Wtorek 28.04.2020r

Temat: Jesteśmy uprzejmi wobec innych.

 1.  Rozgrzewka muzyczno - ruchowa : ŚPIEWAJĄCE BRZDĄCE - ŻABIE KROKI  taniec

 2.   Nauka piosenki - „Grzeczne słówka”https://www.youtube.com/watch?v=kwLEwyI-JzM

1. Dziękuję, przepraszam i proszę

Trzy słówka za małe trzy grosze.

I grzeczny królewicz i grzeczna królewna

Znają te słowa na pewno.

   Ref. Trzy słówka za małe trzy grosze

Dziękuję, przepraszam i proszę.

2. To przecież niewiele kosztuje

Gdy powiesz uprzejmie dziękuję

Korona Ci z głowy nie spadnie na pewno

Nawet gdy jesteś królewną.

    Ref. Trzy słówka za małe trzy grosze

Dziękuję, przepraszam i proszę.

 

Rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanej piosenki.

- O jakich grzecznych słówkach opowiada piosenka?

- W jakich sytuacjach używamy słów: dziękuję, przepraszam i proszę?

 3.     Rozwiązywanie zagadek -  Co powiem, gdy…

Dziecko słucha wierszowanych zagadek, na które odpowiada słowami: proszę, dziękuję lub przepraszam  w zależności od sytuacji przedstawionej w tekście:

 

Wietrzyk porwał mój kapelusz,

biegnę za nim, już go chwytam,

ale wietrzyk powiał znowu,

a kapelusz dalej zmyka...

Pobiegł Tomek co sił w nogach,

z wiatrem wcale nie był w zmowie.

Zręcznie złapał mój kapelusz.

Już go niesie. Co mu powiem?

( „ dziękuję”)

 

Obiad dziś jest bardzo smaczny,

bo jem ulubiony groszek.

Mam ochotę zjeść go więcej,

więc do mamy mówię...

( „ proszę”)

 

Bartek w biegu trącił Jankę,

bo chciał bardzo złapać Zdzisia.

Janka była obrażona

i na Bartka i na Zdzisia.

Bartek jednak się zatrzymał:

- Nie płacz Janka, wina nasza!

Ja za Zdzisia i za siebie

bardzo, bardzo cię...

( „ przepraszam”)

 4.     Zabawy badawcze

Co jest słodkie, a co słone?

Potrzebne: dwie szklanki z ciepłą wodą, dwie łyżeczki, sól, cukier

Co robimy?: Dziecko wsypuje produkty do szklanek i miesza je łyżeczkami.

Pytamy dziecko: Dlaczego ich zdaniem cukier i sól zniknęły?

 Następnie dziecko próbuje powstałych roztworów, nazywając ich smak słodki – słony

 

Powietrze jest bardzo ważne.

Potrzebne: dwa słoiki różnej wielkości, dwie świeczki typu „podgrzewacze” , dwa talerzyki, zapałki

Co robimy?: Ustawiamy świeczki „podgrzewacze” na talerzykach, zapalamy je. Następnie przykrywamy je słoikami i obserwujemy z dzieckiem co się wydarzy.

Pytamy dziecko: Która świeczka zgasła wcześniej i dlaczego?

Tłumaczymy dziecku: tam, gdzie był mniejszy słoik, było mniej tlenu (powietrza), świeczka zgasła szybciej, a w większym słoiku było tlenu (powietrza) więcej, dlatego świeczka dłużej się paliła.

 5.     Praca plastyczna -  Kwiatek  dla bliskiej osoby

 Dziecko samodzielnie rysuje dowolny kwiatek dla bliskiej osoby. Jakiego zwrotu użyjesz przy wręczaniu kwiatka? 

Dla chętnych:

    Co potrzebne : kartka, kredki suche pastele, nożyczki

    Jak to zrobić? : https://www.youtube.com/watch?v=F9SnoGwMkRw

 

2020-04-27 Poniedziałek 3,4-latki

Temat tygodnia: Moja miejscowość, mój region

Temat dnia: Moja okolica mnie zachwyca!

 

1. Jesteśmy mieszkańcami Rakszawy. To wieś, jedna z większych w Polsce. choć nie jest miastem, ma swój herb, na którym znajduje się rak i szuwary- od tych wyrazów wzięła się nazwa Rakszawa.

                              Herb Rakszawy


 

2. Obejrzyjcie film "Gmina Rakszawa w obiektywie". Zobaczycie na nim wszystkie charakterystyczne miejsca naszej Małej Ojczyzny.

Może któreś miejsca już znacie?

 

3. Przyglądnijcie się tym zdjęciom. Jedno przedstawia wieś, drugie miasto.

Plan dla wsi według PiS: Polska wieś może być lokomotywą wzrostu ...

 

 

4. Wykonajcie zadania w kartach pracy

3-latki Karta pracy, cz.2, nr 14

4-latki Karty pracy, cz.2 nr 38-39

 

5. Na koniec posłuchajcie utworu Fryderyka Chopina "Mazurek As-dur"


Fryderyk Chopin żył 150 lat temu. Uważany był za jednego z najwybitniejszych pianistów swoich czasów, w Polsce do dziś jest najważniejszym kompozytorem. Inspiracje czerpał niejednokrotnie z polskiej muzyki ludowej.

 

Piątek 24.04.2020r

TEMAT DNIA: Wiosenne porządki w ogródku

                     

 1.      Masażyk na dobry humor.   

Witam was i waszych rodziców. Na dobry poranek oraz cały dzień proponuję masażyk na dobry humor. Usiądźcie wygodnie i wykonujcie wszystko zgodnie ze słowami wierszyka.

(Rodzic powoli czyta wierszyk)

Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.

Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.

Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.

Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.

Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.

Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.

Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.

Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.

Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.

2.     Słuchanie wiersza H. Zdzitowieckiej pt. „W naszym ogródeczku” (modyfikacja) i rozmowa na temat jego treści.

Wiosna to pora, kiedy rozpoczynamy pracę w naszym ogródku. Posłuchajcie uważnie wiersza na ten temat, a następnie odpowiedzcie na pytania rodzica.

 

W naszym ogródeczku zrobimy porządki:

wygrabimy ścieżki, przekopiemy grządki.

Potem w miękką ziemię wsiejemy nasionka.

Będą się wygrzewać na wiosennym słonku.

Spadnie ciepły deszczyk i wszystko odmieni.

W naszym ogródeczku grządki zazieleni.

Na grządkach wyrośnie: fasolka, marchewka,

sałata i groszek, czerwona rzodkiewka.

W naszym ogródeczku posiejemy kwiatki-

będą nam pachniały fiołki oraz bratki,

nasturcje, goździki, nagietki i groszek,

i ta piękna lilia, co tak żółci nosek.

Pytania do wiersza:

  • Co zrobimy wiosną w ogródku?
  • Kiedy w ogródku wszystko się zazieleni?
  • Jakie warzywa wyrosną w ogródku?
  • Jakie kwiaty zakwitną w ogródku?

 3.     Zabawa dydaktyczna „Poznajemy narzędzia ogrodnicze”.

Do prac w ogródku potrzebujemy różnych narzędzi. Czy wiecie, jak nazywają się przedstawione na obrazkach narzędzia ogrodnicze?

 

Porozmawiajcie z rodzicami o tym, jakie prace ogrodowe możemy wykonać przy pomocy tych narzędzi.

 4.     Wizualizacja „Wiosenny kwiat”.

Obejrzycie filmik  „Taniec kwiatów”, a następnie posłuchajcie opowieści o wiosennych kwiatach. Postarajcie się pokazać jej treść ruchem. Na początku usiądźcie na piętach, lekko pochylcie głowę i zamknijcie oczy.

(Rodzic ponownie włącza filmik i rozpoczyna opowiadanie z muzyką w tle – czyta powoli spokojnym tonem)

    Wyobraź sobie, że jesteś pączkiem wiosennego kwiatu, który uśpiony jest porannym chłodem. Wschodzi słońce i delikatnie dotyka cię swoimi promieniami. Czujesz przyjemne ciepło w całym ciele. Powoli budzisz się, prostujesz i rośniesz. Otwierasz się rozchylając płatki. Strzepujesz z nich krople porannej rosy. Promienie słońca są coraz cieplejsze i zapraszają cię do zabawy. Kierujesz swe  płatki w stronę słońca i uśmiechasz się, podziwiasz kolorowego motyla, który przysiadł na tobie. Delikatnie kołyszesz się wraz z podmuchami wiosennego wiatru. Rozpoczynasz swój taniec na cześć wiosny. Powoli zachodzi słońce rzucając ostatnie ciepłe promienie. Zmęczony tańcem wraz z nadejściem nocy tulisz płatki i zapadasz w sen.

 5.     Zabawa „Gra w zielone”.

Zagrajcie z rodzicem w zielone. Waszym zadaniem będzie odpowiadać na jego pytania, a następnie szukać w pokoju różnych elementów w kolorze zielonym i wskazywać je palcem.

Rodzic pyta: Grasz w zielone?

Dziecko odpowiada: Gram!

Rodzic: Masz zielone?

Dziecko: Mam!

(Zabawę kilkakrotnie powtarzamy, przy powtórzeniach nie można wskazywać tego samego elementu)

 6.     Zabawa dydaktyczna „Wszystko o tulipanie”.

W naszych ogrodach kwitną właśnie piękne, kolorowe tulipany. Obejrzyjcie obrazki a poznacie etapy rozwoju tulipana i dowiecie się jak jest on zbudowany.

   

  

        

              

Jak myślisz, czego potrzebuje tulipan i każda inna roślina aby rosnąć? (woda, ciepło, dostęp powietrza, ziemia)

7.     Wykonanie zadań na kartach pracy.

3 – LATKI

  • Przygotuj kartę D z Wyprawki plastycznej. Na karcie znajduje się historyjka obrazkowa. Opowiedz o tym, co dzieje się na kolejnych obrazkach. W jaki sposób Ada pomaga babci w ogródku?
  • Połącz kreski na karcie pracy, a następnie pokoloruj obrazek, zgodnie z prawdziwą kolorystyką.

 

 

4 – LATKI

Wykonajcie zadania w Kartach Pracy, część 2, str. 36 i 37.

 

8.     Praca plastyczna „Tulipany” (dla chętnych dzieci) - do wyboru.

Wybierzcie jedną z prac plastycznych, którą chcecie wykonać. Pod linkiem znajdziecie opis sposobu wykonania pracy.

                   

  https://zabawyzdzieckiem.pl/zabawy/3-5/629-tulipany-odbijane-widelcem

 

 

   http://crayonka.blogspot.com/2012/04/tulipany-z-rolek-po-papierze.html

 9.     Zabawy na świeżym powietrzu ( w miarę możliwości ).

Podczas spaceru poszukajcie w swoim otoczeniu tulipanów. Pomóżcie rodzicom, dziadkom w drobnych pracach w ogródku. Może założycie swój własny mały ogródek? Powodzenia.

 

 

 

Czwartek 23.04.2020r

Temat: Świeże powietrze.

1. Rozgrzewka - TANIEC ZYGZAK – Wygibasy z naszej klasy  https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs

2Bajka edukacyjna „Smog” Rodzinka Treflików . Rozmowa z dzieckiem o świeżym i zatrutym  powietrzu  https://www.youtube.com/watch?v=HHSpCHB9qO0

3.  Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu – Co to za zapach?

Zawiązujemy dziecku oczy i podsuwamy pod nos różne zapachy np. rozgnieciony czosnek, herbatę miętową, płyn do płukania tkanin, skórkę z cytryny, musztardę lub inne. Zadaniem dziecka jest ocenić co to za zapach i czy jest przyjemny, czy nieprzyjemny.

4. Ćwiczenia usprawniające narząd mowy – prawidłowa artykulacja głoski „ś”

Czytamy dziecku wiersz B. Szelągowskiej „Dbamy o przyrodę’, dziecko powtarza fragment tekstu

Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

 

W parku kwitną na rabatkach kwiatki kolorowe.

Pod drzewami, wzdłuż alejek, stoją kosze nowe.

 Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

Dzięcioł puka w stare drzewo, obserwując dzieci,

jak do kosza wyrzucają po pikniku śmieci.

Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

Jeżyk z liści się wygrzebał, pyszczek swój zadziera.

Teraz patrzy, jak rodzina jedzie na rowerach.

Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

A w ogrodzie, obok parku, słowik cudnie śpiewa.

To z radości – wzdłuż alei ktoś posadził drzewa.

Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

Nawet słonko, choć wysoko, jakoś mocniej świeci.

 Lubi patrzeć się, jak dbają o przyrodę dzieci!

Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

 5Praca plastyczna – „Ptak cudak z recyklingu”. Wyprawka plastyczna dziecka.

 

Dziecko 3-letnie      karta nr 10

 

Dziecko 4-letnie     karta nr 10

Potrzebujemy:  wyprawka plastyczna karta  nr 10, naklejki (obrazki oczu i piór), klej, plastikowy lub papierowy talerzyk

Dziecko:

- wypycha z karty nacięte elementy obrazka ptaka cudaka,

-przyklejają dziób na plastikowym lub papierowym talerzyku, naklejają obrazki oczu i piór

 

Potrzebujemy: wyprawka plastyczna karta nr 10, naklejki, klej, plastikowa butelka o pojemności 0,33l, kolorowa bibuła, piórka.

Dziecko:

-odkręca korek butelki

-wypełnia butelkę skrawkami kolorowej bibuły,

- wypycha z karty nacięte elementy obrazka ptaka cudaka i przykleja w miejscach wskazanych w instrukcji,

-naklejają obrazki oczu i piór w wybranych przez siebie miejscach.

 

 

 

 

Środa 22.04.2020r

TEMAT DNIA: Dzień Ziemi

  

 1.     Rytmiczna rozgrzewka w podskokach.

Witam was kochani oraz waszych rodziców. Rozpoczynamy dzisiaj od rytmicznej rozgrzewki.  Wstajemy i poruszamy się zgodnie z polecaniami  w rytm muzyki z filmiku.

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

 2.     Słuchanie opowiadania M. Tokarczyk pt. „Chora Planetka” i rozmowa na temat jego treści.

Dzisiaj 22 kwietnia na całym świecie obchodzony jest Dzień Ziemi. Można powiedzieć, że Ziemia ma dzisiaj swoje święto. Pamiętacie zapewne, że Ziemia to jedna z wielu planet w kosmosie, jednak dla nas jest ona wyjątkowa i jedyna. Dlaczego? Ponieważ na niej mieszkamy. To nasz dom i dlatego musimy o nią dbać. Niestety, nasza planeta nie ma się najlepiej i winny jest temu człowiek. Posłuchajcie opowiadania pt. „Chora Planetka”.

Pewna Planetka mała, cały dzień smutną buzię miała.

Jaś się zastanawiał dlaczego? – ale zapomniał, że papierki zamiast do kosza to rzucił pod drzewo.

Kasia również się zastanawiała, dlaczego Planetka chodzi zapłakana.

Jednak i ona zapomniała, jak z samego rana listki z drzewa obrywała i gałązki łamała.

Pan Janek też długo rozmyślał nad smutną Planetki buzią,

ale i on zapomniał o tym, że wczoraj wieczorem  śmieci zamiast do kosza do pieca wrzucił,

aż dym czarny z komina buchał i powietrze dookoła zatruwał.

Pani Aniela również była zatroskana, dlaczego Planetkę głowa bolała od rana,

ale i ona zapomniała, że śmieci nie posegregowała tylko do jednego worka wszystko wsypała.

Planetka dalej smutna chodziła, a gdzie nie spojrzała tam śmieci widziała.

I małą Halinkę, co światło w pokoju miała włączone, a przecież słoneczko świeciło na dworze.

I Józia co kran miał źle zakręcony już od rana, bo woda z kranu ciągle kap, kap kapała.

Planetka tak się rozchorowała, że do szpitala pojechała.

Pytacie dlaczego? Bo nikt o przyrodę nie zadbał mój drogi kolego.

Dlatego Planetka smutną buzię miała i się poważnie rozchorowała.

Pamiętajcie zatem dzieci kochane, aby Planetka uśmiechnięta i zdrowa była,

dbajmy o przyrodę, tak by nasza Ziemia zawsze czysta była!

 

Pytania do tekstu:

  • Dlaczego Planetka była chora i smutna?
  • Co dzieci i dorośli robili źle?
  • Jak myślicie, co powinniśmy zrobić, aby Planetka była zdrowa i uśmiechnięta?

3. Oglądanie filmiku pt."Ekokultura" i rozmowa na temat proekologicznych zachowań

Obejrzyjcie filmik i posłuchajcie piosenki o tym, co każdy z nas może zrobić, aby być „eko”, czyli dbać o naszą planetę.

               https://www.youtube.com/watch?v=6jIaQJIaNCs

 Czy pamiętasz, co możesz zrobić dla naszej planety Ziemi? Pomoże ci w tym poniższy plakat.  To proste rzeczy, ale jeśli zacznie je stosować więcej osób mogą przynieść duże efekty.

4.     Zabawa ruchowa „Ziemia, woda, powietrze”.

Zdrowa planeta to czyste powietrze, woda i ziemia (gleba). Zapraszam was teraz do zabawy „Ziemia, woda, powietrze”. Biegajcie swobodnie po pokoju, a na hasło:

- ziemia – dotykacie dłońmi podłogi,

- woda – chwytacie się dłońmi za kolana,

- powietrze – podnosicie ręce do góry, wskazując przestrzeń nad sobą.

5. Oglądanie filmiku pt. „Planeta Ziemia na zawsze”.

   Obejrzyjcie filmik  „Planeta Ziemia na zawsze”  ukazujący piękno i bogactwo

   życia na naszej planecie.                 

     https://www.youtube.com/watch?v=IPczhbMMtm4

 6.     Praca plastyczna „Nasza Ziemia” (do wyboru).

Obejrzyjcie filmiki i wybierzcie pracę plastyczną, którą chcecie wykonać z okazji Dnia Ziemi. Do pracy plastycznej nr 3 potrzebny jest papierowy talerzyk.

https://www.youtube.com/watch?v=4jSQGWMZL74

       https://www.youtube.com/watch?v=p0pGFdaQceg&feature=emb_rel_end          

      https://www.youtube.com/watch?v=yW4Jw2ng-RE

7.     Zestaw kolorowanek na Dzień Ziemi (dla chętnych dzieci).

Wtorek 21.04.2020r

Temat: Wypoczynek w lesie i nad wodą.

 

 1.  Rozgrzewka muzyczno- taneczna - TANIEC ZYGZAK – Wygibasy z naszej klasy  muzyka

2.   Film edukacyjny –  https://www.youtube.com/watch?v=54Rv8Dlm5m4

Wędrówki Skrzata Borówki -  poznanie lasu i jego mieszkańców 

Praca plastyczna - "Mój wymarzony las". Dziecko rysuje na kartce kredkami las ze zwierzętami

 Praca plastyczna dla chętnego dziecka -  „Piętra lasu” wg pomysłu Skrzata Borówki

Co potrzebne?

- biała kartka , nożyczki, kredki lub flamastry

Jak to robimy? 

Według instrukcji w filmie 'Wędrówki Skrzata Borówki' 

3.  Nauka refrenu piosenki „Piosenka Ekologiczna”    piosenka

  Dymią kominy wielkich fabryk,

płynie brudna woda do rzek.

Chcemy oddychać powietrzem czystym,

czystą wodę mieć.

Ref.: Czysta woda zdrowia doda

– to każde dziecko wie.

Czysta woda zdrowia doda

– tobie, tobie i mnie.

   Smog już pokrywa niebo całe

szarym dymem i szarą mgłą.

W rzekach jest coraz mniej rybek.

Kto to widział, kto.

Ref. Czysta woda zdrowia doda…

4.      Rozmowa na podstawie piosenki:

Co robią kominy wielkich fabryk?

Jak myślisz – dlaczego do rzek płynie brudna woda?

Co to jest smog?

Dlaczego w rzece jest coraz mniej rybek?

Dlaczego tak ważne jest, żeby woda wokół nas była czysta?

5.      Karta pracy dzieci 4-letnie str. 34 i 35

Dzieci słuchają wiersza A. Widzowskiej „Strażnicy przyrody”

Wskazują właściwe oraz niewłaściwe zachowania w lesie.