIASTO W WARSZAWIE Z RYNKIEM I PIĘKNYMI        KAMIENICZKAMI

 

 

NOWOCZESNA WARSZAWA Z WYSOKIMI WIEŻOWCAMI

 3.     Zapoznanie z herbem Warszawy.

Oto herb Warszawy. Przyjrzyjcie mu się i opowiedzcie co przedstawia.    

 

Herb Warszawy przedstawia syrenkę (pół – rybę, pół – kobietę) trzymającą w jednej ręce szablę, a w drugiej tarczę. Syrenka znajduje się na czerwonym polu, które jest zwieńczone złotą koroną królewską.

 

 

 4.     Słuchanie wiersza Z. Dmitrocy „Legenda o warszawskiej Syrence” ilustrowanego obrazkami i rozmowa na temat treści wiersza.

 

Piękna Syrenka,

Co w morzu żyła,

Raz do Warszawy

Wisłą przybyła.

 

 

Zauważyli

Ją tam rybacy,

Gdy przeszkadzała

Im w ciężkiej pracy.

 

 

Rybacy dla niej

Życzliwi byli,

Bo się jej pięknym

Śpiewem wzruszyli.

 

Ale zły kupiec

Złapał ją w wodzie

I potem trzymał

W ciasnej zagrodzie.

 

 

 

Z żalu i smutku

Zaczęła płakać,

Na pomoc przyszedł

Jej syn rybaka.

 

 

Syrenka za to

Podziękowała

I bronić miasta

Przyobiecała.

 

Od tamtej pory

I dniem, i nocą

Służy Warszawie

Swoją pomocą.

 

 

Pytania do wiersza:

  • Dokąd przypłynęła Syrenka?
  • Kto zauważył Syrenkę podczas swojej pracy?
  • Co zrobił Syrence kupiec?
  • Kto uratował Syrenkę?
  • Co obiecała Syrenka w podziękowaniu za ratunek?

 

 

 

 5.     Oglądanie fotografii z pomnikami Syrenki.

Obejrzycie fotografie znajdujących się w Warszawie pomników Syrenki.

 

 

   POMNIK WARSZAWSKIEJ SYRENKI NAD WISŁĄ

 

 

 

POMNIK SYRENKI NA RYNKU STAREGO MIASTA W  WARSZAWIE   

 6.     Zabawa ruchowa „Pomnik Syrenki” przy piosence „Warszawska Syrenka”.

Proponuję wam teraz zabawę ruchową „Pomnik Syrenki”. Ciekawa jestem, czy wy też potraficie stać się pomnikami. Za chwilę usłyszycie piosenkę o Syrence warszawskiej i będziecie naśladowali płynącą Wisłą Syrenkę poruszając się w rytmie muzyki. Gdy muzyka ucichnie staniecie nieruchomo tak jak pomnik Syrenki.

(Uwaga dla rodzica: Odtwarzamy nagranie piosenki i co jakiś czas zatrzymujemy muzykę)

          

 7.     Wykonanie zadań na kartach pracy.

3 – LATKI:

Dokończcie rysunek Syrenki rysując ołówkiem po kropkach. Możecie pokolorować rysunek.

 

 

4 – LATKI (Karta pracy, część 2, nr 42):

  • Pokolorujcie herb Warszawy według wzoru.
  • Obejrzycie dokładnie obrazek Syrenki warszawskiej.
  • Odszukajcie element, który nie pasuje do pozostałych.

 8.     Praca plastyczna.

Wykonajcie pracę plastyczną pt. „Warszawska Syrenka” wykorzystując kontur Syrenki.

 

 

  • Jako włosy Syrenki przyklejcie włóczkę, paski bibuły lub wałeczki plasteliny.
  • Miecz pokolorujcie ołówkiem.
  • Tarczę wyklejcie folią aluminiową.
  • Rybi ogon wykonajcie z kuleczek zielonej i niebieskiej bibuły lub ze skrawków papieru kolorowego.
  • Twarz i rękę pokolorujcie kredkami.

 

 

 

 

 

 9.     Dodatkowa praca plastyczna „Syrenka” ( dla chętnych dzieci).

              

 

              Z filmiku dowiecie się, w jaki sposób wykonać syrenkę.

 

Wtorek 5.05.2020r

Temat: Przyroda w mieście

 

1. Rozmowa o motylkach na podstawie obrazków

Pokazanie obrazków motyli .Dziecko odgaduje, który to cytrynek , a który paź królowej. Powtarza nazwy, prezentując właściwy obrazek i opisuje jakie są różnice między motylkami.

 

 

2.  Nauka piosenki „Motyle”    https://www.youtube.com/watch?v=A3JEJqsP5P4

 

Ref. Motyle, motyle fruwają, fruwają, fruwają

I tańczą, i tańczą śpiewają, śpiewają, śpiewają.

1. Motyle barwne plamki mają

Motyle tańczyć tez potrafią

Czasami lasy odwiedzają

Na łące dziś odpoczywają

Ref. Motyle, motyle fruwają, fruwają, fruwają

I tańczą, i tańczą śpiewają, śpiewają, śpiewają.

2.Pszczółki, koniki spotykają

Mrówki, biedronki podziwiają

Cytrynowe skrzydełka mają

I tęczowe też bywają.

Ref. Motyle, motyle fruwają, fruwają, fruwają

I tańczą, i tańczą śpiewają, śpiewają, śpiewają.

 

Rozmowa z dzieckiem na temat wysłuchanej piosenki, np.

- Co robią  motyle?

- Co odwiedzają? Gdzie odpoczywają?

- Jakie zwierzątka spotykają? Jakie zwierzątka podziwiają?

- Jak wyglądają ich skrzydełka?

 

3.  Praca plastyczna "Motylek"

Samodzielnie spróbuj narysować i pomalować motylka tak, jak pokazuje Laluś

"Luluś, narysuj motylka! Sezon 2" https://www.youtube.com/watch?v=ydO2B-hQllk

 lub pomaluj kolorowankę motylka.

 

 

 

 4. Rozmowa przy mapie – kolory na mapie

 

 

Pokazujemy dziecku na mapie góry ( kolor brązowy), morze ( kolor niebieski), duże miasta ( kropeczki czerwone), rzeki ( niebieskie ciemne linie). Pytamy o kolor jakim są oznaczone.

2020-05-04 Poniedziałek 3,4-latki

Temat tygodnia: Moja ojczyzna

Temat dnia: Biało-czerwona flaga

 

1. Rozwiążcie zagadkę

Wisi wysoko.

Biało-czerwona.

Często z wiatrem musi się zmagać.

To symbol Polski, to nasza... (flaga)

 

2. Obejrzyjcie flagę Polski i godło z orłem.

 

 


 

Barwy flagi są takie same jak kolory godła państwowego (biały orzeł na czerwonym polu). Górny pas flagi oznacza białego orła, a dolny – czerwone pole tarczy herbowej.

Kolory polskiej flagi mają następujące znaczenie. Kolor biały oznacza srebro, a także wodę oraz czystość. Kolor czerwony jest symbolem ognia, oznacza odwagę i waleczność.

 

3. Posłuchajcie naszego hymnu narodowego "Mazurek Dąbrowskiego"

Pamiętajcie o postawie stojącej i szacunku jakim otaczamy jeden z symboli narodowych.

Symbol oznacza, że jest to coś bardzo rozpoznawalnego dla wszystkich Polaków, taki znak.

 

4. Wykonajcie ćwiczenia w kartach pracy

dzieci 3-letnie karty pracy cz.2, nr 15

dzieci 4-letnie karty pracy cz.2, nr 40

 

5. Poszukajcie w domu białych i czerwonych przedmiotów takich jak klocki czy zakrętki i spróbujcie ułożyć z nich na dywanie obrazek. Niech to będzie zagadka dla rodziców: Co ułożyliście?

Segregowanie, klasyfikowanie to ważny etap w rozwoju. Miłej zabawy :)

 

 

 

Czwartek 30.04.2020r

Temat : Najpiękniejszy dom.

 1.      Zabawa matematyczna „Liczenie pięter”

Dziecko buduje wieżę z klocków. Liczy zbudowane pietra, używając liczebników porządkowych: pierwsze piętro, drugie, trzecie , czwarte, piąte piętro.

.Ćwiczenia usprawniające narząd mowy – prawidłowa artykulacja głoski „d”

Pokazujemy dziecku prawidłową artykulacje głoski ”d”. Czytamy dziecku wiersz B. Szelągowskiej „Moja miejscowość”, dziecko powtarza fragment tekstu

Da,do,du,da,do,da, w pięknym domu mieszkam ja!

 

Ile bloków stoi w mieście!

Jedne duże drugie małe.

Ten jest żółty, tamten szary,

A te obok – całkiem białe.

Mkną ulicami samochody;

 wszędzie pełno zakamarków.

 By odpocząć od hałasu, zawsze można iść do parku.

Da,do,du,da,do,da, w pięknym domu mieszkam ja!

 

Na wsi domów jest niewiele;

 spokój zwykle tam panuje.

 Za dnia słychać śpiew skowronka,

 nocą sowa pohukuje.

Czasem piesek przerwie ciszę,

kiedy biega po ogrodzie.

Kogut pieje, krowa muczy, kaczka kwacze gdzieś na wodzie.

Da,do,du,da,do,da, w pięknym domu mieszkam ja!

 

Czy to miasto, czy też wioska,

 wielkie bloki, małe domy,

 najważniejsze, by prócz domu mieć rodzinę i znajomych!

Da,do,du,da,do,da, w pięknym domu mieszkam ja!

 

Na podstawie wiersza dziecko wskazuje różnice miedzy miastem, a wioską.

Kończy zdanie: Lubię mój dom, bo…

 3.  Ćwiczymy pamięć – nauka ostatniej zwrotki wiersza.

   Dziecko powtarza:

 Czy to miasto, czy też wioska,

 wielkie bloki, małe domy,

 najważniejsze, by prócz domu

mieć rodzinę i znajomych!

Zwracamy uwagę dziecku na fakt, że ważniejsze od tego, w jakim domu mieszkamy, jest to, aby w tym domu panowała miłość i zgoda.

4.      Zabawa plastyczna „Klucz do domu”

Co potrzebne?: plastelina, różne klucze (2-3 klucze)

Jak to robimy?: Dziecko rozgniata plastelinę w rękach robiąc tzw. różnokolorowe placki. Przykleja na kartce plastelinę, a w niej robi odciski kluczy ( jeden odcisk klucza w jednym „placku”) Następnie odgaduje, który klucz pasuje do wykonanego odcisku.

          Dla chętnego dziecka:  „Najpiękniejszy dom” – rysunek kredkami

5.  Utrwalenie piosenki „Grzeczne słówka” https://www.youtube.com/watch?v=kwLEwyI-JzM

 

Środa 29.04.2020r

TEMAT DNIA: Domy i domki

 

 

 1.     Taniec na rozgrzewkę „W górę, ręce w górę”.

Witam wszystkich serdecznie. Na dobry początek dnia proponuję wam zabawny taniec „W górę, ręce w górę”. Obejrzyjcie filmik, a następnie zatańczcie przy piosence. Poproście rodzica, aby towarzyszył wam w tańcu.  

 2.     Wprowadzenie do tematu zajęć – słuchanie fragmentu wiersza                 A. Rumińskiej „Mój dom”.

Posłuchajcie fragmentu wiersza, a dowiecie się, o czym będą dzisiejsze zajęcia.

 

         „ … mamy swoje domy, małe albo duże,
         a przed domami ogródek i podwórze.
         Bawimy się na podwórku wesoło i miło,
         żeby potem w domku pięknie nam się śniło”.

         Temat naszych zajęć to … (dzieci kończą zdanie)  domy i domki.

W przedszkolu poznaliście  domy różnych zwierząt. Dzisiaj porozmawiamy      o domach ludzi. Mieszkamy w Rakszawie – bardzo dużej wiosce, w której znajduje się wiele domów. Zapytajcie rodziców, jaki numer ma wasz dom. Dom to nie tylko budynek oznaczony numerem, ale ludzie, którzy w nim mieszkają, czyli nasi bliscy, których kochamy. Czasami mówimy „Wszędzie dobrze, ale    w domu najlepiej”, ponieważ jest to nasze ukochane miejsce na Ziemi.

3.     Zabawa rozwijająca umiejętności plastyczne oraz orientację w przestrzeni „Rysujemy dom”.

Obejrzycie filmik, w którym skrzat opowie wam jak narysować dom.

Teraz poproście rodzica, aby narysował dla was flamastrem na dużej kartce taki rysunek, jaki znajduje się poniżej.

    

                  

                      

         Przygotujcie ołówek i dokończcie rysować obrazek zgodnie z poleceniami:

  • Pomiędzy oknami na dole dorysujcie drzwi.
  • Na dachu dorysujcie komin.
  • Obok domu z prawej strony – budę dla psa.
  • Obok domu z lewej strony – drzewo.
  • Nad domem – słońce i chmury.

 

 4.     Słuchanie i śpiewanie piosenki pt. „Maluję wielki dom”.

Czy pamiętacie piosenkę „Maluję wielki dom”, którą poznaliście w przedszkolu?. Przypomnijcie sobie jej słowa i melodię słuchając nagrania.

(Klikamy w pomarańczowe kółko)

Odtwórzcie jeszcze raz nagranie i zaśpiewajcie piosenkę specjalnie dla waszych najbliższych ilustrując słowa refrenu ruchem.

 5.     Zabawy dydaktyczne : „Od najmniejszego do największego” oraz „Duży, średni, mały”.

Uwaga dla rodzica: Do zabawy należy przygotować 3 pudełka lub inne przedmioty różniące się wielkością. Będą one symbolizować  - domy.

 

Oto 3 pudełka, które w naszej zabawie staną się domami. Wskażcie dom, który:

  • jest najmniejszy,
  • jest największy,
  • jest średniej wielkości.

          Głośno nazwijcie domy: mały, średni, duży.

          Ustawcie domy:

  • od najmniejszego do największego,
  • od największego do najmniejszego.

 

 6.      Zabawa ruchowa „Mały domek i duży dom”.

Pobawimy się teraz w zabawę „Mały domek i duży dom”.

Biegajcie swobodnie po pokoju. Na hasło „dom” stańcie wyprostowani tworząc z rąk daszek nad głową. Na hasło „domek” kucnijcie z daszkiem nad głową.(zabawę kilkakrotnie powtarzamy)

 

 7.     Prezentacja fotografii przedstawiających różne domy i domki.

Ludzie w zależności od miejsca na świecie, w którym żyją mieszkają w różnych domach. Obejrzyjcie fotografie domów z różnych zakątków świata. Zwróćcie uwagę na to, z czego są zbudowane.

 

 

 

CHATA AFRYKAŃSKA

 

 

           

LODOWY DOMEK ESKIMOSÓW – IGLOO

 

INDIAŃSKI DOMEK – TIPI

 

 

DOM Z TRZCINY Z PERU

 

DOM JAPOŃSKI

 

 

DOM MONGOLSKI

 

DOM NA PALACH W AZJI

           

POLSKA CHATA  SPRZED 100 LAT

Spójrzcie, jak wyglądają domki na drzewie, w których bawią się dzieci.

  

 

          

                    

 

 8.     Prezentacja obrazków przedstawiających bajkowe domki.

Zagadki obrazkowe „Kto mieszka w tym domku?”

 

Przygotowałam dla was zagadki. Obejrzyjcie obrazki i odpowiedzcie na pytanie: Jakie bajkowe postacie mieszkają w przedstawionych domkach?.

 

 

 

 

 

 

 

 

           

Myślę, że poradziliście sobie z tym zadaniem bez problemu. Bajkowe domki mają niezwykle fantazyjne kształty, kolory i są po prostu  urocze.

Zapraszam was teraz do oglądania innych domków z baśniowych światów. Który z nich podoba wam się najbardziej? W którym byście chcieli zamieszka

 

 

 

                 

                  

 

 

 

9.     Praca plastyczna „Domek z rolki”.

Wykonajcie kolorowe domki z rolek po papierze toaletowym. Możecie ozdobić je według własnych pomysłów.