Wtorek 28.04.2020r
Temat: Jesteśmy uprzejmi wobec innych.
1. Rozgrzewka muzyczno - ruchowa : ŚPIEWAJĄCE BRZDĄCE - ŻABIE KROKI taniec
2. Nauka piosenki - „Grzeczne słówka”https://www.youtube.com/watch?v=kwLEwyI-JzM
1. Dziękuję, przepraszam i proszę
Trzy słówka za małe trzy grosze.
I grzeczny królewicz i grzeczna królewna
Znają te słowa na pewno.
Ref. Trzy słówka za małe trzy grosze
Dziękuję, przepraszam i proszę.
2. To przecież niewiele kosztuje
Gdy powiesz uprzejmie dziękuję
Korona Ci z głowy nie spadnie na pewno
Nawet gdy jesteś królewną.
Ref. Trzy słówka za małe trzy grosze
Dziękuję, przepraszam i proszę.
Rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanej piosenki.
- O jakich grzecznych słówkach opowiada piosenka?
- W jakich sytuacjach używamy słów: dziękuję, przepraszam i proszę?
3. Rozwiązywanie zagadek - Co powiem, gdy…
Dziecko słucha wierszowanych zagadek, na które odpowiada słowami: proszę, dziękuję lub przepraszam w zależności od sytuacji przedstawionej w tekście:
Wietrzyk porwał mój kapelusz,
biegnę za nim, już go chwytam,
ale wietrzyk powiał znowu,
a kapelusz dalej zmyka...
Pobiegł Tomek co sił w nogach,
z wiatrem wcale nie był w zmowie.
Zręcznie złapał mój kapelusz.
Już go niesie. Co mu powiem?
( „ dziękuję”)
Obiad dziś jest bardzo smaczny,
bo jem ulubiony groszek.
Mam ochotę zjeść go więcej,
więc do mamy mówię...
( „ proszę”)
Bartek w biegu trącił Jankę,
bo chciał bardzo złapać Zdzisia.
Janka była obrażona
i na Bartka i na Zdzisia.
Bartek jednak się zatrzymał:
- Nie płacz Janka, wina nasza!
Ja za Zdzisia i za siebie
bardzo, bardzo cię...
( „ przepraszam”)
4. Zabawy badawcze
Co jest słodkie, a co słone?
Potrzebne: dwie szklanki z ciepłą wodą, dwie łyżeczki, sól, cukier
Co robimy?: Dziecko wsypuje produkty do szklanek i miesza je łyżeczkami.
Pytamy dziecko: Dlaczego ich zdaniem cukier i sól zniknęły?
Następnie dziecko próbuje powstałych roztworów, nazywając ich smak słodki – słony
Powietrze jest bardzo ważne.
Potrzebne: dwa słoiki różnej wielkości, dwie świeczki typu „podgrzewacze” , dwa talerzyki, zapałki
Co robimy?: Ustawiamy świeczki „podgrzewacze” na talerzykach, zapalamy je. Następnie przykrywamy je słoikami i obserwujemy z dzieckiem co się wydarzy.
Pytamy dziecko: Która świeczka zgasła wcześniej i dlaczego?
Tłumaczymy dziecku: tam, gdzie był mniejszy słoik, było mniej tlenu (powietrza), świeczka zgasła szybciej, a w większym słoiku było tlenu (powietrza) więcej, dlatego świeczka dłużej się paliła.
5. Praca plastyczna - Kwiatek dla bliskiej osoby
Dziecko samodzielnie rysuje dowolny kwiatek dla bliskiej osoby. Jakiego zwrotu użyjesz przy wręczaniu kwiatka?
Dla chętnych:
Co potrzebne : kartka, kredki suche pastele, nożyczki
Jak to zrobić? : https://www.youtube.com/watch?v=F9SnoGwMkRw
2020-04-27 Poniedziałek 3,4-latki
Temat tygodnia: Moja miejscowość, mój region
Temat dnia: Moja okolica mnie zachwyca!
1. Jesteśmy mieszkańcami Rakszawy. To wieś, jedna z większych w Polsce. choć nie jest miastem, ma swój herb, na którym znajduje się rak i szuwary- od tych wyrazów wzięła się nazwa Rakszawa.
Herb Rakszawy
2. Obejrzyjcie film "Gmina Rakszawa w obiektywie". Zobaczycie na nim wszystkie charakterystyczne miejsca naszej Małej Ojczyzny.
Może któreś miejsca już znacie?
3. Przyglądnijcie się tym zdjęciom. Jedno przedstawia wieś, drugie miasto.
4. Wykonajcie zadania w kartach pracy
3-latki Karta pracy, cz.2, nr 14
4-latki Karty pracy, cz.2 nr 38-39
5. Na koniec posłuchajcie utworu Fryderyka Chopina "Mazurek As-dur"
Fryderyk Chopin żył 150 lat temu. Uważany był za jednego z najwybitniejszych pianistów swoich czasów, w Polsce do dziś jest najważniejszym kompozytorem. Inspiracje czerpał niejednokrotnie z polskiej muzyki ludowej.
Piątek 24.04.2020r
TEMAT DNIA: Wiosenne porządki w ogródku
1. Masażyk na dobry humor.
Witam was i waszych rodziców. Na dobry poranek oraz cały dzień proponuję masażyk na dobry humor. Usiądźcie wygodnie i wykonujcie wszystko zgodnie ze słowami wierszyka.
(Rodzic powoli czyta wierszyk)
Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.
Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.
Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.
Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.
Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
2. Słuchanie wiersza H. Zdzitowieckiej pt. „W naszym ogródeczku” (modyfikacja) i rozmowa na temat jego treści.
Wiosna to pora, kiedy rozpoczynamy pracę w naszym ogródku. Posłuchajcie uważnie wiersza na ten temat, a następnie odpowiedzcie na pytania rodzica.
W naszym ogródeczku zrobimy porządki:
wygrabimy ścieżki, przekopiemy grządki.
Potem w miękką ziemię wsiejemy nasionka.
Będą się wygrzewać na wiosennym słonku.
Spadnie ciepły deszczyk i wszystko odmieni.
W naszym ogródeczku grządki zazieleni.
Na grządkach wyrośnie: fasolka, marchewka,
sałata i groszek, czerwona rzodkiewka.
W naszym ogródeczku posiejemy kwiatki-
będą nam pachniały fiołki oraz bratki,
nasturcje, goździki, nagietki i groszek,
i ta piękna lilia, co tak żółci nosek.
Pytania do wiersza:
- Co zrobimy wiosną w ogródku?
- Kiedy w ogródku wszystko się zazieleni?
- Jakie warzywa wyrosną w ogródku?
- Jakie kwiaty zakwitną w ogródku?
3. Zabawa dydaktyczna „Poznajemy narzędzia ogrodnicze”.
Do prac w ogródku potrzebujemy różnych narzędzi. Czy wiecie, jak nazywają się przedstawione na obrazkach narzędzia ogrodnicze?
Porozmawiajcie z rodzicami o tym, jakie prace ogrodowe możemy wykonać przy pomocy tych narzędzi.
4. Wizualizacja „Wiosenny kwiat”.
Obejrzycie filmik „Taniec kwiatów”, a następnie posłuchajcie opowieści o wiosennych kwiatach. Postarajcie się pokazać jej treść ruchem. Na początku usiądźcie na piętach, lekko pochylcie głowę i zamknijcie oczy.
(Rodzic ponownie włącza filmik i rozpoczyna opowiadanie z muzyką w tle – czyta powoli spokojnym tonem)
Wyobraź sobie, że jesteś pączkiem wiosennego kwiatu, który uśpiony jest porannym chłodem. Wschodzi słońce i delikatnie dotyka cię swoimi promieniami. Czujesz przyjemne ciepło w całym ciele. Powoli budzisz się, prostujesz i rośniesz. Otwierasz się rozchylając płatki. Strzepujesz z nich krople porannej rosy. Promienie słońca są coraz cieplejsze i zapraszają cię do zabawy. Kierujesz swe płatki w stronę słońca i uśmiechasz się, podziwiasz kolorowego motyla, który przysiadł na tobie. Delikatnie kołyszesz się wraz z podmuchami wiosennego wiatru. Rozpoczynasz swój taniec na cześć wiosny. Powoli zachodzi słońce rzucając ostatnie ciepłe promienie. Zmęczony tańcem wraz z nadejściem nocy tulisz płatki i zapadasz w sen.
5. Zabawa „Gra w zielone”.
Zagrajcie z rodzicem w zielone. Waszym zadaniem będzie odpowiadać na jego pytania, a następnie szukać w pokoju różnych elementów w kolorze zielonym i wskazywać je palcem.
Rodzic pyta: Grasz w zielone?
Dziecko odpowiada: Gram!
Rodzic: Masz zielone?
Dziecko: Mam!
(Zabawę kilkakrotnie powtarzamy, przy powtórzeniach nie można wskazywać tego samego elementu)
6. Zabawa dydaktyczna „Wszystko o tulipanie”.
W naszych ogrodach kwitną właśnie piękne, kolorowe tulipany. Obejrzyjcie obrazki a poznacie etapy rozwoju tulipana i dowiecie się jak jest on zbudowany.
Jak myślisz, czego potrzebuje tulipan i każda inna roślina aby rosnąć? (woda, ciepło, dostęp powietrza, ziemia)
7. Wykonanie zadań na kartach pracy.
3 – LATKI
- Przygotuj kartę D z Wyprawki plastycznej. Na karcie znajduje się historyjka obrazkowa. Opowiedz o tym, co dzieje się na kolejnych obrazkach. W jaki sposób Ada pomaga babci w ogródku?
- Połącz kreski na karcie pracy, a następnie pokoloruj obrazek, zgodnie z prawdziwą kolorystyką.
4 – LATKI
Wykonajcie zadania w Kartach Pracy, część 2, str. 36 i 37.
8. Praca plastyczna „Tulipany” (dla chętnych dzieci) - do wyboru.
Wybierzcie jedną z prac plastycznych, którą chcecie wykonać. Pod linkiem znajdziecie opis sposobu wykonania pracy.
https://zabawyzdzieckiem.pl/zabawy/3-5/629-tulipany-odbijane-widelcem
http://crayonka.blogspot.com/2012/04/tulipany-z-rolek-po-papierze.html
9. Zabawy na świeżym powietrzu ( w miarę możliwości ).
Podczas spaceru poszukajcie w swoim otoczeniu tulipanów. Pomóżcie rodzicom, dziadkom w drobnych pracach w ogródku. Może założycie swój własny mały ogródek? Powodzenia.
Czwartek 23.04.2020r
Temat: Świeże powietrze.
1. Rozgrzewka - TANIEC ZYGZAK – Wygibasy z naszej klasy https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs
2. Bajka edukacyjna „Smog” Rodzinka Treflików . Rozmowa z dzieckiem o świeżym i zatrutym powietrzu https://www.youtube.com/watch?v=HHSpCHB9qO0
3. Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu – Co to za zapach?
Zawiązujemy dziecku oczy i podsuwamy pod nos różne zapachy np. rozgnieciony czosnek, herbatę miętową, płyn do płukania tkanin, skórkę z cytryny, musztardę lub inne. Zadaniem dziecka jest ocenić co to za zapach i czy jest przyjemny, czy nieprzyjemny.
4. Ćwiczenia usprawniające narząd mowy – prawidłowa artykulacja głoski „ś”
Czytamy dziecku wiersz B. Szelągowskiej „Dbamy o przyrodę’, dziecko powtarza fragment tekstu:
Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!
W parku kwitną na rabatkach kwiatki kolorowe.
Pod drzewami, wzdłuż alejek, stoją kosze nowe.
Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!
Dzięcioł puka w stare drzewo, obserwując dzieci,
jak do kosza wyrzucają po pikniku śmieci.
Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!
Jeżyk z liści się wygrzebał, pyszczek swój zadziera.
Teraz patrzy, jak rodzina jedzie na rowerach.
Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!
A w ogrodzie, obok parku, słowik cudnie śpiewa.
To z radości – wzdłuż alei ktoś posadził drzewa.
Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!
Nawet słonko, choć wysoko, jakoś mocniej świeci.
Lubi patrzeć się, jak dbają o przyrodę dzieci!
Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!
5. Praca plastyczna – „Ptak cudak z recyklingu”. Wyprawka plastyczna dziecka.
Dziecko 3-letnie karta nr 10
|
Dziecko 4-letnie karta nr 10 |
Potrzebujemy: wyprawka plastyczna karta nr 10, naklejki (obrazki oczu i piór), klej, plastikowy lub papierowy talerzyk Dziecko: - wypycha z karty nacięte elementy obrazka ptaka cudaka, -przyklejają dziób na plastikowym lub papierowym talerzyku, naklejają obrazki oczu i piór
|
Potrzebujemy: wyprawka plastyczna karta nr 10, naklejki, klej, plastikowa butelka o pojemności 0,33l, kolorowa bibuła, piórka. Dziecko: -odkręca korek butelki -wypełnia butelkę skrawkami kolorowej bibuły, - wypycha z karty nacięte elementy obrazka ptaka cudaka i przykleja w miejscach wskazanych w instrukcji, -naklejają obrazki oczu i piór w wybranych przez siebie miejscach.
|
Środa 22.04.2020r
TEMAT DNIA: Dzień Ziemi
1. Rytmiczna rozgrzewka w podskokach.
Witam was kochani oraz waszych rodziców. Rozpoczynamy dzisiaj od rytmicznej rozgrzewki. Wstajemy i poruszamy się zgodnie z polecaniami w rytm muzyki z filmiku.
https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo
2. Słuchanie opowiadania M. Tokarczyk pt. „Chora Planetka” i rozmowa na temat jego treści.
Dzisiaj 22 kwietnia na całym świecie obchodzony jest Dzień Ziemi. Można powiedzieć, że Ziemia ma dzisiaj swoje święto. Pamiętacie zapewne, że Ziemia to jedna z wielu planet w kosmosie, jednak dla nas jest ona wyjątkowa i jedyna. Dlaczego? Ponieważ na niej mieszkamy. To nasz dom i dlatego musimy o nią dbać. Niestety, nasza planeta nie ma się najlepiej i winny jest temu człowiek. Posłuchajcie opowiadania pt. „Chora Planetka”.
Pewna Planetka mała, cały dzień smutną buzię miała.
Jaś się zastanawiał dlaczego? – ale zapomniał, że papierki zamiast do kosza to rzucił pod drzewo.
Kasia również się zastanawiała, dlaczego Planetka chodzi zapłakana.
Jednak i ona zapomniała, jak z samego rana listki z drzewa obrywała i gałązki łamała.
Pan Janek też długo rozmyślał nad smutną Planetki buzią,
ale i on zapomniał o tym, że wczoraj wieczorem śmieci zamiast do kosza do pieca wrzucił,
aż dym czarny z komina buchał i powietrze dookoła zatruwał.
Pani Aniela również była zatroskana, dlaczego Planetkę głowa bolała od rana,
ale i ona zapomniała, że śmieci nie posegregowała tylko do jednego worka wszystko wsypała.
Planetka dalej smutna chodziła, a gdzie nie spojrzała tam śmieci widziała.
I małą Halinkę, co światło w pokoju miała włączone, a przecież słoneczko świeciło na dworze.
I Józia co kran miał źle zakręcony już od rana, bo woda z kranu ciągle kap, kap kapała.
Planetka tak się rozchorowała, że do szpitala pojechała.
Pytacie dlaczego? Bo nikt o przyrodę nie zadbał mój drogi kolego.
Dlatego Planetka smutną buzię miała i się poważnie rozchorowała.
Pamiętajcie zatem dzieci kochane, aby Planetka uśmiechnięta i zdrowa była,
dbajmy o przyrodę, tak by nasza Ziemia zawsze czysta była!
Pytania do tekstu:
- Dlaczego Planetka była chora i smutna?
- Co dzieci i dorośli robili źle?
- Jak myślicie, co powinniśmy zrobić, aby Planetka była zdrowa i uśmiechnięta?
3. Oglądanie filmiku pt."Ekokultura" i rozmowa na temat proekologicznych zachowań
Obejrzyjcie filmik i posłuchajcie piosenki o tym, co każdy z nas może zrobić, aby być „eko”, czyli dbać o naszą planetę.
https://www.youtube.com/watch?v=6jIaQJIaNCs
Czy pamiętasz, co możesz zrobić dla naszej planety Ziemi? Pomoże ci w tym poniższy plakat. To proste rzeczy, ale jeśli zacznie je stosować więcej osób mogą przynieść duże efekty.
4. Zabawa ruchowa „Ziemia, woda, powietrze”.
Zdrowa planeta to czyste powietrze, woda i ziemia (gleba). Zapraszam was teraz do zabawy „Ziemia, woda, powietrze”. Biegajcie swobodnie po pokoju, a na hasło:
- ziemia – dotykacie dłońmi podłogi,
- woda – chwytacie się dłońmi za kolana,
- powietrze – podnosicie ręce do góry, wskazując przestrzeń nad sobą.
5. Oglądanie filmiku pt. „Planeta Ziemia na zawsze”.
Obejrzyjcie filmik „Planeta Ziemia na zawsze” ukazujący piękno i bogactwo
życia na naszej planecie.
https://www.youtube.com/watch?v=IPczhbMMtm4
6. Praca plastyczna „Nasza Ziemia” (do wyboru).
Obejrzyjcie filmiki i wybierzcie pracę plastyczną, którą chcecie wykonać z okazji Dnia Ziemi. Do pracy plastycznej nr 3 potrzebny jest papierowy talerzyk.
https://www.youtube.com/watch?v=4jSQGWMZL74
https://www.youtube.com/watch?v=p0pGFdaQceg&feature=emb_rel_end
https://www.youtube.com/watch?v=yW4Jw2ng-RE
7. Zestaw kolorowanek na Dzień Ziemi (dla chętnych dzieci).
Wtorek 21.04.2020r
Temat: Wypoczynek w lesie i nad wodą.
1. Rozgrzewka muzyczno- taneczna - TANIEC ZYGZAK – Wygibasy z naszej klasy muzyka
2. Film edukacyjny – https://www.youtube.com/watch?v=54Rv8Dlm5m4
Wędrówki Skrzata Borówki - poznanie lasu i jego mieszkańców
Praca plastyczna - "Mój wymarzony las". Dziecko rysuje na kartce kredkami las ze zwierzętami
Praca plastyczna dla chętnego dziecka - „Piętra lasu” wg pomysłu Skrzata Borówki
Co potrzebne?
- biała kartka , nożyczki, kredki lub flamastry
Jak to robimy?
Według instrukcji w filmie 'Wędrówki Skrzata Borówki'
3. Nauka refrenu piosenki „Piosenka Ekologiczna” piosenka
Dymią kominy wielkich fabryk,
płynie brudna woda do rzek.
Chcemy oddychać powietrzem czystym,
czystą wodę mieć.
Ref.: Czysta woda zdrowia doda
– to każde dziecko wie.
Czysta woda zdrowia doda
– tobie, tobie i mnie.
Smog już pokrywa niebo całe
szarym dymem i szarą mgłą.
W rzekach jest coraz mniej rybek.
Kto to widział, kto.
Ref. Czysta woda zdrowia doda…
4. Rozmowa na podstawie piosenki:
Co robią kominy wielkich fabryk?
Jak myślisz – dlaczego do rzek płynie brudna woda?
Co to jest smog?
Dlaczego w rzece jest coraz mniej rybek?
Dlaczego tak ważne jest, żeby woda wokół nas była czysta?
5. Karta pracy dzieci 4-letnie str. 34 i 35
Dzieci słuchają wiersza A. Widzowskiej „Strażnicy przyrody”
Wskazują właściwe oraz niewłaściwe zachowania w lesie.