Poniedziałek 22.06.2020r
Temat tygodnia : Bezpieczne wakacje! Numery alarmowe – Projekt
Temat dnia: Pogotowie ratunkowe 999, 112
1. Posłuchajcie piosenki Śpiewające Brzdące – „Karetka pogotowia” https://www.youtube.com/watch?v=vJFykFWgWsw
Ambulans (karetka pogotowia) to specjalny samochód, który przyjeżdża, gdy ktoś natychmiast potrzebuje pomocy lekarza.
Jeśli karetka jedzie do chorego czy też na miejsce wypadku, wówczas mruga u góry niebieskie światło i inne samochody muszą zjechać na bok, tak aby ambulans mógł jak najszybciej dojechać na miejsce i ratować życie.
1. Gdy zdarzy się wypadek,
Lub ktoś jest bardzo chory,
To szybko dzwoń na numer,
Na numer alarmowy!
Na numer alarmowy!
Pomocy, ratunku!
Potrzebne pogotowie,
Ja 9-9-9,
Wykręcam i gotowe!
Ja 9-9-9,
Wykręcam i gotowe!
Wykręcam i gotowe!
Ref: Już jedzie na sygnale,
I-o, i-o,
Karetka pogotowia,
I-o, i-o,
A w środku siedzi dzielna,
I-o, i-o,
Ekipa ratunkowa!
Na noszach ratownicy,
I-o, i-o,
Pacjenta zabierają,
I-o, i-o,
I pierwszej mu pomocy,
I-o, i-o,
W karetce udzielają.
2. Ktoś zasłabł na ulicy,
Ktoś nogę sobie złamał,
Na numer alarmowy
Zadzwonić trzeba zaraz!
Pomocy, ratunku!
Potrzebne pogotowie,
Ja 9-9-9,
Wykręcam i gotowe!
Ja 9-9-9,
Wykręcam i gotowe!
Ref: Już jedzie na sygnale,
I-o, i-o,
Karetka pogotowia,
I-o, i-o,
A w środku siedzi dzielna,
I-o, i-o,
Ekipa ratunkowa!
Na noszach ratownicy,
I-o, i-o,
Pacjenta zabierają,
I-o, i-o,
I pierwszej mu pomocy,
I-o, i-o,
W karetce udzielają.
Rozmowa z dzieckiem na podstawie słów piosenki.
Pod jaki numer telefonu musimy zadzwonić, gdy chcesz wezwać pogotowie? (999,warto dodać informację o numerze 112)
W jakich sytuacjach dzwonimy na pogotowie?
Po czym poznać, że jedzie pogotowie?
Kto jedzie w wezwanej karetce?
Co robią ratownicy?
Nauczcie się słów piosenki I zwrotki i refrenu
2. Obejrzyjcie film „Reksio pielęgniarz” https://www.youtube.com/watch?v=Wd1O6GZ32IY
Zobacz jak Reksio pomagał poszkodowanemu w wypadku.
3. Praca plastyczna: Karetka pogotowia
Rysuj ołówkiem po linii przerywanej, a później pokoloruj karetkę
Piątek 19.06.2020r
TEMAT DNIA: Niech żyją wakacje!
Witam was moi mili. Nadchodzi lato, a wraz z nim wakacje – czas beztroski, swobody, zabawy i podróży.
- Zabawa językowa i ortofoniczna „Czym wyruszę na wakacje?” Na wakacje możemy wyruszyć różnymi pojazdami. Przyjrzyjcie się dokładnie pojazdom na fotografiach i wykonajcie następujące zadania:
- Podajcie nazwy przedstawionych pojazdów.
- Określcie co robi dany pojazd: lata, pływa czy jedzie.
- Dokończcie zdanie rozpoczęte przez rodzica: Na wakacje… np. Na wakacje pojadę pociągiem – jeśli rodzic wskaże pociąg itd.
- Wskażcie pojazd, którym chcielibyście wyruszyć na wakacje.
- Naśladujcie dźwięki wydawane przez pojazdy w następujący sposób:
samochód – brum, brum, pociąg – puf, puf, samolot – sz, sz, sz , statek – plum, plum.
A jak nazywa się pojazd przedstawiony na tej fotografii, którym możemy wybrać się na wakacyjną wycieczkę i zobaczyć wszystko z góry?
2. Zabawa językowa „Dokąd dzieci pojechały na wakacje?”
Przyjrzyjcie się dokładnie fotografiom i odgadnijcie dokąd dzieci pojechały na wakacje kończąc zdania.
Krzyś pojechał ………………..
Ania pojechała …………………….
Ala pojechała ……………..
Adaś pojechał ………………….
Ciekawa jestem, gdzie chcielibyście wyjechać na wakacje. Wskażcie fotografię i odpowiedzcie pełnym zdaniem.
Nawet nie wyjeżdżając z domu można miło spędzić wakacyjny czas np. tak jak dzieci na fotografiach.
WYPRAWA DO LASU
PIKNIK W OGRODZIE
3. Oglądanie bajki animowanej pt. „Reksio wędrowiec”.
Obejrzyjcie jeden z odcinków bajki o Reksiu, a dowiecie się jakie przeżył przygody wybierając się na wakacje.
4. Taniec przy piosence „Niech żyją wakacje!”
Poskaczcie i potańczcie przy piosence „Niech żyją wakacje!”.
5. Wykonanie zadań na kartach pracy.
3 – LATKI:
Wykonajcie zadania na kartach pracy, część 2, nr 21.
4 – LATKI:
Wykonajcie zadania na kartach pracy, część 2, nr 61.
Wskażcie i powiedzcie co zadziwia was na tym wakacyjnym obrazku.
6. Praca plastyczna „Wachlarz na lato” (dla chętnych dzieci).
Wykonajcie wachlarz na lato w kształcie kawałka arbuza. Potrzebne będą: talerzyk papierowy, patyczek np. od loda, farby lub kredki, nożyczki i taśma klejąca najlepiej dwustronna.
Wykonanie:
Z talerza wycinamy kształt wachlarza. Malujemy go we wzór jak na zdjęciu: zielona skórka, różowy miąższ i czarne pestki. Gdy wyschnie, przyklejamy patyczek.
7. Zabawa kulinarna na wakacje (w dowolnym czasie).
Przygotujcie wspólnie z osobą dorosłą pyszną domową lemoniadę, która orzeźwi każdego w czasie letnich upałów. Lemoniadę można przelać do butelki i zabrać na piknik. Przepisy na lemoniady znajdziecie tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=AEfKHw0L22k
https://www.youtube.com/watch?v=25CWkW2WmBI
8. Wręczenie dzieciom dyplomów ukończenia grupy przedszkolnej(Motylki lub Żabki) w roku szkolnym 2019/2020.
Drodzy Rodzice: Prosimy o wypełnienie dyplomów, które znajdują się na ostatniej stronie kart pracy i wręczenie ich dzieciom w imieniu pań wychowawczyń grup młodszych.
Kochani , życzymy wam pełnych słońca i beztroski wakacji , podróży małych i
dużych, wspaniałych zabaw, cudownych przygód i odkryć oraz dużo, dużo radosnych chwil wartych wspominania.
Czwartek 18.06.2020r
Temat dnia: Bezpieczeństwo nad wodą.
1. Utrwalenie piosenki „Wycieczka pociągiem” https://www.youtube.com/watch?v=bF81AeC5tUc
Dziecko rytmizuje tekst refrenu : powtarza tekst z klaskaniem ,tupaniem.
2. Zabawa graficzna „Fale morskie”
Na tacce z piaskiem dziecko palcami rysuje linie faliste i spirale-fale morskie.
3. Ćwiczenia usprawniające narząd mowy – artykulacja głoski „cz”
Pokazujemy dziecku prawidłową wymowę głoski „cz”. Dzieci do lusterka powtarzają głoskę, kontrolując pracę języka, czyli uniesienie języka za górne zęby, do wałka dziąsłowego z jednoczesnym zwarciem zębów i wysunięciem zaokrąglonych warg do przodu.
4. Ćwiczenie grafomotoryczne „Tory pociągu”
Rysujmy na papierze dwie równoległe kreski – tory, a póżniej dziecko kreśli miedzy nimi linie pionowe – podkłady, jednocześnie wymawiając sylaby: cza, czo, cze, czy, czu.
5. Ćwiczenie językowe „ Co wiezie pociąg?”
Dziecko podaje słowa, które mają głoskę „cz” np. kaczki, czapki, czekolady, klucze, pączki itp.
6. Rozmowa z dzieckiem „ Jak można spędzać czas nad wodą? ( Co można robić?)
Czego nie wolno robić nad wodą?
Zasady bezpiecznego spędzania czasu nad wodą
Kąpiemy się tylko w miejscach dozwolonych, strzeżonych
Kąpiemy się tylko pod opieką rodziców
Nigdy nie wchodzimy do wody bez opieki rodziców.
Nigdy nie kąpiemy się w miejscach niedozwolonych
Nad wodą smarujemy się kremem z filtrem, żeby nie poparzyło nas słońce.
7. Kolorowanka „Żaglówka”
Środa 17.06.2020r
TEMAT DNIA: Ahoj, przygodo!
Ahoj, dzieci! Dzisiaj przywitałam się z wami w taki sposób, w jaki witają się żeglarze i marynarze pływający po jeziorach, morzach i oceanach. Chciałabym podczas dzisiejszych zajęć „zabrać” was na morską wyprawę, w czasie której przeżyjemy różne przygody. A zatem: Ahoj, przygodo!
1. Oglądanie filmiku i słuchanie piosenki „Ahoj, przygodo”.
Obejrzyjcie filmik i posłuchajcie piosenki żeglarskiej pt. „Ahoj przygodo”. Zobaczcie jak wspaniale bawią się dzieci, nawet wtedy gdy pada deszcz. Powtarzajcie słowa refrenu piosenki:
„Ahoj, przygodo, ahoj, ahoj, ahoj. /3x
Nie ma nudy bawimy się!”
Posłuchajcie uważnie jeszcze raz słów piosenki, które przeczyta wasz rodzic i spróbujcie odpowiedzieć na pytanie: W co bawią się dzieci?
Dosyć nudy, dziś żeglować chcę,
przez oceany, morza
wiatr poniesie mnie.
Lornetka w ręku,
kompan i już wiesz,
nie ma nudy, nie ma nieee!
ref.
Ahoj, przygodo, ahoj, ahoj, ahoj /x3
Nie ma nudy, bawimy się!
Dzikie lądy, nieodkryty raj,
sztorm na morzu, wyłowiony skarb,
na jednej łajbie, ja i mój brat.
W naszym domu, cały świat.
ref.
Ahoj, przygodo, ahoj, ahoj, ahoj /x3
Nie ma nudy, bawimy się!
2. Zabawa dydaktyczna „Pojazdy wodne”
Przygotowałam dla was fotografie przedstawiające różne pojazdy wodne. Z pewnością znacie już niektóre z nich. Nazwijcie je wspólnie z rodzicem
STATEK
ŻAGLÓWKA
ŻAGLOWIEC
ŁÓDKA
MOTORÓWKA
KAJAK
ROWER WODNY
Ludzie bardzo lubią spędzać letni wakacyjny czas na wodzie. Uczestniczą np. w spływach kajakowych, rejsach statkiem, pływają łódką, na żaglówce, a nawet na tratwie. Obejrzyjcie fotografie na ten temat.
SPŁYW KAJAKOWY
REJS STATKIEM
SPŁYW TRATWĄ
3. Nauka rysowania żaglówki i statku.
Obejrzyjcie filmiki, z których dowiecie się jak w prosty sposób narysować żaglówkę i statek, a potem spróbujcie rysować sami.
https://www.youtube.com/watch?v=6qSFHpDHOJs
https://www.youtube.com/watch?v=bDFQe3YlNaQ
4. Zabawa ruchowa „Morska wyprawa”.
Zapraszam was teraz na morską wyprawę w nieznane.
Będziecie żeglarzami płynącymi po morzu. Usiądźcie skrzyżnie na dywanie i wykonujcie różne ruchy zgodnie z poleceniami.
- wiosłujemy – naśladujemy wiosłowanie, machając rękami po bokach
- wciągamy żagle na maszt – przekładamy dłonie zaciśnięte w pięści jedna na drugą
- przechylamy się na lewą burtę – przechylamy się w lewą stronę
- przechylamy się na prawą burtę – przechylamy się w prawą stronę
- nadchodzi wielka fala – kładziemy się na plecach
- sztorm – leżąc machamy rękami w różnych kierunkach
- wypatrujemy lądu przez lunetkę – przykładamy zwiniętą dłoń do oka i rozglądamy się
Uff! Dopłynęliśmy do brzegu. Wstajemy i z radości tańczymy przy skocznej piosence „Hej żeglujże żeglarzu”.
5. Oglądanie bajek animowanych: „Reksio żeglarz” oraz „Bolek i Lolek na wakacjach. Morska przygoda.”
Zachęcam was do obejrzenia bajek z czasów mojego dzieciństwa bardzo lubianych przez dzieci. Pierwsza to historia o Reksiu żeglarzu, druga opowiada o morskiej przygodzie Bolka i Lolka.
https://www.youtube.com/watch?v=s3iMc26UH7g
https://www.youtube.com/watch?v=BXoI0ovO9ZY
6. Paca plastyczna (do wyboru).
Wybierzcie jedną z proponowanych prac plastycznych związanych z tematem dzisiejszych zajęć.
- Żaglówka z figur geometrycznych
- Stateczek z opakowania po jajkach
- Łódeczka z łupiny orzecha
Opis wykonania łódeczki znajduje się tutaj.
Łódeczki można również wykonać z innych materiałów dostępnych w domu.np. twardej gąbki, styropianu, zakrętki plastikowej, korka lub dna butelki PET, z których powstanie kadłub. Do wykonania masztu używamy wykałaczek szaszłykowych, a do żagli – papieru kolorowego. Żagiel nabijamy na wykałaczkę i tak przygotowany maszt wbijamy lub przyklejamy plasteliną do kadłuba. Teraz nie pozostaje nic innego jak zwodować łódeczkę w misce wypełnionej wodą lub w basenie i dmuchając w nią wprawić w ruch. Pomoczcie dłonie, zróbcie fale… Dobrej zabawy!
Wtorek 16.06,2020r
Temat dnia: Wakacyjna podróż pociągiem.
1. Zabawa językowa „Co to za bilet?
Dziecko odpowiada: Czym różnią się przedstawione bilety, a w czym są podobne?
W jakim celu kupujemy bilet?
2. Nauka piosenki „Wycieczka pociągiem” https://www.youtube.com/watch?v=bF81AeC5tUc
Słowa piosenki:
Śpiewające Brzdące – „Wycieczka pociągiem”
1. Jedzie pociąg na wycieczkę
Wagon za wagonem,
Wszystkie dzieci siedzą grzecznie
W okienka wpatrzone.
Ref. Ciuch, ciuch jedzie pociąg,
Mija pole, las.
Pomachamy krówce
Niech pamięta nas! (2x)
2. Jedzie pociąg na wycieczkę
leci dym z komina,
tutaj góra, a tam rzeka
będzie, co wspominać.
Ref. Ciuch, ciuch jedzie pociąg,
Mija pole, las.
Pomachamy krówce
Niech pamięta nas! (2x)
3. Posłuchaj słów piosenki: Bezpieczne wakacje https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM
Moja mama musi wiedzieć, gdy wychodzę z domu .
Mam w pamięci zawsze do niej numer telefonu .
Zanim wyjdę, to przez okno sprawdzam stan pogody
I ubieram się dla zdrowia, no i dla wygody.
Już idzie lato, idą wakacje
Będzie zabawa, będą atrakcje
Będzie wspaniale, będzie bajecznie
Kiedy wakacje miną bezpiecznie
Znam zasady bezpiecznego ulic przechodzenia,
Gdy mnie nagle burza łapie, to szukam schronienia.
Choćby nie wiem jak był miły, z obcym nie pogadam.
Dokąd idę i gdzie mieszkam, to nie jego sprawa.
Na wycieczce w samochodzie muszę zapiąć pasy,
A gdy słońce mocno świeci lubię głowę nakryć.
Kiedy upał jest ogromny piję dla ochłody.
Zły to pomysł, by na główkę skakać gdzieś do wody.
Rozmowa na temat treści piosenki:
- O czym mama musi wiedzieć?
- Co muszę mieć w pamięci?
- Jak się ubieram gdy wychodzę z domu?
- Jakie są wakacje?
- O czym pamiętam na ulicy?
- O czym pamiętam w samochodzie?
- Co jeszcze muszę zapamiętać, aby na wakacjach było bezpiecznie?
4. Praca plastyczna „ Ślimak”
Z plasteliny zrób cienki wałeczek ; na górze podziel wałeczek, aby powstały rogi, doklej małe kuleczki, które będą oczkami. Drugi wałeczek zwiń to będzie muszelka, domek ślimaka. Możesz zrobić całą rodzinę ślimaków. Powodzenia.
Poniedziałek 15.06.2020r
Temat tygodnia: Pożegnania nadszedł czas.
Temat dnia: Wakacyjne wędrówki
- Rozgrzewka muzyczna https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU
- Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Wakacje” Książka str. 76-77
Kiedy nam buzie ogrzewa lato,
czas przygody z mamą i tatą.
Czekają góry, pachnące łąki,
morze i plaża, konie, biedronki!
Gdy będziemy się pluskać w rzekach,
przedszkole na nas grzecznie poczeka,
odpoczną w ciszy lalki, zabawki,
dwie karuzele, miś i huśtawki.
Chętnie wrócimy do naszej pani
z wakacyjnymi opowieściami
o sarnach w lesie, o rybkach w morzu
i ptasich gniazdkach ukrytych w zbożu.
Będziemy liczyć białe muszelki,
poznamy nowe, ważne literki,
A ten, kto butów sam nie sznuruje,
w mig się nauczy! Ja już sznuruję!
Rozmowa z dzieckiem na podstawie wiersza i ilustracji w książce str.76-77:
- Co robili Ada i Olek z rodzicami w górach?
- Co robili Ada i Olek z rodzicami nad morzem?
- Dokąd możemy pojechać na wakacje?
- Co się będzie działo w przedszkolu, kiedy my wyjedziemy na wakacje/
- Czego możemy się nauczyć w czasie wakacji?
- Czego nauczyliście się w tym roku w przedszkolu?
3. Praca plastyczna” Rożki lodowe”
Potrzeba: okrągłe 3 waciki, farby, woda, kubeczki ,pędzle, podkładki, papier, nożyczki, klej, klej brokatowy
Co robimy? Na podkładkach rozkładamy okrągłe 3 waciki ( może być więcej). Następnie rozrobioną farbą z wodą malujemy waciki (dość mokro). Będą to kulki lodów. Wybarwione waciki odstawiamy do wyschnięcia.
Z papieru wycinamy trójkąt ( rożek do lodów) przyklejamy szerszą stroną do góry. Nad nim doklejamy kulki w zależności kto ile kulek lodów lubi i piszemy brokatem ( nie musi być, jak nie ma)
4. Pożegnanie z Olkiem I Adą na podstawie ilustracji w książce str. 80
Dziecko samodzielnie opowiada co widzi na ilustracji.
5. Lodowa uczta - jedzenie lodów w ulubionych smakach